Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
alfa_freja

tillverknings nummer?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag hittar ingen tillverknings skylt på min alfa 24. någon som vet var den skall sitta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alfa Freja.

Jeg har tidligere spurgt om det samme og har fået den oplysning, at der tilsyneladende ikke findes fabrikationsplade på Alfa bådene.

Hilsen Jens-Ole.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller på att måla om båten, och när jag tog bort trä-laminatet på fördäck för att istället måla detta hittade jag precis frmför knapen en massa nummer & boksatäver & en stämpel.

Kan detta vara tillverkningsnummret?

Någon annan som hittat liknande nummer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev så nyfiken av ditt inlägg så ja sprang ut och tittade på min alfa men där stog inget. Jag har plockat sönder min alfa totalt, finns inte en enda skruv eller nit som jag inte lossat, och det enda i nummer väg jag har sett var att på insidan av ruff taket under stoppningen var ritat med nån penna numret 183 om jag minns rätt. Men om det numret har nån relevans vet jag ej troligen inte.

Man kan ju kategorisera alforna i tidiga och sena utförandet. Dom tidiga har tre delade fram rutor och dom tillverkades till 67-68 nånting, Den senare har två delade rutor och lite högre rufftak med bättre ståhöjd i ruffen som följd. Jag tror att den tillverkades fram till 71-72.

Möjligen kan man höra avsig till kristiansands mekaniska verksted as i Norge om det finns kvar, det var dom som tillverkade skönheterna en gång i tiden. Ta mina årtal med en nypa salt inte tvärsäker på dom //Jocke  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...