Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
abjork

Hur gör ni när ni ska lägga till själva?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett par gånger gett mig på att lägga till helt själv vid en klippa i skärgården med min styrpulpet. Varje gång jag har gjort det har det blivit riktigt struligt och det är med nöd och näppe jag har lyckats. Hur gör ni för att lägga till på egen hand vid en klippa?

 

Jag har kört följande:

1. Kör sakta mot klippan och kastar draggen.

2. Bromsar in strax innan klippan och hoppar i land med tampar och spikar fast kilar i klippan fort som fan och förtöjer fören.

3. Snabbt tillbaka i båten och förtöjer draggen.

 

Stressigt och fullt av moment som kan gå åt skogen. :-) Någon som har en bättre och smartare approach??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har visserligen en segelbåt, på 3,1 ton med lång köl. Seglar i stort sett alltid ensam.

 

Det kan va både för och nackdelar jämfört med din båt (kanske mest fördelar).

 

Jag gör i princip som du gör, fast jag tar det ganska lungt. I regel när jag lägger till i naturhamnar försöker jag lägga mig så att vinden kommer rakt förifrån.

 

Efter jag kastat i ankaret går jag sakta in mot land tills kölen tar i botten, lägger motorn på tomgång frammåt och sätter temporärt fast ankarlinan. Förändarna har jag tidigare satt fast på knaparna i fören. Tar förändarna och hoppar iland.

 

I dom flesta naturhamnarna här på västkusten har SXK`s HAK-kommite satt ut bergöglor. Finns det sådana använder jag dom och trär respektive förände i två olika öglor och förtöjer i båten med dubbel tamp. När jag går behöver jag inte gå iland utan lossar bara änden och drar till mig den.

 

Finns inga bergöglor får det bli bergkilar i stället.

 

När det är klart drar jag fast ankaret och lägger fast.

 

tommy

 

 

Senast ändrad av toaen | 31 maj 2007 | 12:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte gå iland först, spika fast kil. Sen ner i båten o backa ut och lägga i ankaret och sen dra dig inåt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toaen: Det vill till att kölen tar i före fören då!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tar inte kölen ibotten så tar förstäven under vattenlinjen i och det går ju lika bra. Huvudsaken är att båten ligger kvar under tiden man förtöjer.

 

tommy

 

 

Senast ändrad av toaen | 31 maj 2007 | 13:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade gjort som du, kasta ankare, göra fast provisoriskt, fram och fäst båten i klippan och sedan tillbaka och spänn upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju ingen djup köl som tar emot snyggt som toaen (lite avundsjuk), det som tar emot först är mitt (dyra) drev. :-(

 

Så jag använder första inläggets metod. Man släpper ankaret, siktar på lämplig klippa i lagom hastighet, motorn på tomgång, springa ut och hinna hoppa ner på klippan och ta emot 3.5 ton båt (kräver exakthet i hastighetsbedömning), backa ut båten med ankarspelet (fjärrkontroll).

Få linan runt ett träd och tillbaka till båten så man kan läga ifrån utan att behöva hoppa iland.

Klart!

 

Fjärrstyrt ankarspel förenklar ju, men fortfarande är det enklare med två personer.

 

(Jag slog i hälen styggt för några helger sedan i den här manövern. Man får ju liksom hoppa iland där båten behagar komma in och kanske inte där man siktade. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lång tamp på ankaret, kastar det och ser till att det hugger, sedan så går jag väldigt försiktigt in mot land och håller samtidigt ankartampen lite i spänn och släppper efter lite hela tiden. När jag är tillräckligt nära land så knyter jag ankaret lite slappt och snabbar mig fram i fören för att hoppa iland med en i förlig pollare fastsatt tamp, förtöjer den och går sedan tillbaka i båten och spänner ankartampen. Plättlätt! men lite marigare när det blåser!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har också en styrpulpet och samma problem, det blir stressigt -- kanske för att båten inte har tillräcklig tyngd för att ligga stadigt kvar om det går lite vågor.

 

Köljärn --- kan det vara en lösning? Alltså något metallband eller en gummikant längs kölen fram. Då skulle det kännas mer OK att ligga på tomgång och skava mot klippan ett tag...

