Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
waccas

hej igen det var jag med b30

Rekommendera Poster


Hej igen får inte igång motorn.Har testat att köra upp ettans kolv i topp och då har rotorn i fördelarn ställt sig över markeringen vad skall det då vara för siffra eller grad på remskivan  jag har kollat stift,brytare,tändspole överallt kommer det en fin gnista.Båten har ju stått på  tommten i 3 år bensintanken är halv på mätaren kan det vara något med bensinen vatten kanske vad vet jag 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat med startgas? Om gnista finns så ska den hoppa igång. Sedan är väl 3 år gammal bensin ingen höjdare. Skulle nog tömma förgasarna och låta pumpen suga från en lös dunk med ny soppa till att börja med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

 

Har båten (bensinen) stått i TRE (3) år så skulle jag bli mycket förvånad om den startade på det som finns i tanken. Det är inte bensin längre…

Dagens soppa klara ca: tre månaders lagring sen ”krackar” den ur dvs. oktan talet sjunker, drastiskt. Efter ett tag blir det fotogen sen vet jag inte vad det blir men det brinner inte i alla fall.

T.ex. om gräsklipparen, snöslungan eller snurran skall startas för första gången för säsongen är den svår startad men gick klanderfritt sist den kördes så är det garanterat bensinen. Åter till din båt…

 

Jag skulle tömma tanken direkt om det var jag och göra rent den, det lär även finnas en del kondensvatten och annat i tanken som inte hör hemma där efter tre års stillestånd. Den smeten vill man i inte ha i motorn sen när man är ute på böljan.

 

Annars kan du lossa bränsleledningen på ett lämpligt ställe och låta motorn suga ur en dunk med ”färsk” bensin. Det kan behövas lite startgas i början innan den nya soppan når motorn. Går motorn då så vet du åtminstone varför den inte gick.

 

En motor som gick när den ställdes brukar gå att starta om den får fräsch soppa (om den inte mössen käkat på den, frusit sönder eller rostat ihop).

 

Lite fräsch soppa tror jag gör susen.

Lycka till

 

// Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När 1 ans kolv är i tändläge ska det stå 0 på remskivan. Då kan du se vart ettans tändhatt ska sitta i fördelarlocket och sätta i resterande tändkablar i rättföljd 153624 tror jag det var kolla så du räknar åt rätt håll !! När motorn går på ca 800 V / MIN ska du ha ca 10 grader förtänning i 800 v/MIN Ca. Men vad värdet är exakt för b30 marin vet jag ej.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej igen om det nu är så att inte det står noll på remskivan vad kan det då vara.Jag har tagit ny bensin och testat men det fungerar inte heller,imorgon skall jag byta konde stift o brytare 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

kan stå lite före/efter(10 -) men inte så mycket.Bör tända till. även om den står fel så bör den tända tillgenom förgasaren=förtidig tändning (-) på remskivan,i avgasröret( ) på remskivan.

Men det kan knappast vara fel på tändningen(tändtiden) om den gick innan den ställdes på land.

kan vara så att tändspolen inte är som den ska. är den defekt finns gnista men kan vara för svag för att ha verkningsgrad=testa med en annan tändspole.

Kan även vara kondensatorn som strular=blir toppar på brytarspetsarna ser man genom att sära på dessa å finns det topp på den ena spetsen finns det grop på den andra.

 

Tänder den med startgas? om så är fallet fel på bränslet/tillförslen.

luktar den bensin/sur? om inte stop i förgasarna,trottel har hängt sig i stängt läge.

Det är vad jag kan tänka på i skrivande stund.

Lycka till.

Mvh Janne

 

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 01 juni 2007 | 23:50

 

Senast ändrad av Pajuvesi | 01 juni 2007 | 23:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När ettans kolv står i ö.d. ska det vara noll på remskivan.

Om inte, sitter nog remskivan felmonterad (om det nu går).

 

 

 

Det blir enklare om du bara startar en tråd för ett problem!!!!

 

 

 

 

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 02 juni 2007 | 09:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som har svarat på mina frågor mycke bra tips.Fick i gång motorn till slut det visade sig att tändkablarna på fördelaren satt fel så jag bytte plats med  ettan till sexan osv sen startade den med en gång puh va skönt ett bekymmer mindre 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...