Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Lilleolov

Flipper 450HT - Behöver tips och erfarenheter om plastbåtar och renovering

Rekommendera Poster

Nu har man köpt sin allra första egna båt, har varit ute mycket med gammlingens båt, en Ryds 480 öppen stypulpet, och även med svärfars stora träbåt.

Men nu har vi invisterat i en egen en liten Flipper 450 HT, och det är lite små fix på den självklart och jag skulle behöva lite tips, jag begär inga super långa inlägg men skriv gärna varför ni tipsar om det ni tipsar om.

(Här nedan frågorna 1-4 & 11, är det frågor om just min båt)

11. Mitt golv, alltså det som är allra längst ner, plasten buktar lite, är det vanligt eller ska jag bli orolig? Eller är der för att båten står på bockar? Hur ligger det till..

1. Längst fram inne i ruffen har jag sätt bilder på båten som har en stöd pinne som går ner i mitten av sängen, jag har ingen sådan, är det nödvändigt med någon förstärkning?

2. Bak i båten under dom längsgående sofforna så är det en skilje bakåt till ett utrymme, (motorpåhägningen innefrån). Mellan väggenarna består i dagslägget av två ruttna plankor (en på varje sida om båten), Är dessa skiljeväggar bärande av något slag eller är det bara ta bort satt man enkelt kan komma åt batteri osv som man har där inne.

3. I broschyren* (*Stavning?) från 1970 så står det att motorer mellan 25-55hk är perfekt till båten. Jag vet att jag kommer ha en massa extra tyngd i båten när vi åker ut, gasol, vatten, stor bensiktank, 3st batterier, packning etc. Men vi vill även kunna dra vatten skidor. Satt i varjefall minst 30knop med snabb planing. Va tror ni om en 70Hk? Är det mycket förstärkning som behövs och hur går jag till väga? (Det står att det blir 28 knop med 40hk med en person i båten)

4. Och slutligen, någon som har/haft en Flipper 450HT eller känner någon, ge gärna synpunket och erfarenheter, samt kanske tips och trix. (Jag vet att den tar vågor.. dåligt, vi funderar på att döpa den till Miss Padda.)

(Här har vi lite allmäna frågor 5-10)

5. Om jag vill bredda relingen runt båten i samband med Teak läggning, har ni några tips på hur jag ska gå till väga? (Se bilden)

6. Vad för träslag har man runt om teaken, är det teak av annan nyans som folk använder eller är det något annat träslag?

7. Jag märke förskräckt att det inte var någon primer/grundfärg under botten färgen, jag ska slipa och måla men hur många gånger ska jag grunda innan jag slänger på botten färg, kommer slipa bort allt gammalt.

8. Tips på badbryggor för utombordar båtar? stöd stagen måste gå uppåt, gärna med rostfria rör och teak.

9. Minimun höjd till tak för en liten gasolspis?

10. Bästa sättet att täppa igen små skruv hål i plasten/glasfibern? Är det plasta som gäller eller hur hårt blir sikaflex (291/292)? Ska måla över det sen.

Ja det var väll alla frågor (resten har jag koll på :)), skriv gärna vilket nummer på frågan ni svarar på, hoppas ni kan hjälpa till. Och önska mig lycka till. ;)

Senast ändrad av Lilleolov | 01 juni 2007 | 11:51

post-23144-1394235078,7658_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1: skulle nog råda till en sågan stödpinne så att det känns stadigt när man ligger över hela bredden.

2: i min 450 sporting känns den bärande då de sitter bergfast.

3:Jag har en 67á mercury 65hk EL som är i perfekt skick och den går ca 30 knop i maxfart med Helt ny alupropeller på den, en nyare 65hm eller 70 skulle nog vara nice då du har mycket vikt och äldre hästkrafter verkar suga fett. Sedan så är det inga problem med att hänga på en större än 55á på den säkerhetsmässigt= den håller om båten är frisk,

4:hmm tja har en flipper 450 sporting och söker liksom du all info som kan finnas att få om den osv men hjälper hjärna till med tips o idéer om jag kan komma på ngt.

5:ingen aning

6:se ovan

7:samma som ovan

8:hmm får det verkligen plats på en så liten båt? jag kör med avtagbar badstege istället.

9:Hmm vet ej

10:se ovan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: skulle nog råda till en sågan stödpinne så att det känns stadigt när man ligger över hela bredden.

2: i min 450 sporting känns den bärande då de sitter bergfast.

8: hmm får det verkligen plats på en så liten båt? jag kör med avtagbar badstege istället.

1, svar på svar: Stödpinnen(arna) (se bild) Är dom verkligen nödvändiga, jag har den som det sitter en lantärna på, alltså den på utsidan, är båda nödvändiga?
2, svar på svar: ajdå, okey då får jag köpa lite plank. 
8, svar på svar: Joså, en liten 40x40cm med stag uppåt får plats utan problem, dock så hittar jag inga till vettig peng.

post-23144-1394235078,9484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1: Ahhh är det den pinnen du menar... Nej sågon sågan har jag ej och det är stadigt ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har inte den som är inne? men har du den som är utanför? som går över rutan? alltså kan jag plocka bort båda pinnarna och forfarande känna mig säker?
p.s (Jag har lagt till en fråga i första inlägget) 
11. Mitt golv, alltså det som är allra längst ner, plasten buktar lite, är det vanligt eller ska jag bli orolig? Eller är der för att båten står på bockar? Hur ligger det till.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm det är nog bara för att den står upppallad på något. *hoppas men du märker nog skillnaden sen när du slänger i den i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hoppas det. vill inte att det ska vara några problem nu..
ska åka och titta en på 75hk årsmodell 94 imorgon. kanske kan vara något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter nice, se till att du ej väljer en för TUNG motor bara, ser halvtugnt nu med min 65hk på :)

yamaha ser ut att ha små o nätta motorer, de äldre dvs innan fyrtaktshistorien drog igång:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så en 225 HK är för stort ? ;)
haha, ja jag känna och klämma, inte för att jag kommer kunna väga den men han som säljer den kanske vet vikten, det ska nog bli bra, hoppas jag. =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu står den på bockar hos en god vän 2 mil söder om stockholm.
Jag vet inte om den åker i sjön detta år, eller om jag ska fixa till en helt innan den får smaka på vattnet, vet inte hur sugen jag blir, funderar på att bara renovera satt den blir sjöduglig, åka med den halva sommaren och känna på den och därefter renovera, sambon vill ju bara måla och slänga i den, men det tror jag inte den är helt redo för än.

Men planen är väl att den ska stå på Dalarö, alternativt på mittimot på en ö, på marinan som ligger där. Men då måste man stå och lifta från fastlandet varje gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahh okej, jo man blir ju bra mycket mer sugen på att åka båt iaf när den väl ligger i och man har varit ute ett par gånger.

Min ligger i kristinehamn vid vänern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det jag gjorde på min båt innan sjösättning var omklädning av soffan i aktern samt ryggstödet och förarstolen i nytt konstläder. samt nytt batteri och bränsleslangar samt nya mugghållare i båten:)

Finns lite bilder i albumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ska skaffa nya soffor bak, jag kommer ta bort båda ryggstöden och skaffa ett klaff bord för fast monering.
sen slipa, måla och annat småpill.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo din HT och min sporting är ju lite olika inuti då jag endast har en soffa bak och inte längsgående soffor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang badstege handlar du en gamal murcla funkar skäddan som fotsteg och handtaget bak på den sk hästskon perfekt som handtag och med motorn in svängd mot aktern funkar detta bra, min är högre än en flipper i aktern och jag har en liten disk hylla bak i aktern men använder motorn som badstege.

minimum höjd gasol gå in på instalations sidorna dels har bilprovningen regler om detta på fordon men säkerhetsreglerna finns även på div gasolföretagssidor.  men de kan bli svårt att följa dessa i en liten låg plastbåt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...