 

Ankarlinan bak på rulle --- då behöver man inte fixa med att hindra trassel och mata ut lina från ankarboxen bak. Bara låta nylonbandet rulla ut och sedan slå stopp på rullen precis när båten når klippan, innan man kilar fram för att hoppa iland...

 

Detta är de två investeringar jag funderat på -- fler förslag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som maelarpirat, toaen m fl.

Funkar bra för det mesta.

Tar aldrig i land eller botten med skrovet

(...om jag inte råkat välja en för grund plats...) 7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 6 tons snipa förtöjer jag så här naturhamnarna.

Haver en land dragg, (Biltemas minsta dragg).

Släpper ankaret i aktern långt ut, bromsar upp båten med akterankaret, kollar så att det bet.

Kör in till land, slänger landankaret i land, sträcker upp i fören, går akterut läggar fast akterankaret.

Går iland, slår i kilarna, förtöjer, tar hem landankaret. 

Fördelar inget stressigt hoppiland i början.

Metoden fören i berget, sakta fram och autopiloten håller båten i rätt läge fungerar bra med.

post-571-1394235078,6991_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror på väder o vind.

Jag brukar vid fint väder och lätta vindar göra som så att jag har vinden in akterifrån slänger i draggen och låter vinden föra båten mot land på lagom avstånd sätter jag fast dragglinan och i lung o ro går jag i land o förtöjer med en tamp i land. är det en strand jag skall upp på kör jag helt enkelt upp lite fart på båten stänger av motorn och låter båten glida tills det tar stopp (förutsätter att man känner till bottenförhållanden) förtöjer i land med lååång tamp puttar ut båten när jag går ombord igen backar ut och placerar draggen. 

Men som sagt allt beror på väder och vind, jag chansar sällan eller aldrig säkerheten först och främst är det busväder letar jag hellre ett par timmar efter ett bra ställe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som Lasse L.

 

Använder Biltemas minsta dragg 0,7kg och med klor på ca 10cm.

 

Först i med ankaret. Bromsar på ankaret och kollar så det tar.

Sen slänger jag lill draggen med en tunn lina i upp på land.

Sen kan jag i lugn och ro dra mig in till land och göra fast.

 

Med en 6mm lina så kan man ganska lätt slänga det lilla ankaret ca 10m.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Följande funkar ganska bra.

 

1. Kasta i draggen

2. Fäst en karbinhake eller dyl.i akterknapen och låt ankarlinan löpa igenom denna (gör att aktern inte kan driva i sidled.

3. Ta med ankartampen fram på fördäck

4. Hoppa i land

5. Lägg fast ankartampen iförknapen

6. Förtöj förlinorna

7. Klart!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! En land dragg låter ju som en intressant lösning, frågan är hur man får den att bita på en klippa med få skrevor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När jag hade segelbåt gjorde jag enligt följande om det var sidvind: Slängde i ankaret som vanligt, körde fram till anläggningsplatsen, stramade upp ankartampen och gjorde fast, la rodret mot vinden o la i fram på tomgång, på detta sätt stod båten stilla, knallade i land o la fast, gick tillbaka o la i friläge och sedan var det klart. Numera funkar inte detta, min motorbåt ger för mycket effekt på tomgång med växel i. Men på en snipa borde det funka. För en styrpulpet/ motorbåt är nog det bästa tipset en kast dragg iland som tidigare inlägg tippsat om. En ankoralina är till stor hjälp.

 

/ jens

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
PANG BOMM KRACH sen står min stadigt på land, inget större problem värre är det att få tillbaka båten i vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går alltid in hela vägen och kollar så att det är en bra plats.

Sedan backar jag ut och gör hela anläggningen i ultra rapid.

Ett bra tips är att snurra ankartampen ett varv runt knapen i aktern och låta linan löpa i handen, på det viset kan du både slacka och spänna linan, dessutom kan du bromsa farten och spänna upp den när du står i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Veglarn

Så gör jag med, sedan så gör jag som så att Om det inte blåser.

Om det är en skyddad vik, så går jag in emot land tar tampen och gör fast. Kliver på båten som jag samtidigt knuffar ut, lägger i ankaret.

