Perkais 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej ! Jag skulle starta båten i dag, batteriet var kasst ! Är det bara att köpa ett 75 ah på OK eller ska det va nått speciellt marin battri? Ett batteri är väl ett batteri !? Vari är skillnaden och vad är eventuell vits med ett ett marint ? Mvh Perkais Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hummernxxl 0 Postad 1 Juni , 2007 Ett batteri som är ett startbatteri, är ett vanligt batteri som är gjort för enbart start av motorn meddelar min sambo. Vanligt förbrukningsbatteri, eller fritidsbatteri har en annan form av urladdningskurva. Hoppas att jag framförde detta rätt. Tina som tittar in ibland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juni , 2007 Frågade en gång samma sak till batteri experten på biltema och fick svartet att marinbattrier är bara vanliga fritids men med extra förstäkt hölje. start batterier däremot är till för större korta urladningar, fritids marin klara bättre att bli nästan helt urladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndyTheBest 7 Postad 1 Juni , 2007 Marinbatteri skall också klara av en viss lutning. Ex vid hård sjö, svängar, segelbåtar etc. Det är nog att rekommendera ett marinbatteri. Man kan också undra på hur många icke marinbatteri som sitter monterade som det inte är några problem med. Frågan är hur en säkerhetsbesiktning skulle se på ett icke marinbatteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juni , 2007 de fritids kontra marinbatteri jag kollade på var slutna, inget kul att ha öppna celler i en aluminium båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Greip 51 Postad 2 Juni , 2007 Håller helt med om skillnaden mellan start- och förbrukningsbatterier. En annan sak är att det finns ohyggligt avancerade och dyra batterier som säljs till båtfolk - spiralcell, gel osv i all oändlighet. Tillverkarna vill få oss att tro att dessa är nödvändiga. Ett slutet gelbatteri är säkert utmärkt om man tänkt segla uppochned emellanåt. Ett spiralcellsbatteri kanske har högre kapacitet per kg och det är väl bra på Volvo Ocean Race. För oss andra funkar nog s k fritidsbatterier utmärkt. I ett test i Practical Boatowner häromåret konstaterade man att den huvudsakliga skillnaden mellan fritidsbatterier och konventionella marinbatterier var att de förstnämda såldes till husvagnsägare som är vana vid att saker inte kostar skjortan. Annars känner jag seglare som rekommenderar truckbatterier som visserligen har konstiga format och spänningar men är gjorda för flitigt laddande och urladdande.Mitt eget tips är att skaffa en solcellspanel som alltid håller batterierna laddade i hemmahamnen. Behöver inte vara så stor eller dyr, den klarar ändå inte av kylskåpet men den får batterierna att hålla i många år. Blyackar älskar att få lite laddning men ofta. Sen är det förstås bra om batterierna står i syrasäkra boxar ifall de skulle läcka, shit happens. I synnerhet i en aluminiumbåt. Jag kan lova att säkerhetsbesiktningsmannen inte har synpunkter på vilken sorts batteri som sitter i båten bara installationen är korrekt. Ett batteri är bland det farligaste som finns ombord oavsett teknologi. Lägg en skiftnyckel mellan polerna om du inte tror mig! Nej förresten gör inte det. // Greip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juni , 2007 jag jordade en startmotor engång i ett trång motorum med en rostfri armbandsklocka, det kändes vill jag lova glödhett på sekunden. ang batteri så handlade jag billigaste och minsta smf fritids biltema batteriet, ej marinförstärkt men slutet. Tog det minsta mest för jag tänkte det ändå bara var skräp men det funkar bättre än väntat. källa biltema: Batterierna bygger på kalcium/kalcium-teknologin, de har lång livslängd, de är underhållsfria samt försedda med en speciell typ av ventilation som minimerar risken för att ångor kan tränga ut. SMF-batterierna laddas på vanligt sätt och laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. Batterierna är dessutom försedda med inbyggd laddningsindikator som visar statusen. Höljet är av förstärkt polypropylen, försett med praktiskt bärhandtag och integrerat flamskydd. Ingen risk för syraläckage (max 45° lutning). Mycket stor hållbarhet mot vibrationer och slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Perkais 0 Postad 3 Juni , 2007 Tackar för informationen ! Det blev en marinvariant från OK på 80 Ah. Extrapris till och med. Nu startade motorn lätt !!! Så nu är det banne mig dags för att ge sig ut... Mvh Perkais Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser