Gäst Per W Postad 29 Februari , 2004 Tjena alla glada båtentusiaster! Jag är just på väg att köpa en RYDS 478GT men funderar över motoralternativen. Det blir en 50hk motor (mercury) men vet inte om jag ska köpa en 4takt eller en 2takt. Vad är fördelarna och nackdelarna med dessa motorer? Jag kommer använda båten till fiske och nöjesåkning i mälaren. Tacksam för svar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders C Postad 1 Mars , 2004 I senaste numret av Båtnytt testades ett gäng styrpulpetare med 50 hk motorer. Alla hade 4-takt! I artikeln står det också att i stort sett alla nya motorer som säljs i den klassen är 4-taktare. I numret innan testades marknadens 50 hk. Slutsatsen är tämligen solklar: 4-takt är bättre teknik! Det enda skälet att köpa 2-takt är det lägre priset. Men är det inte att dum-snåla när du ändå ska köpa nytt för så mycket pengar?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Mars , 2004 Att tänka på är också att en 4-t. behöver mer avancerad service än en 2-t. Fast jag skulle nog ändå valt 4-t. när det gäller såpass små motorer. I de större klasserna väljer jag nog en optimax motor från Mariner/Mercury. Lycka till med nya båten i sommar /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Bo Postad 1 Mars , 2004 FördelarMercury EFI 50 4-takt jämfört med Mercury 50 Classic 2-takt. Fördelar 4-takt: - Lägre bränsleförbrukning (bl a på grund av elektronisk bränsleinsprutning, EFI) - Jämnare tomgång och bättre att trolla med på tomgång under längre period - Kallstarter fungerar bättre, mer lättstartad - Ingen blårök vid start - Minimal avgaslukt, även i medvind - Högre andrahandsvärde om du säljer senare - Miljövänlig, uppfyller strängaste emmissionskraven enl CARB 3-stjärnor Nackdelar 4-takt: - Lite tyngre (112 kg) än motsvarande Mercury 2-takt (93 kg) - Kanske lite mer drag i 2-taktaren, men det är gissningvis marginell skillnad Hade en Suzuki 2-takt förut men har en Yamaha F115 4-takt nu. Skulle inte byta tillbaka till en traditionell 2-takt om jag köpte ny motor idag. Mercury Optimax 2-takt är dock en annan sak, för de har t ex direktinsprutning och är minst lika bra som motsvarande 4-taktare, uppfyller CARB 3-stjärnor osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 1 Mars , 2004 Det finns i princip 3 motortyper att välja mellan. 1. En tvåtaktare med förgasare eller EFI. EFI ger något lägre bränsleförbrukning och man slipper choke/kallstartsventil. Denna konstruktion av tvåtaktare har nackdelen att en mindre del av bränslet går direkt ut i avgassystemet utan att förbrännas. Det blir därför höga utsläpp av kolväten (HC) och dålig bränlseekonomi. Dessa motorer är inte att tänka på för den som vill puttra fram. 2. Tvåtaktare med högtrycksinsprutning. På denna motoryp sprutas bränslet in först efter det att avgasporten stängts. Utsläppen av HC är därför drastiskt lägre och bränsleekonomin blir bättre. 3. Fyrtakt med förgasare eller EFI. Minst lika ren som tvåtaktaren med högtrycksinsprutning. Skillnaderna i bränsleförbrukning mellan de olika motoryperna är störst vid måttligt gaspådrag. Vid fullgas är de närmast marginella. Plannerar du att behålla båten länge (ung. 10 år), köra fort men lite och har ett rymligt miljösamvete, kan en vanlig 2-taktare vara ett alternativ. I.s.f. kan du ev. köpa en några år begagnad och komma billigare undan. Ytterst få utombordsmotorer blir utslitna. De korroderar istället sönder. Så en några år gammal, måttligt använd och välskött motor bör vara problemfri i många år framöver. I annat fall är 4-taktaren ett bra alternativ, då den har högt andrahandsvärde räknat i procent av inköpspriset. Sannolikt högre än motsvarande högtrycksinsprutade motor, då dessa nog som begagnade prismässigt smittas av att vara 2-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 10 Juni , 2005 fyrtakt så klart,har själv haft några 2-taktare men bytte till 75 fyrtakt mercury-04,går tyst och bra, service = bilmotorkan inte bli bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kads 0 Postad 11 Juni , 2005 Prisskillnaden gör sitt till i valet tycker jag. När jag köpte var skillnaden 28000:- mellan 75hk 2 resp. 4-takt. Svårt att tjäna in bränslebesparningen. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst plotter Postad 11 Juni , 2005 Självklart köper man en fyrtaktare, detta är ju 2000 talet. Varför hänga på en rykande miljöbomb när det finns tysta och fina motorer till en liten extra kostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 11 Juni , 2005 Instämmer med svaren ovan. 4-taktare är dessutom: - tystare (åtminstone vid låga varv) vilket är rätt skönt. - mer stöldbegärliga. Har du nattvakt vid bryggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser