bosse12345 0 Postad 30 Maj , 2007 hej jag undrar ifall jag kan dra upp min på båt som väger 60 kilo mer än vad vagnen klarar. det står att denn klarar 500 kg men båten väger 560 kilo. tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 30 Maj , 2007 Hej Såklart det går. Visserligen ca 12% övervikt men det lär inte bli några problem vare sig attt dra upp båten på båtvagnen eller dra iväg med den, men kör försiktigt. Du är inte laglig med övervikten på båtvagnen förstås så egentligen får du inte enl trafikbestämmelserna dra detta. Man se praktiskt på det hela: kör du sakta är risken väldigt liten att nåt händer efter vägen. Risken att polisen skall stoppa dig och väga ekipaget får väl anses ganska liten, men gör de det så blir det böter. Det är mer ditt samvete om det tillåter dig att köra trots övervikten. Jag skulle göra det men det betyder inte att jag säger att andra bör göra detsamma. Det är upp till dig. Har väl själv några kilo övervikt om jag tankar min 80 liters fasta tank full i båten. Jag tar det lugnt efter vägen och kör inte så många mil per år med båten på trailern. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 31 Maj , 2007 Jag håller med bossee. Men invetsrerar så småningom i en ny trailer/ båtvagn. Begagnadpriser är ju skyhöga, så du förlorar kanske inte så mycket pengar /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser