Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
boatnisse

Impeller, Mercury HJÄLP! tackar för alla svar!

Rekommendera Poster

  hej hej , har köpt en båt med en mercury 175hk årsm 77, då killen innan börjat bygga om från inombordare till utombordare så lessnade han efter 6 år så den har alltså stått på lan i 6 år! ha renoverat båten nu i höstas och byggt färdigt. men... alla snackar juh om impellrar och skit (då jag är ny på marina saker) iallafall impellern bör antar jag bytas innan jag drar igång jäkeln? eller går det köra ändå? hört att andra med 70 talare aldrig bytt sin impeller? vill veta vart jag får reda på monterings anvisning, köp m.m Finns det några mera saker man bör gå igenom? tex växelhus olja och så? TACKAR FÖR ALLA SVAR! mvh: Wilhelm Elofsson.

post-23377-1394235078,8011_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

På land i 6 år...

Få se nu, det kan bli en del du bör kolla och byta:

 

- Impeller skulle jag byta. Den är helt avgörande för om motorn skall få kylning. Ungefär som att köra utan vattenpump i bilen - vad händer? Motorn blir för varm och kan bli överhettad och nypa. Var noga när du byter impellern att det blir tätt mellan vattenpumphuset och röret upp i powerhead. Att få lös växelhuset kan ibland ge lite huvudbry då dels alla skruvar som håller det måste bort (nån kan sitta under trimfena t ex) dels måste man dela växelstången (varierar var man gör det och hur). När du monterar tillbaka växelhuset skall du fetta in med vattenfast fett drivaxeln, splinsen, så det inte rostar fast till nästa gång du skall ta av (sänka ner) växelhuset.

 

- Kolla termostaten/termostaterna så den/de öppnar och stänger korrekt. Ibland hakar de upp sig. Byt om det behövs. Man brukar prova i en kastrull med vatten på spisen med termostaten hängande i en ståltråd och när termometern visar runt 60 grader el så skall den öppna sig (brukar stå stämplat på termostaten vid vilken temp den skall öppna sig). Går i nödfall att köra utan termostat men det är inte bra i längden då motortemperaturen inte blir jämn.

 

- Växelhusoljan skall bytas varje höst fast nu blir det just nu för dig istället. Du skruvar bort nedre pluggen och sen övre så börjar det rinna ur gammal olja. Observera färgen och ev metallspån (töm i en glasburk så kan du kolla sen). Om oljan innehåller vatten är oljan gräddvit. Då kan växelhuset ha rost på lager osv därinne. Inte bra i så fall.

Du fyller på (trycker upp) olja i nedre hålet tills det rinner ut i övre hålet, alltså lite bakvänt men så gör man för att få i rätt mängd. Går väl åt 2-3 tuber i ditt fall skulle jag tro. Motorn skall vara i vertikal position när du tömmer/fyller på olja.

 

- Risk att du åker på rengöring av förgasarna... har du 6 st? Pust i så fall. Prova först med CRC förgasarrengöring el liknande men var beredd att du åker på grundlig rengöring. Om förgasarna stått med bensin i så har hartslikande beläggningar troligen bildats som komnmer att göra att motorn går dåligt då bensinen ej kan flöda som det är tänkt när du kör.

 

- Spruta fett i alla fettnipplar, leta noga så du hittar alla.

 

- Ta lös propellern och fetta in propelleraxeln med vattenfast fett och montera tillbaka (skruva inte åt propellermuttern för hårt - lagom är bäst). Ny saxsprint genom bulten och axeln samt böj för låsning. Kolla att propellern är hel och är balanserad (obalanserad propeller ger vibrationer och sliter på växelhuset, lager mm).

 

- Byt till nya stift av rätt modell som passar till din motor.

 

- Gör ren bensinfiltret och se över alla bensinslangar så de inte är ruttna el läcker.

 

- Kolla anoderna, ev ta lös och gör rent under så de får metalllkontakt med motorgodset, ev byt uttjänta (offrade) anoder.

 

- Kolla att powertrim oljan har rätt nivå i behållaren.

 

- Kör på färsk bensin. Ev byt bensinblåsan som är av gummi till en ny av bra kvalitet (den skall vara monterad i en viss riktning som visas genom pilar som skall peka i riktning mot motorn, flödesrikningen). Bensinblåsan innehåller nämligen en backventil så den måste monteras med rätt ände dvs med pilen i riktning mot motorn.

 

- Kör helst på biologiskt nedbrytbar 2-takts marin olja, t ex OKQ8 Marin Bio.

 

- Kolla över alla elkablar och anslutningspunkter samt säkringarna så allt är helt och har bra kontakt. Byt ev till nytt startbatteri (fritidsbatteri, 75 Ah funkar bra).

 

Sprängskisser finns på Ishopmarine, Part Lists:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeCcat.jsp?reqFor=29

 

Ny impeller inkl packningar finns säkerligen hos Marinshopen.

Finns säkerligen verkstadshandbok att köpa också el så kan de ta hem om du anser du behöver det. Finns även gör det själv handböcker från Seloc och Clymer som täcker Mercury 2-takt din årsmodell.

Eller prova hos Marinhallen för reservdelar.

 

Provkör motorn på land med s k spolmuff över vattenintagen på sidan av växelhuset. Ordentligt tryck på vattnet i slangen skall du ha då.

Kolla att du får stråle från skvallerröret (det lilla hålet där det kommer att spruta en stråle med vatten och därmed ger det en indikation på att impellern skyfflar runt vatten i motorns kylkanaler). Kör bara på låga varv med spolmuff och inte onödigt lång tid heller.

 

Sen om du får igång på motorn så är det sen bara att hoppas att du har en propeller som tillåter motorn att vara nära max rekommenderat varvtal på fullgas, t ex 5500 varv/min. Om du har en propeller med för liten stigning kan motorn övervarva och har den för stor stigning varvar den inte ur (blir som att köra på 5:ans växel i en bil i uppförsbacke om du förstår liknelsen).

 

Se upp med skruvar på en såpass gammal motor, lätt att dra av sruvar som ärgat fast. Då får man borra ur och sätta i t ex helicoil så botemedel finns.

 

Skriv gärna några rader hur det fortskrider med att få iordning på din motor.

 

Lycka till.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 31 maj 2007 | 23:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...