Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Lilleolov

Plast/glasfiber golvet i båten buktar? ska jag vara orolig?

Rekommendera Poster

Har precis köpt båt, allt är stabilt och känns bra förutom att golvet buktar lite uppåt, det är inget mjukt, allt är stenhårt. Detta är alltså hela golver i mitten längst med hela båten, skulle väl uppskatta det som att bullen är ca 1 cm högre än på andra ställen.
Det är inget fukt, det har jag mätt, men vad kanske det annars vara? Kan det vara så att det varit fukt förut som format om golvet och nu är det som det är? Har ni några tips?
Båten är dubbelbottnad och står på land med dyvik skruven ur, för närvaande.
Båten vi pratar om är en gammal plats båt från 1978, en flipper 450HT. Detta kanske är ett känt problem eller ska det helt enkelt vara så?
Skulle behöva lite synpunker. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har båten för dräktighet?

Kanske det blir tillökning? Tänk en liten urflippad minibåt. 

Men annars - ingen aning. Kan det vara en uppstyvning i mitten som inverkar.  Troligen inget att bry sig om.

Kanske kan vara fler med 450HT som kan meddela sin syn på det.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja hoppas någon med samma båt kan ge mig ett svar, skulle kännas bra.

men vad kan det varar förutom fukt? uppstyvning? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte hur din båt ser ut men min har samma fenomen.. buktar i mitten.

Men på min beror det på att det går två längsgående balkar med flytskum i mitten som är högre än balkarna på sidorna, under golvet.

Därav är golvet högre i mitten.

I och med att jag har fått bryta upp mitt golv och laga en skrovskada så funderar jag på att fixa till detta på något sätt.. men det borde väl gå med några reglar eller något...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke är att om golvet är högre i mitten så sker avrinning av vatten på sidorna, om nu det har någon betydelse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar, jag stör mig inte på det förutom att man ser det extra mycket när det glänser. men vi ska ha i en heltäckningsmatta så då löser det sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...jag stör mig inte på det förutom att man ser det extra mycket när det glänser. men vi ska ha i en heltäckningsmatta så då löser det sig.

Att använda heltäcknigsmatta i båten är nog ingen bra idé i och med att den binder fukt.. själv ska jag använda en uterumsmatta som är anpassad till den fuktiga miljö som det blir.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

funderar själv på att lägga i nån matta i min lille skorv, får nog bli gummidurk för relativt billigt och lätt att hålla rent,

blir för övrigt mycket annat också till vintern,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle inte öppna där,då är ju vittsen med luftficka

godnatt,du mailade mig angående din båt och nu när jag har läst här så förstår jag bättre vad du menade

det varit en förhöjning mitt i golvet på dom jag har sett

det är en liten kultbåt du har.

gittan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja, det är jag medveten om, alltså att luftfickan försvinner, men som jag ser det så spelar det väl ingen roll? Denna båt är väl inte osänkbar, så som jag skär upp och lägger lite tampar och annat krafs där så kan det väl inte påvärka mer än att jag slipper ha allt liggandes på golvet (det som inte får plats i luckorna)

har jag fel?
Kultbåt, jamenvisst :) 

Senast ändrad av Lilleolov | 05 juni 2007 | 01:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...