Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Crona

Nya spinnakerskot - pris?

Rekommendera Poster

Vad kan ett par nya spinnaker skot gå på till en maxi77:a? Skall man ha en snabbkoppling eller kan man knopa fast hornen i spinnakern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knopa eller snabbkoppling kvittar nog för oss hobbyseglare.

Själv knopar jag alltid mina skot. Dels för att hålla minnet ajour hur man slår pålstekar (det enda stället där pålstekar bör användas), dels för att det är billigare att slå en knop än att köpa en snabbkoppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

(det enda stället där pålstekar bör användas)

Förtstår din tanke och håller i viss mån med dig - men - Pålstekens egentliga användning är väl när man snabbt vill ha en  ögla på en lina som inte har en såda splitsad ! ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, det är riktigt. En fast ögla på en tamp.

Man skall komma ihåg att pålsteken inte kan tas upp under belastning varför den inte är att rekommendera vid förtöjning av båten. Undantag är om man lägger en fast ögla om en pollare (?, stolpe).

Det är för tragiskt att se på finare bryggor när båt efter båt lägger till med en pålstek genom öglorna på bryggan. Titta vad jag kan; en PÅLSTEK! Jag är så fantastisk sjömansmässig!

Ja OK, jag tog visst i lite i överkant där. Dags att stänga av datorn tror jag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kostnaden beror väl framförallt på vad man vill ha för grovlek på gajen (det heter gaj och inte skot smiley-cool.gif\). För oss semesterseglare går det utmärkt med en lina som är betydligt tunnare än fockskoten. Blåser det på får man använda handskar bara.

Du behöver 2x17 meter skulle jag tro, så det är väl bara att kolla vad olika handlare tar för lite lina.

Jag har schackel på ändarna på mina gaj, men det går förstås lika bra (kanske bättre) att slå en pålstek. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är inte 17 meter lite långt? Kan man klara sig med 14? 2 ggr båtens längd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robship rekommenderar 16,8 meter, 8 mm grovlek.

(...sedan heter det skot i lovart, gaj i lä egentligen... 12.gif\ )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, Lind segel rekommenderar 14 m så jag blev tveksam. Båten är ju bara 7,70 så 17 meter låter lite långt! Men man får väl lita på dem som syr och arbetar med segel tycker man eller?

Senast ändrad av Crona | 07 juni 2007 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle hellre ta till. Kompisen fick för korta linor av Benns till sin Safir, det var inte kul att segla utan marginaler på linorna. Personligen skulle jag ta till, Robship brukar ha bra koll på linlängder, har följt det på de linor jag bytt och blivit nöjd, tycker det varit precis lagom. Skulle hellre lägga 50-100 kr extra än att få för korta grejor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag har beställt 16 meter vardera. Det får räcka. 2 veckor kvar till semester 21.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så till en dum fråga:

Själv har jag rött respektive blått skot/gaj till min båt. Är det rött på styrbord eller babord som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår inte varför man skall ha olika färger på snörena. Kanske om man har några vänner som följer med och seglar. Så är det lättare att säga dra i det röda snöret & ge efter på det gröna eller annan färg. 9.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gillar inte att ha fullt med snören i sittbrunnen somman kan fastna i. Köpte en 25-m förpackning på Erlandssons för några år sen och har det som rundgående spinnakerskot på Scampi. Har aldrig känts för kort. Fast det blir ju bara en färg.
Skothakar i ändarna känns självklart, det kan ju ofta gälla att få ner trasan kvickt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...