Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Logstream

KAD Kompressor på/av lampa

Rekommendera Poster

Är det någon på bryggan som kopplat en indikatorlampa som visar när kompressorn på KAD 42 / 43 / 300 är i drift.

Jag har så bra motorrumsisolering så det kan vara svårt att höra kompressorn i vissa lägen och jag vill inte ligga och köra med kompressorn aktiverad mer än nödvändigt.

Misstänker att det finns någon strömsladd till kompressorn som slår på den som man kan dra en kabel från fram till instrumentbrädan och där sätta lampa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorn styr själv i och urkoppling av kompressorn och detta sker mellan givna varvtal vid varvtalsökning.

 

Du har elkopplingsschema i instruktionsboken. Den går att ladda hem på Volvo Pents webbsida.

 

Så av ren nyfikenhet, vad skulle du vinna på detta?

 

 

 

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 02 juni 2007 | 16:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra ägaren till min båt installerade en strömbrytare så man kan stänga av kompressorn helt. Han påstod att ljudet var irriterande när man körde lugnt.  Jag har provat olika lägen några gånger men aldrig märkt någon skillnad på ljudet. Den är nu inkopplad för jämnan.

 

Det går en extra sladd från brytaren till den magiska svarta lådan på motorn. Men jag har tyvärr inget schema och vet inte hur det är inkopplat. Men går det att få dit en brytare borde man kunna fixa en lampa på något sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elschemat finns i Instruktionsboken som du gratis kan ladda hem från Volvo Pentas hemsida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Till Diesel-Pelle. Jag skulle vinna att jag vet när kompressorn är i drift och när den inte är i drift. JAg vill undvika att köra mer än nödvändigt med den för att spara bränsle samt att spara kompressorn från slitage.

 

Jag skall göra ett försök att förstå mig på koppliningschemat.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Mitt problem är omvänt men rör samma sak. Det har blivit mycket slow-boating i sommar men tyvärr störs jag av när kompressorn på min KAMD300 slår till runt 1700 varv = knappt 7 knop. Med min båt borde man kunna göra några knop till i deplacementsfart vaför jag skulle vilja installera en sådan brytare som du har tagit bort.

Jag har inte kollat kopplingsschemat ännu men jag hoppas att någon på MG kan hjälpa mig med tips och kanske ett foto om vilken kabel som är aktuell.

En annan fråga är om det finns någon risk med denna åtgärd, kan motorn ta skada av att inte få avsedd överladdning från kompressorn?

/ Martin

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är det inte turbotrycket som avgör när kompressorn kopplas ur resp. in oberoende på varvtal?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompressorn är nog enbart varvtalsstyrd, tror jag.

Frågan om motorn kan må dåligt om den får gå högre än 1700 rpm utan kompressor är intressant. Den borde ju inte göra det tycker man...Hoppas någon vet?
Har man nån knop kvar på deplacementfarten måste det ju vara onödigt att kompressorn går.

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin.

Jag funderade i samma bana som du. Men efter att läst i verkstadshandboken så lade jag ner tanken på en brytare. Anledning felkoder: 5.3 =kompressor, orsak kortslutning/avbrott på kablage till kompressorns elektromagnetiska koppling. Dvs kopplar man en brytare för kompressorn och man bryter den när edc´ n vill att kompressorn skall gå så kommer den att larma. Felkoden är isig är inget problem men kompressorn kommer inte att starta förrän koden är raderad enl. verkstadsboken. Att radera felkoder innebär att motorn måste stoppas.

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Logstream:

Koppla in 12V kontrollampa mellan stift 5 (-) och 7 ( ) på varvtalsreläet.

 

Martinil:

Der finns ett hål med justerskruv på ovansidan av varvtalsreläet. Kompressorn skall för det mesta (utom vid kickdown) bara hjälpa till mellan 1700 - 2600 rpm.

 

Draco23:

Gäller väl bara 44- och 300 motorer med EDC ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bossea.

Ja mitt inlägg gäller bara 44 och 300 motorer med edc boxen.

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för respons,

Min KAMD 300 är med EDC.

Vad är det man justerar med justerskruven, inkopplingsvarvtal?

Min slår idag till vid 1700 varv, jag skulle gärna höja det några hundra var. Konsekvensen av brytare verkar ju inte så rolig, nollställning av felkoder. Det som förvånar mig ang detta är att jag tycker mig ha läst om lösningen med brytare på flera ställen, bla på MG, men det kanske är samma källa.

/ Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

På Penta´ s 44:or & 300 dieslar styrs kompressorns in/ur koppling via edc boxen. Här finns inget varvtalsrelä som kan justeras.

//Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...