Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
Wiktorsson

Yamarin 6110/64 DC, vilken motor?

Rekommendera Poster

Sitter och läser Yamaha körfakta och konstaterar att 150 HPDI är snålare än både 115 och 150 fyrtakt vilket förvånade mig en aning. Så vilken motor gör sig bäst på de ovanstående båtarna egentligen?

 

150 HPDI har en toppfart på 42 knop, blir det mycket dyrare att försäkra ekipaget då?

 

http://www.yamaha-motor.se/Images/Korfakta_2006_Sv_tcm36-127035.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 150hk 4t på min 6420 - då gör den 40 knop.

Kosta ca 6500:-

Om den skulle göra en knop mer så skulle försäkringen kosta drygt 18000 i samma bolag.

Du kan räkna ut det på deras hemsida

http://www.svenskasjo.se/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har precis beställt en Yamarin 64DC med Yamaha F150.

150 HPDI var aldrig ett alternativ för mig mestadels av två anledningar:

1. Andrahandsvärdet, jag tror det blir enklare att sälja med fyrtaktare.

2. Ljudnivån, även om HPDI motorerna är ganska tysta så låter de enligt mig ganska mycket mer än fyrtaktarna.

 

Tror 64DC har en av tillverkaren uppgiven toppfart med 150hk på 40 knop, oavsett HPDI eller fyrtakt. Så man bör klara försäkringsgränsen med bägge.

Gränsen går vid 41 knop enligt mitt bolag (svenska sjö).

 

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beg 6110: ofta sitter Yamaha F115 eller 150 HPDI på dessa. F150 hade inte kommit när den fanns (möjlitgvis sista året 6110 tillverkades som var 2003 om jag inte minns fel).

 

På 64 DC är valet givet: F150 då den passar som handen i handsken på den båten. Större motor är ju snudd på slöseri med pengar då den går så lagom med 150 hk. 115 hk lär ju funka men då blir den aningens undermotoriserad. Skrovet behöver lite hk för att komma till sin rätt. Lite vill man ju leka med båten också ...väl? Lägre varv i marshfart och snålare gång samt tystare och bra drag - vad mer kan man begära?

Har själv en Yamaha F115 fast på en Yamarin 5820(58BR) som har samma skrov som 59DC. Där är 115 hk lagom även om 5820/58BR (men inte 59DC) är godkänd för upp till 150 hk.

 

Skall du ha en båt som blir lättsåld den dagen du skall sälja båten är Yamaha F150 det optimala på 6110/6420/64DC. Enl min mening.

 

Kan maila dig test på 150 hk utombordare om du är intresserad.

 

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Ni gillar fyrtaktaren såklart =)

 


115 eller 150 HPDI, vilken blir det då?

 

Gör gärna det Bossee, wiktorsson@vasteras2.net


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att HPDI drar mycket bensin på låga varvtal, så ett tips kan ju vara att kolla upp detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en 64dc med 200 hk 4t, går tyst och fint i 30 knop, toppar 45 knop, betalar 8200:- hos atlantica, värt varenda krona. Hade en 6110 innan med en 115 4t, fick jobba rätt hårt med fyra pers och lite weekend-packning, betalade då 6200:- hos svenska sjö.115 hk drog ca 0,9L/Nm och 200 hk tar strax under litern/Nm. Tips är så stor motor som möjligt inom rekomendationerna för att få en så oanstränd motor som möjligt i en trevlig marshfart.

 

Lycka till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 ---> 45 knop.

Nu när försäkringsbolag höjt gränsen från 40 till 45 kn - så kan det vara aktuellt att köpa en snabbare båt. :-)

Funderar på att inom 2 år köpa en 64 DC - eller motsvarande - med en 200 hk 4t därbak.

Nån som har nån till salu? \Cool\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svenska Sjö tar inte hänsyn till toppfart, satsa på dem  istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om vi pratar förbrukning så skulle jag helt klart ta fyrtaktaren. den kanske enl körfaktan drar mer en HPDin men räkna med att det går åt ca en deceliter tvåtaktsolja till 10L soppa såkostar det nog mer att köra 2taktarn.

Andrahandsvärdet lär garanterat bli bättre på 4t och den går mkt tystare mjukare och skönare i gången.

Dock skulle jag satsa på en 200hk Har kört den båten med 250 och det funkar utmärkt båten blir billigare i drift med större motor om du marchar tex 30knop med en 200 så jobbar den knappt och drar lite bensin sant håller längre sen är det ju kul om man kan gasa ibland.

ett tipps om du vill åka ricktigt fort är att Köpa en F200 och byta databox på till 250hk. då blir försäkringen billig men båten går som ett skott. dock tror jag att detta bara går på dom senare årsmodellerna.

/Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft 150 hk 4t under 2 somrar - det räcker! Ett underbart ekipage!

Men hade jag fått som jag vill - så hade vi investerat i 200 hk 4t. :-)

Nu verkar det bli husbil - i år eller nästa år - eller året därpå. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...