Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Stortriss_Pelle

Är det någen som vet något om min båt ?

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt av märket Golden Star.

Har aldrig tidigare sett en sådan båt och när jag Googlar på det så verkar det som om jag är den enda som gjort det ha ha. Vet ni något om denna båt eller har råkat på en länk med någon sorts info om dessa båtar vore jag superglad om ni kunde hojta till. Nu är jag i processen att renovera båten., och av vad jag hittills kan bedöma så är den mkt bra byggd. Skrovet skär som smör genom vattnet.

post-13225-1394235085,3848_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... såg ju nu att det var du som själv hade skrivit in detta 2.gif\2.gif\

Ursäkta mig...7.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft en sådan, bytte in den till en firma på Orust för ca, 10 år sen Jag hade en 80 hk Mercury, och då gjorde den ca 35 knop och gick helt OK i sjön. Vad jag har hört så ska dom vara tillverkade i Norge. Ett problem jag hade var att motorn kaviterade vid acceleration upp till plan, man fick öka o minska på gasen för att proppen till slut skulle få fäste. Detta var altså när båten var uppe i plan, vid högre hastigheter. Har haft ett antal likadana motorer utan det problemet. jag provade andra proppar utan resultat. motorn var rätt monterad och jag fick aldrig ordning på det. Vid båt bytet behöll jag motorn och den monterades på en Örnvik 566 MC där problemet försvann helt. Fråga mej inte varför men av ngn, asnledning så verkade det som att skrovet slog ner luftbubblor som fick proppellern att kavitera. Har ingen bättre förklaring då jag aldrig haft detta problemet med ngn, annan båt.

Hoppas att du slipper detta problemet då det är ett skit med kavitation vilket kan ge skador på växelhuset...

MVH // Janne...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har inte haft problem med att den kaviterar. Snackade med förra ägaren om detta och han sade att det har med hur man ställer in motorns lutning att göra. Om man ställer in den fel så orsakar motorn i sig att det bildas luftbubblor kring propellern. Båten går som ett jihu med en 85 hk V4 Evinrude på. Så fort vädret tillåter blir det båtsemester nu. Tack för att ni skriver till mig om båten !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...