kmv2100 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej.Har en Dc 21 på fot med en Mercruiser 4,3 V6 med sjövattenkylning som har en låg arbetstemperatur och vid låga motorvarv sjunker den ännu mer. Bytte termostat men problemet kvarstår. Vad skall jag göra och stämmer det att mercruiser har lägre arbetstemperaturer med sjövatten för att förhindra korrision?Tacksam för svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hansni 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej!Ja det är så att med sjövattenkylning sitter det en termostat för ca 70 grader, men med sötvatten en för ca 90 om jag inte minns helt fel.Med sjövattenkylning kan man inte ha högre arbetstemperatur på motorblocket eftersom det blir en väldigt ojämn temperaturfördelning när termostaten öppnar och släpper in 10-gradigt sjövatten i ena änden. Det vattnet hinner bli bra varmt när det kommer fram till sista cylindern. Med sötvattenkylning är kylvattnet som släpps in i blocket varmare, så motorblocket får en jämnare avkylning och klarar en lite högre temperatur (som ju är bättre). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kmv2100 0 Postad 1 Juni , 2007 Tack.Så om man skall få bukt med problemet så är det till att köpa en sötvattenkylare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser