Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
PatricS

Tål marinelektonik vatten?

Rekommendera Poster

Klantade mig nyligen - 2 gånger. smiley-cool.gif\

1. Tappade klass 3 låset med nycklar i ned i Umeälven. I nyckelknippan satt fjärren till Nautilocken och tändningsnyckel och en lite plastgrej liknande ett fyrtorn. (Ja jag har reserv).

Drygt 2 m djupt och grumligt - provade med kratta - för kort. Provade med en stark (50 kg) magnet - gick inte. Dotter provade att dyka ner 5 gånger i det 9 gradiga vattnet - gick inte. Provade med ytterligare 2 magneter summa 3 st bredvid varandra (3x50 kg)på en bräda - gick inte. Såg sen efter ca 5 dygn vid grannens båtplats en röd nyans på något ca 40 cm under ytan - reagerade på färgen - vet ej varför - och testade med båtshaken. Fick upp den röda med en lina fast i den och när jag drog försiktigt kom låset med upp - LYCKA!

Rengjorde och smorde in låset. Kontaktade Nautilockagenten -
http://www.marineprotect.se/ 

som sa att fjärren inte skulle fungera. Torkade fjärren i 4 dagar och den - FUNGERADE! LYCKA nr 2!

(varför blir det annan text?)

2. Smorde tydligen in låset för mycket för jag tappade det igen nån dag senare - nu med bara låsnyckeln i - som satt fast i ett långt band. Nu hade vattnet sjunkit med ca 30 cm. Provade med kratta - gick inte. Provade med de 3 magneterna på bräda - gick inte. Lånade en tittlåda Agua Scope och såg det långa svarta bandet och provade igen med magnetbrädan i ena änden av bandet - ja på 3e försöket fick jag upp det - LYCKA nr 3!

Slutsatser: (finns säkert fler ..)

Ska aldrig mer smörja in ett båtlås!

Ska inte lita på försäljare vad gäller marinelektonik.

KeySaver fungerar - visste inte att det var en sån som satt på nyckelknippan - ska inhandla flera såna nu.

Ska försöka låta bli att klanta mig nåt mer i sommar. 21.gif\

Trevlig båtsommar. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kork i knippan gör att den inte sjunker.

Finns färdiga med olika utseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sötvatten kan vara OK för elektronik.

När man tappat något i saltvatten är det annat. 
Tänk på att saltet blir kvar när vattnet dunstar. Man får alltså en 100%ig saltlösning vilket fräter och leder ström.

Skölj noga saker tappade i saltvatten. Låt den gärna ligga nån stund i sötvatten, ungefär lika länge som den låg i havet.

Luras inte av att den fungerar faktiskt fast den tappades i havet. Det gör den inte efter några dagar.

Tro inte allt som står i broschyren om vattensäkert. Fråga säljaren om det är OK att testa isåfall. Jag gjorde det med en kvävgasfylld GPS. En spann saltvatten och dränkte den för att se om det var sant. Inte då, den blev immig på insidan och slutade sedan att fungera helt.

Men jag fick en ny på garanti.

Bra att veta hur man ska hantera grejerna. Bäst med skydd mot stänk med plastpåse eller uppklippt petflaska, som ett litet paraply (har vi numera till en liten GPS i sittbrunnen).

Trevlig båtsommar själv och avsalta väl! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kork eller annat flytetyg?

Har inte sett något så stort flytetyg som kan hålla uppe ett klass 3-lås med nyckel. Nyckel med kork sitter ju kvar i låset när man låst upp.

Kom gärna med tips.

Det är för mig (tydligen) svårast just när jag låst upp låset och sen ska ta bort det och ta bort kättingen. Första gången slog kättingen låset ur handen - andra gången var det så insmort så det formligen gled ur handen :-)

Hur länge räcker batterierna - 2 st - i fjärren till Nautilocken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enkelt, använd ett snöre/band/lina typ död-mans-grepp. Ena ändan sitter i nyckelknippan, andra ändan runt handleden.

Tappar du låset med nyckeln i så hänger allt kvar från din handled.

Se art-nr: 7814-15 på bilden till exempel. http://www.hjertmans.se/shop/artiklar/bilder7/7814-15.jpg

Så gjorde alltid jag. Sparade ett antal dyk....

Senast ändrad av ulfa | 05 juni 2007 | 19:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...