Drar in mig och sätter fast i fören, drar ut mig med ankaret så pass att inte båten gåt emot. Drar i ankaret tills det sitter, och gör fast.

 

Jag släpper förtampen och drar ut mig när kvällen faller på, om jag blir kvar för natten.

 

Hallå, fattar ni 2.gif\

Jag kanske tog ngn öl för mycket. smiley-laughing.gif\

Godnatt

/U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

*ASG* var det inte någon här med en 30 meters motortorpedbåt som hade samma teknik; upp på stranden bara och backa loss sedan.

Spar på slitaget på dyra förtöjningstampar.

 

Med den tekniken; blir inte din botten lite tunn med åren?? :-)

 

Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2007 | 08:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en styrpulpet på ca 4.7 m och 5oo kg inkl motor.

Med denna brukar jag först kasta draggen, därefter trä draggens lina som måste vara garanterat knutfri genom en pollare(med hål i mitten, funkar nog även med ex en akterögla) lägga motorn i friläge och glida fram mot ön med ganska hygglig fart så att inte avdriften blir alltför stor med mig i handen har jag änden på aktertampen som jag på detta sätt kan justera. Jag hoppar i land med aktertampen och förtampen och tar emot b ten. därefter spänner jag upp aktertampen så båten kommer på lagom avstånd från berget och gör fast förtampen. sedan gåre jag lungt tillbaka och slutjusterar aktertampen.

Med denna metod slipper man exempelvis att aktern driver åt sidan när man ska göra fast förtamparna och slipper stress om man förbrett på rätt sätt. Åt helvete går det dock om man har en knut på akterlinan, eller om denna inte räcker till....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

De tre kölarna på min är ca 12-15 cm  så innan dessa är nerslitan lär det ta en stund men jag brukar ta det lite lugnare men båten dras alltid upp så man kan gå torrskodd, vid hamnplatsen däremot brukar jag bara glida sakta in 500-600 varv, slår av lagom och bara använder motorn som roder, sen har jag en lång tamp som en lång loop med löphjul i bojen och en ögla för akter pollaren och en för förpollaren bara fiska upplinan och fästa öglorna och sen dra sig in på plats, efter urlastning bara dra i andra änden av tampen och båten åker ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ytterligare ett hjälpmedel fick jag tips om på Erlandssons i dag: en bogfender.

 

Den är faktiskt ganska smart, tror jag. Formad som ett U med två fästhål i vardera änden och ett i mitten.

 

Genom att fästa elastiska tampar i alla tre hålen kan man spänna fast fendern i höjd med vattenytan framför stäven på båten och sedan gå in mot en klippa utan att behöva skrapa båten. Det är även lätt att flytta fendern längs bogen när man har klivit i land.

 

Har bara testat bogfendern när båten ligger på trailer ännu, funkar bra då -- återkommer efter test vid nästa tur ut till klipporna!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogfender låter ju smart. Var köpte du den? Och vad kostade den?

/Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den finns ju både på SeaSea och Hjertmans som båda finns i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogfendern kostade 198 kronor. Plus 36 kronor för 4 meter gummilina (8mm verkade lagom fjädrande). Ser att du hittat länken.

 

Fast om ni har större båtar så tänk på att denna modell är ganska liten, bara drygt 10 cm tjock som mest. Passar nog bäst till mindre båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna lösningen tycker jag var lite klurig. :)

Måste prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat Erlandssons bogfender ett par gånger mot klippor. Ett par resultat:

 

1. Den är liten även till min lilla båt. Bäst vore kanske att ha 2-3 stycken på rad (borde gå att knyta ihop dem på något smart sätt).

 

2. Kommer man in snett mot klippan, vilket kan hända om det är trångt eller blåser, så är det risk att sidan på bogen skrapar i ändå.

 

Min slutsats är att bogfender främst fungerar när man redan har lagt till och vill kunna dra in båten närmare/på en strand. Alltså: lägg till som vanligt först, montera bogfendern när du står på stranden och ser var på bogen den behövs bäst, samt dra sedan in båten sista biten mot klippan/stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...