Epoxus 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej!Har nu köpt min första båt och står i valet och kvalet om båten ska bottenmålas i sommar eller om jag kan vänta tills nästa vår.Båten jag har köpt har gått i insjöar hela tiden och har aldrig varit bottenmålad och skrovet i plast är som nytt. Min tanke är att sjösätta båten denna säsongen så man får fram en vattenlinje och sedan måla den till våren. Är lite rädd att skada skrovet eller att jag kommer få lägga hela hösten och vintern på att slipa båten.Båten i fråga är en Wellcraft på 21 foot -97 och den kommer att ligga i Karlskrona. Skulle vara kul och höra andra med erfarenhet i samma vatten.Har nog läst igenom alla forumsinlägg här på forumet och alla verkar ha olika åsikter. Så nu ställer jag frågan som så många andra har ställt, ska jag vänta eller inte?MVHAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 1 Juni , 2007 jag har en erfarenhet av att det man skjuter upp inte kommer ske. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stortriss_Pelle 0 Postad 2 Juni , 2007 Om du skall ha båten i karlskrona så måste du måla. Bräckt vatten är inte bra för gelcoaten. Googla på lite bilder på en likadan båt så ser du hur vattenlinjen ligger. Det kan aldrig skada att måla. Kör du med en vanlig roller för lackfärg så tar det inte mer än en timme. Var noga med att kolla i din lokala butik vilken färg som är bäst för ditt område. Jag blev en gång rekomenderad västkustfärg i stockholm och fick ta upp båten och måla om den. Den fick ca 30cm långa sjögäs under på bara tre månader. Och skulle du måla fel så kommer du att se nästa år hur linjen ligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Epoxus 0 Postad 2 Juni , 2007 Gick inte så bra att skriva på detta forumet med Safari Tack för era svar. Men jag ska nog slänga i båten ett par veckor och sen dra upp den för att få ut vattenlinjen. Sen blir det slipa och måla. MVHAndreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Beckman 0 Postad 2 Juni , 2007 ja, annars kan du måla lite för lite för att nästa år dra upp vattenlinjen lite, bättre att måla för lite än för mycket vid vattenlinjen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser