Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
inlandslappen

Första båt

Rekommendera Poster

Är likt några andra i detta forum i färd med att skaffa min första båt. Som novis, sånär som på vattenskidbåtar i ungdomens dagar, är detta en djungel. Vi funderar på en motorbåt som kan användas för dagsturer i Mälaren och i skärgården, en del vattenskidåkning lär det bli oxå. Iom att vi är amatörer så vill vi ha en lättmanövrerad och lättskött båt som både min fru och jag kan ratta. Jag har fastnat lite för Yamarin 53BR med en yamaha F80. Vettigt val? Några tips på likvärdiga båtar? Tar vi vatten över huvudet med en sådan båt som första båt? Hur funkar en sådan båt i skärgården när det går lite sjö?

Tack på förhand!

PS. Då ingen av oss kan navigera eller kan reglerna på sjön speciellt bra tänkte vi gå någon av de kurser som erbjuds så att vi får lite koll på läget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var väldigt nöjd med min Crescent 535 som första nybörjarbåt. Se min sjöbod. Lagom stor, går att smyga in på grunda ställen, ganska lätt så man kan få stopp på den om man kommer in lite för fort. Lätt att ta upp och ner ur vattnet själv. (Men nej, den ser inte speciellt häftig ut, medges. :-) Yamarin 53B ser väl ut som en bra båt i sammanhanget.

Gå en kurs är väldigt bra! Absolut minimum köp en av kursböckerna och läs själv, det är inte direkt rocket-science, bara sunt förnuft. Och glöm inte en omgång båtsportkort över vatten du tänker åka i.

Man blir lite blek första gången man tittar noggrannare på ett sjökort och inser hur mycket det finns att köra på strax under vattenytan.

GPS-plotter är överkurs. Bekväm i och för sig, det är lätt att villa bort sig på ett pappers-sjökort och svänga runt en ö och dunka på en grynna eftersom det inte var den ön man trodde man var vid. :-)

(Papperskorten ska vara med även om man har GPS, den är ingen ersättning.)

När det går lite sjö? Mja, jag undvek blåst över 4 m/s med Crescenten. Inte för att den inte tål det, utan för att det inte var en skön vilsam upplevelse. Båtar runt 5 m som väger 400-500 kg hoppar helt enkelt runt i vågorna mera.

Man får hålla koll på vädret och använda huvet. Det går jättebra att åka ganska långt ut sålänge det är platt och vädret tänker hålla sig. Men man får inse att man åker i en liten båt. Mälaren borde vara ett lugnare vatten.

Jag bytte upp mig till en sommarstuga som med lite större tyngd lugnt tar sig fram även om det blåser lite mera. Men då pratar vi helt andra pengar, dyrare båtplats, dyrare upptagning etc...

Senast ändrad av Anders_St | 31 maj 2007 | 09:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...