Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
forgus31

Trådlöst temperaturlarm

Rekommendera Poster

Ett köptips! 

Var på Jula igår och kollade runt. De sålde en trådlös stektermometer för 99 kr. Hade förra sommaren en incident med motorn. Strömmen till motorn försvann och därmed även strömmen till cirkulationspumpen. Temperaturlarmet var utslaget iom att ingen ström fanns fram till motorns instrument. Det var rena turen att jag upptäckte att den började osa varmt och kunde stänga av och segla istället.

Sedan dess har jag funderat att sätta någon typ av larm som kan larma för överhettning och fått tips om stektermometer. Den kan även användas som utetermometer eller som frostvakt. 25 m räckvidd mellan givaren och larmcentralen.

Sätter jag avkännaren t.ex på avgaskröken så får jag larm om temperaturen blir för hög på grund av att sjövattenpumpen blivit igensatt vilket kan hända på hösten om inte förr. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Forgus31!

Tack för tipset! Smart och lättinstallerad lösning! Måste ju ge bra kontroll på eventuell överhettning. Kan man sen på nåt sätt koppla den direkt till 12 volt så slipper man tämka på batteribyte!

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag körde med Julas trådlösa säsongen 2006, fungerade perfekt. Satte givaren på avgaskröken. Tempen var normalt drygt 40 grader med vår sjövattenkylda VP MD5. Temperaturen varierar med vattentemperaturen så man får sätta larmgränsen på lämplig nivå, tex i området kring 50 - 60 grader. Man får då larm som tjuter om det blir för varmt.
Fördelen med batteridrift är att man har ett separat system som är oberoende av båtens 12 V. För oss räckte batterierna hela säsongen.
Det här är ett synnerligen enkelt system som är nästintill idiotsäkert och är mycket tillförlitligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna ska  enl. beskrivningen räcka ett halvt år så det är som uträknat för båtsäsongen.

När säsongen är över byter man batteri och får sig en finfin stektermometer. På det viset blir investeringen så kännbar. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bästa tipset jag har hört på länge, man tackar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittade en med artikel nr 943080 och texten

Stektermometer med trådlös sensor. Passar bra till utegrillen eller ugnen och du kan ta med stationen 25 meter när du ser på TV eller gör något annat. Mottagarstationen med bordsställ. Larmsignal ljuder när maten är klar. Levereras med 5 st AAA-batterier. Mått mottagarstation: 12,5x7,5x2,5 cm. Mått sensor: 6x8x2,5 cm.

Är det denna du köpt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte koppla in en riktig tempgivare med summer och tempmätare istället. Då kan man ju också montera en lampa som talar om ifall det inte laddar o s v.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte först göra ett eget temp.larm med en temperatursensor jag hade liggande men nu behöver jag dels inte dra kablar och koppla summer. Sen är det helt ställbart larm från -30 till ett par hundra grader och det blir billigare. Man kan dessutom se temperaturen med tydliga siffror på en lättplacerad display.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som var lite spännande med detta tips var just att det kompletterar befintligt utustning.

Jag har redan riktiga larm. Det är original. Det har de flesta!

Men har man råkat ut för en sprängt impeller eller annat temperaturhöjande haverid en gång så är man på sin vakt.

Att kunna få detta komplement för någon hundralapp passar utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har en modell som jag köpt på Kjell o co.

Man kan koppla in fler givare.

Jag har tex givare i vattnet och ett i kylskåpet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Forgus31,

Om jag inte missminner mig har vi likadan motor, MD11C, sötvattenkyld. Jag har liiiiite problem med kylningen för tillfället. Jag misstänker att någon av cirkulationspumparna inte kör som den ska. Som om inte det vore nog, så är antingen temp.givaren eller visaren kass.

I morgon står jag på Jula och köper en trådlös stektermometer för 99kr.

Fråga: Är det på avgaskröken du har satt din givare? Var i temp ligger den ungefär?

(Skulle vara tacksam om du kunde slänga en blick på tempen nästa gång du är vid båten.)

Ha det! Fattar ni hur vackert det är i det här landet vid den här tiden på året!!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena Forgus31,

Om jag inte missminner mig har vi likadan motor, MD11C, sötvattenkyld. Jag har liiiiite problem med kylningen för tillfället. Jag misstänker att någon av cirkulationspumparna inte kör som den ska. Som om inte det vore nog, så är antingen temp.givaren eller visaren kass.

I morgon står jag på Jula och köper en trådlös stektermometer för 99kr.

Fråga: Är det på avgaskröken du har satt din givare? Var i temp ligger den ungefär?

(Skulle vara tacksam om du kunde slänga en blick på tempen nästa gång du är vid båten.)

Ha det! Fattar ni hur vackert det är i det här landet vid den här tiden på året!!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

finns det något bra ställa att placera givaren på på en 2-takts utombordare tro ?, har ju inga slangar eller så att sätta den i/vid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja - det är riktigt att vi har en MD11C.

Jag ska se om det går att sätta givaren så att den kan indikera om sjövattenpumpen kyler och om färskvattenpumpen fungerar. Dessvärre går det nog inte så då sätter jag den på kröken på det kalla området nära slangen. Då får man koll på hur sjövattenpumpen går. Bra på hösten då det lätt växer rigen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Sea Ray

Vilken modell är det du köpt på Kjell & co? Jag är ute efter en modell med sensorer i vatten/kylskåp/motorkylning/utetemp.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...