benke-med-fjorden 0 Postad 31 Maj , 2007 Min AQD40 lägger av när turbon slår igång. Startar bra och går fint under 15-1600 varv. Gasar jag upp den till 1800-2000 varv så att turbon går igång börjar det lukta bränd olja och det låter som den kvävs och stannar. Den går att starta igen omedelbart och går fint, dock bara upp till ca 1500 varv. Vattentemp ok, oljetryck ok. Tips någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 31 Maj , 2007 Hej skulle kunna tro att turbon har skurit och står still. kolla så att turbon snurrar genom att ta bort insugs slangen till turbon och känn på turbinen med handen ska snurra lätt. Mvh Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benke-med-fjorden 0 Postad 31 Maj , 2007 Det hörs ett rejält vinande när turbon börjar jobba. Ska inte motorn fortfarande gå även om turbon stannar? Mvh//B-M-F Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 31 Maj , 2007 Hej . Om turbon står stilla får avgaserna svårt att komma ut och då kvävs motorn. Mvh Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benke-med-fjorden 0 Postad 31 Maj , 2007 Ok, ska kolla detta i eftermiddag//Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 31 Maj , 2007 Hej Kolla så att inte nån av anslutningarna på trycksidan läcker. www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 31 Maj , 2007 Helt klart ett turbo haveri, oljeläckage från turbinaxel eller som skrevs tidigare skuren turbin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benke-med-fjorden 0 Postad 1 Juni , 2007 Du menar att det är läckaget från turbinaxeln som kväver motorn? Mvh Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej. Har du kollat så turbon inte kärvar? turbinen ska snurra jätte lätt när du vrider på den med fingrarna. Mvh Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
antee 0 Postad 1 Juni , 2007 Hej. Kolla även så att axen till turbinen inte är glapp både axiellt och radiellt. //Ante Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
benke-med-fjorden 0 Postad 11 Juni , 2007 Har fått turbon genomgången, inget fel. Verkar vara något med bränsletillförseln. Ska kolla filtren nu, kanske skulle ha börjat med det... //Benke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 11 Juni , 2007 Ja kolla igenom bränslesystemet. Jag gjorde prov med diesel med lite vatten i ett glas och efter ett par veckor bildades en brun hinna mellan skikten. När man tar upp det och rullar ihop det blir det som en seg kola. Efter ett tag blir det hårt som plast. Det blir effektiva pluggar i trånga ställen som röranslutningar, pumpar mm. Blås bakåt i bränsleröret, t.ex från matarpumpen och mot vattenavskiljaren och från vattenavskiljaren mot tanken. Rengör tanken med hävert eller pump. Bottensatsen innehåller en del skräp och vatten. Vattnet måste bort annars blir det likadant efter några veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larspettersson 0 Postad 11 Juni , 2007 Tips! Jag hade segt slem i min tank (mikrober), dessa växer av kondensvatten i tanken och bildas som sagts tidigare i skiktet mellan vattnet och dieseln. Detta medförde försås att det blev stopp i systemet, redan i matarpumpen. Jag behandlade tanken med GrotaMar 71 och blev mkt. nöjd. Spinner som en katt igen. Drevia säljer grotaMar, eller Marin shopen i stockholm om du är här. Kolla A-filter hemsida för återförsäljare i ditt område. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser