contessa 1 Postad 31 Maj , 2007 hej på er. Jag undrar om det kan var möjligt att laddningslampan lyser om batteriet är full laddat vid motorgång dvs. att laddnings lampan fr generatorn visar att den inte laddar eftersom det är redan fulladdat. hmmm är det möjligt? Eller betyder det med största sannolikhet att min nya generator har pajat redan efter sina 2 första driftstimmar? Senast ändrad av contessa | 31 maj 2007 | 23:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2007 Något är fel. Även om bateriet är helt fulladdat så vill generatorn ladda åtminstone lite. Den ligger på c:a 14V och med batteriet som fulladdat är på 12,7V tar åt sig lite ström och då ska lampan vara släckt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 1 Juni , 2007 Laddningslampan skall aldrig lysa under drift, oberonde av batteriets laddningsgrad. Men det behöver inte betyda att generatorn har fel, det kan vara glappkontakt på någon sladd också, nu vet jag inte vad du har för generator men om du har en standard bosch så måste den ha jord(-) till chasiet plus( ) till batteriet B tror jag den heter och laddnings lampan till vad jag tror heter D . Jag skulle börja med att kolla jorden med t.ex en startkabel från minus(-) på batteriet till chassiet på generatorn och en starkabel från plus( ) på batteriet till B (om jag minns rätt) på generatorn, lyser inte lampan då så ta bort en startkabel och kolla igen lyser lampan? då har du hittat felet. Lyser lampan trots fulkopplingarna med startkablarna så är det tyvärr fel på generatorn lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 1 Juni , 2007 Min lyser också när jag startar motorn. Men när jag varvar upp så slocknar den igen. Sen kan jag lungt varva ner igen och lampan förblir släckt. Senast ändrad av Crona | 01 juni 2007 | 11:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 221 Postad 1 Juni , 2007 Låter som det är dags att spänna generatorremmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2007 Att man behöver varva upp och sedan kan man sänka varvet tillbaka gäller många båtgeneratorer. Jag har aldrig stött på det på bilar av nån anledning. Jag har fått för mig att det är innan magnetfältet har byggts upp i fältlindningen. Den får sin ström bara från indikeringslampan och den lilla strömmen räcker inte riktigt till utan att generatorn måste varvas. Troligen hjälper det kvarvarande magnetfältet (remanensen) till så att den börjar ladda och då får fältet ström från laddningsregulatorn. Trasig laddningslampa - ingen laddning alls som regel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej När det gäller Disel så har man klämma W till lampan och varräknaren. Klämma W brukar inte börja funka förän man varvat runt 1100-1300 rpm www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 1 Juni , 2007 Du skojar! anledningen till att man gick från likströmmare som aldrig slet ut batterierna var just att växel började ladda tidigare vid lägre varv ofta sa man att 800-900 varv på en bilmotor med remskivor dimensionerade för bilkörning. Båt folket gillar ju att alltid varva sina motorer till max annars tror de ju att de har fel propeller. Därför är väl remskivornas utväxling mindre på båtar. Förhållandet på en bil tex. 1 varv på veven motsvara 3-4 ggr hos generatorn bilmotorn användningsvarvtal ligger kanske på ca 3-4000 varv fast den klarar 6-7 tusen samma motor i en båt och båtägaren ligger på 6-7tusen skulle få generatorn att tvingas hålla upp emot 20000 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Juni , 2007 För oss seglare är nog inte detta med höga varvtal något vi eftersträvar och inte heller klarar av. Vi tror att motorn sprängs när den kommer över 2200 rpm. Jag tycker att generatorn ger nästan lika mycket vid tomgång som vid maxvarv så på min gamla spis är det nog en förhållandevis stor remskiva på svänghjulet. Det blir ju inte så höga varvtal för generatorn ändå. Tomgång har jag för mig ligger på 800 varv och fullt ös 1800 varv! För remmens skull ska man väl ha så höga varvtal på generatorn som möjligt så frestar man mindre på remmen. Samtidigt får man bra laddning vid låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 6 Juni , 2007 Hej Contessa. (inte eru grevinna på rittit?) Kolla glapp i tändnyckeln om du har nån och glapp i själva lamphållaren samt alla sladdarnas anslutningar. Om detta inte hjälper är det kanske fel på själva backströmsdioden bara och inte i hela generatorn.Och om det hjälpte.... ja då är saken klar. Precis som flera andra har sagt...lampan skall slockna även vid full batteri. Att den måste upp i hög varv först och kan sedan saktas ner och det förblir släckt har att göra med att den spänning som krävs för att backdioden skall släppa genom är högre än den hållström som den får sedan. Lite motsvarighet till tröghetslagen inom mekaniken faktiskt, OK dettta var överkusrs. Strunta i det ,det är inget fel. Forgus, du tänker likströmsgenerator när du talar om att det finns remanens och att den bygger upp fältet via laddningsglödlampan. Det gör inte växelströmmaren. Det sköter det elektriska regulatorn om själv. När man slår på tändningen så äre full kräm till fältet. (om inte glapp genom lampan förståss....) Detta var internt snack Contessan så bry sig inte nu.Prova också som flera andra sagt att spänna remmen. Lycka till hoppas det löser sig.Hälsningar,Kalman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
contessa 1 Postad 6 Juni , 2007 Hej och Tack alla vänner, Ja, jag vet lite mer nu men problemet är inte löst tyvärr. allt verka vara kopplad som det ska och det fungerade ju bra vid första timmarna sen nagra dagar senare märkte jag att lampan lyser hela tiden. mycket irriterande jag har ju varit så duktig i vintras och satsade på ett helt nytt system. dvs jag har en Dynastart som bara ladda startbatteriet och som är helt separerad från en extra generator som skulle endast laddar förbruknings batterier, men nix! jag har nu kollat med en voltmetere och ser att den laddar ca 12v dvs. för lite. Generatorn är en Valeo jag ska nu plocka ner den igen och kolla lite mera nogran det kanske är glapp nånstans. Tack för all hjälp och fortsätta solen lyser så här så kanske man skulle strunta i all generatorer helt och hållet och satsa på en stor solpanel istället!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser