Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Logstream

Varvräknaren fladdrar

Rekommendera Poster

Varvräknaren har börjat fladdra på min KAD 43:a. Den går bra ibland men kan sjunka 1000 varv ibland och framförallt när något annat slås på som tex när jag trycker på trimplanen.

Jag har kopplat om  och - kablar från den fungerande varvräknaren. Så kvar är antagligen styrsignalen från generatorn.

Kan det vara generatorfel eller laddningsrelä, diod eller ??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett kvalificerat tips, fick detsamma av Björnhammarvarvet, men remmarna är spända. Tips om hur jag skall leta vidare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fråga: Hur kollar man remspänningen...? Jag är en totalt teknisk nolla på sådana här saker, jag försöker lära mig själv så att jag slipper anlita en massa annat folk för att hjälpa mig... därför frågar jag så mycket konstigt...smiley-cool.gif\

Skall tillägga att jag själv har problem med hoppande varvräknare vid låga varv...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilia: Inget dåligt tips heller. Men det har jag kollat också. Jag har kommit vidare och tyvärr renoverat generatorn för 1500 pix. Signalen för varvräknaren tas ut från W anslutningen på generatorn. När jag skiftade varvräknarens sladd mellan generatorerna (har dubbla motorer) så fick jag varvärknarna stabila från en generator men inte den andra. Därför renoverade jag den ena. När jag monterade tillbaka så började den andra varvräknaren hoppa runt!!!! Suck! Letade vidare och nu har jag fått båda stabila genom att koppla en av styrsladdarna till generatorn direkt på generatorns pol. Det måste alltså vara felkopplat någon ananstans i båten. Fortsättning följer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har samma problemet på min AD 41 men har inte lyckat hitta problemet.

Har nyligen bytt generator.

Har du någon lösning ?

Ola

Senast ändrad av olka01 | 17 juni 2007 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ola, jag gör det nu grundligt och har förberett långa kablar med krokodilklämmor från generatorerna. , - och w (varvsigalen) som jag kopplar in på instrumenten för att slutgiltigt få reda på vilken (vilka) av kabelrackarna det är som stökar till det. Jag åker ut och testar under midsommarhelgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack hoppas att det löser sig så även jag kan lösa mitt problem. Vi hörs. trevlig midsommar.

Ola

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...