Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
fillelille

Epoxi-behandling.

Rekommendera Poster

Jag undraR hur djupt jag måste slipa innan jag kan Epoxibehandla min

båtbotten.Är det nån som har ett snabbt svar? Räcker det enligt bild.

MVH/Tyckerdetärtråkigtattslipa.

post-21449-1394235078,0889_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på bilden men all gammal bottenfärg måste bort, ev rester av grundfärg eller primer som epoxin fäster gott på behöver inte slipas bort.

Ett tips är att blästra rent, blästerfirman tog 3000:- för att blästra rent hela botten på min Storö IV, klart värt pengarna tycker jag, dels slapp jag skitjobbet med slipning och dels var det helt rent och en superbra yta för epoxing att fästa på

Senast ändrad av RDauksz | 30 maj 2007 | 10:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret,har du möjligtvis nån aning om det gråa är bottenfärg eller nån primer, sitter som skam.Och är det gula nån gammal epoxi(det gula ligger ovanpå gelcoaten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut som primer men det är svårt att veta säkert, är den porös (färgar av sig lätt) så är det säkert bottenfärg, men det kan vara hård bottenfärg med så det är svårt att säga.

Provmåla en grå fläck med lite epoxi vänta och låt det härda och kolla om det sitter som berget eller inte, försök pilla bort det med en spackelspade går inte det så är sitter det ju fast

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får provmåla och se om det fäster.Tack för hjälpen!

Har du ev.något tips på Epoxi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanans makt är stor.

Jag använde Gelshield första gången jag använde epoxigrundfärg och har fortsatt med det. Om den är den bästa, vet jag inte, men det har fungerat bra för mig.

tommy 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Persk,jag var faktiskt inne på din länk igår och fick lite inspiration21.gif\.

Jag slipper nog 1/3 av ditt jobb pga att min båt bara är 17fot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att du Persk rollade på färgem vad är det för roller du använder?? Slät drar du med pensel efteråt?

Har själ en båt jag håller på och slipar ner till gelcoaten och på vissa ställen lyser även galsfibret fram så jag tänkte måla den med 2 lager av biltemas gelcoat och sedan lägga ett par tre lager med alcro ( mins inte märket men dom som har propeller i sin logga) topcoat ovanför. Båten är nog en 25-30 år gammal vet inte ens fabrikat på den *rodnar*.

Färgen i botten av boten flagar enda ner till gelcoaten o på flera ställen å akterspegel och på sidoran flagnar färgen oxå.

Senast ändrad av Micka | 21 juni 2007 | 00:38

Senast ändrad av Micka | 21 juni 2007 | 00:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Rollade med Mohair-roller, den enda som tål 2-komp färg. Ingen efterstrykning blir tillräckligt slätt ändå. Blanda inte i härdaren med för häftiga rörelser så att du får luftbubblor.

Mvh

/Persk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret agusti börjar i morgon o jag har inte ens fåt på gelcoaten än... Men man rår inte på vädrets makter ...  Tja båten är ju i vart fal klar till nästa sommar  =)

Senast ändrad av Micka | 31 juli 2007 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...