Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Hank

Batteriåtgång

Rekommendera Poster

Hej!

När man är ute och trollar och har en extra trollingmotor som inte ger någon ström till batteriet.Hur länge vågar man då köra med 4 lanternor(gösen fångas bäst i mörkret)och ett ekolod utan att man riskerar att ladda ur batteriet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Laternor på en mindre fritidsbåt brukar ha en glödlampa på ca 10 Watt.

4 x 10 blir 40 Watt.

40 watt dividerat med 12 volt ger förbrukningen i ampere dvs ca 3,3 amp (per timme).

Om du har ett 75 amperetimmar fritidsbatteri kunde det räcka (i teorin) i 75/3,3 = 22,7 timmar. Men man bör ej dra ur battriet mer än till ca hälften så runt 10-11 timmar kunde batteriet räcka för bara lanternorna.

Ekolodet är omöjligt att säga vad det drar då du inte skrivit vilket fabrikat och modell du har. Men du kan på motsvarande sätt som ovan räkna ut hur många ampere det drar om du kollar i manualen el på tillverkarens hemsida hur många watt det förbrukar. Exempel: Garmin Fishfinder 140 drar ca 0,5 amp.

Tips: byt ut dina glödlampor mot LED (du kan byta glödlampan mot LED lampa med samma sockel). Då får du ner förbrukningen med ca 10 gånger. Så istället för 3,3 amptimmar kommer de att dra ca 0,3 amptimmar.

Kolla t ex på Diodhuset: http://www.diodhuset.se/

Visst är LED utbyteslampor dyra men de håller ju i evigheter och drar en bråkdel ström jämfört med vanlig 12 volt glödlampa.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 02 juni 2007 | 15:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.....om du har 4st lanternor a 5watt/st och ett ekolod som jag gissar drar ca 10-15watt...

blir totalt ca 35watt vilket ger ca 3ampere, (12Volt ggr 3 amp ger 36 watt)

om du har t.ex 60 amperetimmar i batteriet räcker det 20 timmar, (3 amp ggr 20 tim = 60 amptim)

men man bör väl inte dra ur mer än 50-75%, så räkna med 10 timmar....

har du t.ex 120 ah i batt blir det det dubbla osv....

Kjell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte en inbyggt voltmnätare i Lodet? det har jag... om du har det så kan du nog köra tills det är en c:a 12,3 volt för då är batteriet nere på 50 % och bör laddas. Hur lång tid just DU kan köra så går inte att svara på eftersom jag inte vet hur många Ah du förbrukar eller hur stort batteri du har samt hur det batteriet mår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar.

Om man nu ligger ute några timmar och säg förbrukar batteriet till hälften.Bör man då ladda upp batteriet med en batteriladdare el.kan en i mitt fall evinrude 60 hp-96 ladda upp det? Och hur lång tid torde det ta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bo: lysande inlägg! som vanligt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...