Gäst Sören Postad 28 Februari , 2004 Vi har ett gasolkök i vår båt men som inte är kopplat till gasolvarnare och säkerhetskärl. Vi står i valet och kvalet om vi skall ta hål i båten för att leda ut slangarna från säkerhetskärlet. Alternativet är att sätta in ett origo spritkök i stället och ta bort gasolen helt ifrån båten. Vi har ingen erfarenhet från spritkökets för och nackdelar jämfört med gasolkök. Vore väldigt tacksamma för inlägg från erfarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 29 Februari , 2004 Mitt solklara förslag är att ni behåller gasolen, men att ni gör en riktig installation. Ställ flaskan i ett kärl med lock och avluftning i botten. Använd så korta slangar som möjligt. Vid längre dragningar använd koppar rör, ha en huvudkran vid spisen. Stäng kranen på flaskan när båten inte används och på natten när ni skall sova. Kolla alla skarvar och kopplingar med såpvatten minst en gång om året. Börjar slangar se torra ut byt dem. Gasol är ett rent och bra bränsle om det används med sunt förnuft. MVH /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst stella Postad 18 Mars , 2004 Behåll gasolköket.Det har gått lite troll i det här med säkerhetskärl för gasolflaskorna.Flaskan är den säkraste delen i ett gasolsystem, det är slangar och kopplingar som kan läcka. Se till att flaskan inte kan ramla omkull,kontrollera kopplingar och slangar,stäng av gasen när ni lämnar båten. Det finns gasolvarnare att montera kostar ca:300:- (OBS varuhus) Har själv gasol till kyl,kök och värmare,fungerar utmärkt. Stella Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 18 Mars , 2004 Behåll gasolen. Drällandet med sprit till ett spritkök är ingen höjdare direkt. Gasol är rent enkelt och smidigt men gör en ordentlig installation det kan det vara värt. Gasol är bra men det gäller att handsha det med respekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 18 Mars , 2004 Beror på vad du har för båt. är det en liten båt å inte använder köket så ofta så ska du nog skaffa ett spritkök istället. men annars är det gasol som gäller.. om du inte har tillgång till 220v ungergång vill säga ;-) själv har jag två gasoltuber p11 tror jag att det är. dom har funkat finfint i alla år. bytt nån slang tror jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 25 Mars , 2004 Släng ut eländet och in med ett bra origo kök istället. Likvärdig effekt, inga risker med läckor el behov av besiktningar, slangar el gasvarnare :-) Gasol är i mitt tycke mer av tradition här i norden än ett val baserat på effekt och behov. Gjorde samma sak med förra båten för en familj på 6 personer, inga problem eller slabb! Lycka till ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst eriksbo1 Postad 26 Mars , 2004 Har haft såväl Origo som gasol. Tycker faktiskt spritkök är enklare, mindre utrymmeskrävande och minst lika bra som gasol. Däremot tror jag inte gasol är mer riskfyllt än schabblandet med träspriten, snarare tävtom på det hela taget. Men ugn finns det ju inte vid origoalternativet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 27 Mars , 2004 Visst finns det även ugnar i Origo/sprit sortimentet :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kaparn 0 Postad 2 April , 2004 statistiken talar sitt klarspråk (tycker jag) 1,Sprit (påfyllningsolyckor) 2,Fotogen 3,Gasol (släng inte ut det) källa: FOGAS år2002 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser