Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
kmv2100

Kall motor

Rekommendera Poster


Hej.
Har en Dc 21 på fot med en Mercruiser 4,3 V6 med sjövattenkylning som har en låg arbetstemperatur och vid låga motorvarv sjunker den ännu mer. Bytte termostat men problemet kvarstår. Vad skall jag göra och stämmer det att mercruiser har lägre arbetstemperaturer med sjövatten för att förhindra korrision?
Tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej!
Ja det är så att med sjövattenkylning sitter det en termostat för ca 70 grader, men med sötvatten en för ca 90 om jag inte minns helt fel.
Med sjövattenkylning kan man inte ha högre arbetstemperatur på motorblocket eftersom det blir en väldigt ojämn temperaturfördelning när termostaten öppnar och släpper in 10-gradigt sjövatten i ena änden. Det vattnet hinner bli bra varmt när det kommer fram till sista cylindern.


Med sötvattenkylning är kylvattnet som släpps in i blocket varmare, så motorblocket får en jämnare avkylning och klarar en lite högre temperatur (som ju är bättre).


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack.
Så om man skall få bukt med problemet så är det till att köpa en sötvattenkylare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...