Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
janneostling

Har du erfarenheter av att importera stor segelbåt?

Rekommendera Poster


Jag har sen en tid forskat en del i ämnet import och har börjat bilda en teori om att man faktiskt kan ta in en stor segelbåt från var som helst i världen utan att betala varken moms eller tull under vissa förutsättningar.

 

Moms:

Enligt skatteverket finns det ett kryphål:

(Taget ur skatteverkets broschyr Momsbroschyren sidan 28

Klicka här ...)

 

Försäljning, import, uthyrning och befraktning är

momsfritt när det avser:

• Skepp för yrkesmässig sjöfart eller yrkesmässigt

fiske.

 

Dvs, om jag registrerar en firma med avsikt att hyra ut skeppet på charter (vilket jag faktiskt tänkt göra för att finansiera det hela...) så kan jag importera skeppet momsfritt!!

 

Tull:

 

Enligt Tullverket (länk till tulltaxan kap. 89:

Klicka här ... ) så är det tullfritt (!) att importera en fritidsbåt som är avsedd för Öppen sjö. Definition från Tullverket: Med fartyg, som är konstruerade för öppen sjö förstås fartyg som på grund av sin konstruktion och utrustning kan färdas över vatten även i hårt väder (ungefär vindstyrka 7 på Beaufortskalan). Sådana fartyg har i allmänhet vattentäta däck och överbyggnader.

 

 

Och om jag alltså köper ett Oceanklassat skepp som jag alltså har för avsikt att använda som fritidsskepp och även hyra ut en del så blir det därmed både moms- och tullfritt???

 

Visserligen baseras det på just 1. Registerpliktigt skepp och 2. Charter/uthyrningsverksamhet men för mig så kan jag säga Jajjamensan! på båda punkterna.

 

Vill väldigt gärna höra från andra som gjort liknande och gärna även stark argumentation om varför jag inte har rätt. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Vill inte förvirra dina påståenden med min okunnighet. Men det intressanta är väl i så fall hur köpet görs upp med säljaren utomlands...

 

-antar att detta endast gäller en ny båt?

-Inom EU betalar man väl hur som helst moms vid köpet, för att sedan i så fall begära tillbaks den från Skatteverket i Sverige?

 

/RR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Man kan aldrig begära tillbaka moms i Sverige som man har betalt utomlands. Däremot kan man köpa momsfritt utomlands om man kan visa att man har en pågående verksamhet i Sverige. Jag har köpt en personbil under sådana omständigheter, fick skicka kopia på reg. bevis samt andra intyg om min pågående verksamhet till säljaren. Dessa formaliteter är beroende av företaget man köper av och deras relation till sin skattemyndiget. Sen kommer kommer skattemyndigheten i Uppsala att höra av sig och kräva en redovisning (förutsatt att man gjort en momsredovisningen i Sverige som man ska... ).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, inte enbart ny båt. Många skepp som säljs, även begagnade, ägs av företag och då skall VAT/moms betalas. Om man köper av en privatperson så är det ingen moms inom EU.

 

Om man handlar utanför EU åker man egentligen på moms i vilket fall som helst. Jag bör dock kunna undvika (eller få tillbaka) momsen i ursprungslandet. Dock så hoppas jag kunna krypa undan momsen helt genom att åberopa momsfriheten för yrkesmässiga skepp.

 

Tror jag alltså...

 

Som sagt - jag uppskattar mothugg och diskussion! Vill helst inte gå på en mina senare. (Eller nånsin egentligen! Varken en moms-mina eller en nitroglycerin-mina... ;)

 

Senast ändrad av janneostling | 31 maj 2007 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ang Moms så betalar företag ingen moms. Så köper du av en firma utomlands så kan du köpa utan moms, handlar du härhemma så lyfter du momsen i din momsdeklaration.

 

Köper du däremot av en privatperson så betalar du ingen moms och då finns det ju heller ingen moms att lyfta.

 

Mvh Stefan


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag håller också på att kolla upp en import av större motorbåt från USA.

Det är helt riktigt att du kan ta in den till Sverige momsfritt om den tulldeklareras för öppen sjö med ett tullnummer 8903921000.

Denna båttyp är också undantagen tullavgift på samma premisser.

 

Själva haken i det hela är att, innan du kan hämta ut båten ur frihamnen, måste Sjöfartsverket godkänna den som skepp enligt vissa krav.

Det kommer då krav på brandisolering/släckningsutrustning (sprinkler)

vattentäta skott mm mm. Man skall nog kallt räkna med att en besiktning och ombygge av båten för att klara certifieringen kan gå loss på ca 200 000 kr.

Detta är ändå bättre än att behöva betala 25 % moms.

Allt ovan under förutsättning att du som köpare minst är en enskild firma.

 

Hälsningar

Cax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom, i långa loppet räcker det nog inte med att bara ha en firma - skattemyndigheterna kommer nog att börja fundera på vad som sker med den stora omomsade båten som år ut och år in ligger i Sverige utan att generera några intäkter till firman.

Pararllell kan dras till att tanka bunker om ma har skepp och yrkesverksamhet. Det räcker inte med att ha skepp och firma och därmed få tanka lågskattediesel år efter år men inte ha någon omsättning som genereras av skeppet. Dieseln skall ju användas i verksamheten...

 

Slutligen, någon gång skall ju den omomsade båten säljas och då blir det problem igen - den lär ju bli ytterst svårsåld inom EU.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har funderat en hel del på ämnet, pratat med ett antal personer och för närvarande har jag i stort sett skrotat planerna på att låta ett företag äga båten. Detta främst pga andra jag talat med som gjort liknande konstruktioner och de har berättat om vad skattemyndigheterna anser...
Det går utmärkt att köra med metoden jag beskriver ovan men man kommer att åka på förmånsbeskattning på skeppet för varenda sekund skeppet inte är engagerat i kommersiell verksamhet så det lönar sig sannolikt inte om man inte har en fullt rullande charterverksamhet. Så om man inte har skeppet i en annan del av världen där den kan vara uthyrd större delen av året så är det troligen både krångligt och olönsamt.
Enda sättet att (nästan) slippa undan förmånsbeskattning lär vara att om man är ett antal personer som äger varsitt skepp så kan man i teorin låta ett företag (ägt av en person) äga alla skeppen för man kan enligt uppgift endast få förmånsbeskattning för ett skepp och det blir i så fall på det dyraste skeppet och man kan då i teorin dela på den förmånsbeskattningen. Man måste uppenbarligen ha icke officiella kontrakt mellan varandra ifall det blir nåt krångel så det är förenat med risker. Allt sker givetvis under skatteverkets radar så det är alltså helt klart en form av skatteplanering vilket är olagligt...


Så planen just nu blir nog snarare att eventuellt ha ett litet företag vi d sidan för att kunna fakturera uthyrningar men att äga skeppet helt privat och istället hyra ut skeppet till min egen firma som i sin tur hyr ut skeppet till andra personer och därmed kunna ta in lite överskott som kanske kan användas på nåt sätt.
Så tillbaka till att försöka hitta ett skepp som redan är momsat inom EU vilket inte är givet alla gånger även om skeppen ägs av personer inom EU.
Alternativt helt enkelt betala moms och tull när man importerar till EU men då kan det vara intressant att försöka ta in skeppet t.ex. via Tyskland som har 19% (har jag för mig) moms och sen köpa skeppet inom EU men det är mycket krångel och en del risker med det. Det är ju ett uppenbart försök att smita från skatt... Man måste nog låta skeppet vara i nån annans ägo under t.ex. sex månader så det gäller att man kan lita på dem.
Så jag är tillbaka på ruta 1 och kommer nog helt enkelt köpa skeppet helt privat.
Andra förslag mottages med stor tacksamhet! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå ditt sista stycke.

Det har tydligen varit vanligt att man för in sin båt i EU via Malta, och betalar maltesisk moms, vilken är den lägsta inom EU. Vad jag förstått finns det inget underligt i detta, det sker helt öppet enligt regelverket. När båten väl är införd i EU är du ju fri att färdas vart som helst. Nackdelen är ju naturligtvis att du måste ta omvägen via Malta.

 

Förslagsvis - kolla med en kunnig jurist, exempelvis Hugo Tiberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...