Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
Freppesito

erfarenhet av omsydd spinnaker till \"gennaker\"

Rekommendera Poster

hej ,

har lämnat in min spinnaker för modifiering/sy om till gennaker, är det någon som har erfarenhet av resultatet ,?? det blir ju absolut inte som en riktig gennaker säger alla, men hur blir det ;) det är det inte många som kan säga...tacksam för svar och åsikter.

Fredd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Läs en förträfflig fin hemsida Stickan som nyss sytt om en spinn själv och provseglat med lyckat resultat. har nyligen snackat med honom personligen.

Mannen är en guldgruva att ösa kunskap ur.
Besök  http://www.bahnhofbredband.se/~wb067400/asymmetrisk.htm
Lycka till.
Hälsningar,
Kalman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hei,gjorde denne jobb/omsying hos proff.segelmakare til min forrige båt,en Maxi 999.Resultatet ble absolutt ok for familieseilas,men kunde inte gå så högt som en orginal gennaker.Kjøpte noen år seinere en gennaker med strumpa  från Elvström,og den fungerte betre på vindrettninger från tvers .Men for all del,aktenfor tvers fungerte den omsydde spinnaker helt o.k.

mvh

Slaraffen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför syr man om från spinnaker till genaker. Jag upplever spinakern som mer användbar. Vi hade en genaker på en tidigare båt och upplevde seglet som besvärligt. Vi använder alldrig spinnakern på branta bogar.Vi upplever att det lutar för mycket och gör livet om bord obekvämt.Men rakt medvind är det härligt att få upp de extra kvadratmeterna en spinaker ger.

Och platt läns går inte att segla med genaker då får man ligga och skära och kränger likt förbannat. Och måste gippa hela tiden för att hålla kursen. Vad är det jag missat eftersom väldigt många tycks föredra genaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej ,

jag vet ju inte varför andra väljer att sy om dom men för min egen del så beror det på att jag ofta seglar själv vilket gör att riggningen /nedtagning för spinnakern blir lite bökigt. och jag vet av min erfarenhet att jag använder gennaker mycket mer än spinnaker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiljer på semestersegling och kappsegling (grabbsegling).

På semestern stor, fock och gennaker

På kappsegling stor, genua och spinnaker

Jag ser både för och nackdelar med gennaker:

Enkelt

Säkrare?

- Svårare att länsa men det går

(Man kan tex saxa seglen, stor åt ena hållet och gennaker åt andra men då krävs det en uppmärksam rorsman)

Sen skiljer det kanske i segelyta, en Cumulus har 60m2 vår gamla Diva 399 hade 95m2 och de kan vara jobbigt att hantera ensam med barn ombord.

Sen hur dt funkar att sy om en spinnaker har jag ingen aning om...

Det skiljer ju rätt mycket mellan olika gennakrar hur de är skurna och vilka vindar den är gjord för. En platt gennaker (reacher?) är nog inte så rolig att länsa med men en modern länsgennaker går mycket bättre.

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har seglat båtar med både spinnaker och gennaker, det är helt olika segel men med bara delvis samma användningsområden. Vad segelmakarna ibland påstår om gennakerns hanterlighet är en sanning med modifikation tycker jag. För att plattlänsa effektivt med genn behövs en mycket längre bom än spinnakerns vilket gör att gippen inte blir ett dugg enklare. Om man kan skära 15-20 grader från läns , t ex på havet kommer saken i ett annat läge.
Riva och sätta är i stort sett samma, det är mycket nylon som ska upp eller ner och ska helst inte hamna i vattnet och i varje fall inte framför båten!. Spinnakerna har ett par snören extra och en mer eller mindre tung pinne men är i gengäld lättare att kontrollera direkt efter sättningen. Med lite övning och genom att ha snörena i ordning så brukar det gå bra. Glöm inte möjligheten att använda genuan som hjälpmedel. 
Gennakern är suverän i lätt vind på brant slör, halvvind tvärs eller t o m något framför, annars tycker jag spinnakern är att föredra. Men som sagt, det är äpplen och päron.

Skulle aldrig sy om mina 99kvm härlig brandgul nylon i fräck 70-talsskärning! 
//Greip 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skiljer på gennaker och assymetrisk spinnaker... ;-)

För mig är gennaker utan bom vilket gör att du bara har ett löst horn.

Vid gipp släpp fram gennaker och ta hem på andra sidan, busenkelt!

(Sen kan man välja att gippa mellan förstag och gennaker eller utanför allt)

Om det brallar i så kan du bara släppa på skotet vilket känns tryggt

(Det kan du iofs göra med spinnaker också)

Med gennaker fäst i däck och strumpa blir segelhanteringen busenkelt.

Skulle vilja testa på rulle men inte haft tillfälle hittills :-(

Sen håller jag med om att spinnaker är helt suveränt :-) men det känns tryggare med gennaker och småbarn.

Sen skiljer sig gennaker och gennaker, vi har en länsgennaker som är helt OK på läns men det slår ju inte spinnaker såklart.

Men vi funderar på köpa båt med utskjutbart peke (likn First 34.7) och då gör sig en gennaker ännu bättre!!!

Mvh / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Att bara sy om den kan kanske göra själv. Se länk i mitt tidigare inlägg ovan.
Men, som flera andra frågar, vad skall du ha den till? Har dragit ner linorna till sittbrunn på min förra båt och kunde sätta/ta ner spinn ensam från sittbrunnen. Men inget kul. Då önskade jag mig en genacker. Fördelen är att du slipper bommen .
Mitt råd är att bestäm dig för hur du vill segla först och agera efter det.
Hälsningar,
Klaman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...