Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Stortriss_Pelle

Stulna orginaldelar till Stortriss !!!

Rekommendera Poster

Jag har fått inbrott i min kära Stortriss. Inbrottet skedde på Bullandö Marina på Värmdö.

Följande saker har blivit stulna.

* Roder - Helt träfärgat, med en nytillverkad fästplatta i rostfritt. Dom stal även fästena som sitter fast i båten.

* Segel - Storsegel, 2st fockar och en genua. (jag kommer att uppdatera här med segelnummer innom kort) Även om segelnumrena sprättas så kommer det att synas Pga att seglena har ett par år på nacken.

* Ruffdynor Blå med grön och lila rutning.

Hör gärna av er till mig om ni ser en stortriss med sprättade segelnummer eller något som stämmer överens med signalementet. Förmodligen är tjuven någon som själv renoverar en stortriss i stockholmstrakten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle,

Det var verkligen tråkigt att höra att du har råkat ut för detta. Att nya tillbehör/motorer/båtar stjäls är ju något man kan ha förståelse för. Då menar jag givetvis inte att det är ok och man bara ska acceptera det men sådant sker ju överallt i samhället och som ägare till nya och dyra saker är man medveten om den risken. Att man dock, som ägare till en äldre pryl måste börja bli vaksam, kedja fast och plocka med sig saker hem känns väldigt olustigt.

Förra sommaren stannade en äldre herre till på bryggan när jag satt och fixade med min motor, en Evinrude 6 hk från 1976. Han frågade om jag hade låst fast den eftersom hans gamla 5-hästare precis blivit stulen. Min motor är låst med ett Hillock-lås men som ni kan se på mina bilder har jag gjort ett motorfäste som sitter utanför båten och detta är bara skruvat i akterspegeln.

Genast insåg jag att jag varit lite naiv: Jag har alltid trott att min gamla motor är väl ingen som snor, den har ju inte ett så högt värde. Då tänkte jag inte på de människor som saknar moral som behöver en liten motor till sin EGEN båt! Genast inhandlades en rejäl kedja och ett bra lås! Min motor må inte ha ett så stort ekonomiskt värde men den har ett jättevärde i det att den går som en klocka och att jag HAR den. Skulle den bli stulen så skulle den vara VÄLDIGT svår att ersätta. Jag har inte råd att köpa en sprillans ny motor och att hitta en begagnad som jag vågar lita på lika mycket som jag litar på min lilla Evinrude kräver en enorm tur.

Jag förstår din situation och lider med dig. Att förlora så mycket orginaldelar är inte bara kostsamt utan också väldigt omständligt. Hade det hänt mig skulle jag bli otroligt ledsen också. Jag lovar att hålla utkik i Skärgården efter en Triss med sprättade segel eller ditt segelnummer om du postar det här på forumet!

Med vänliga hälsningar

/Fred

P.s

Vågar man ha kvar sina bilder här på sidan?! Om det finns skumma typer som fixar med Stortrissar så har de med all säkerhet hittat denna sida...D.s

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Stortriss_Pelle!

Jag blir så förbannad när jag hör sådant här!! Att folk inte kan låta bli andras grejer! Jag är en av de många som vet hur det känns och det är inte svårt att förstå hur du känner dig just.

Jag kan ju inte göra så mycket för att hjälpa dig, men jag hoppas att du har anmäld stölden även till Larmtjänst och inte enbart till Polisen.

Om du kontaktar Larmtjänst så ökar oddsen att tjyvarna åker fast. De kan  ju ha stulit fler saker och/eller en hel båt så att stölden av dina grejer kan sättas in i ett sammanhang. Detta är inte alls ovanligt nämligen!

Kontakta Larmtjänst så snart du bara kan för du har ingenting att förlora på det, men allt att vinna! www.larmtjänst.se Hoppas verkligen att allting löser sig för dig så bra som möjligt och så snabbt som möjlgt. Att önska dig en riktigt bra sommar kanske känns lite löjligt just nu, men det är precis vad jag önskar dig!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flintstone....jag har valt att INTE ha någon bild på båten.

Allt som kan avslöja vad du har för någonting och som kan lokaliseras ska man (tycker jag) absolut undvika för just säkerhets skull.

Alltså: Om du avslöjar för mig vad du har för båt och med vilken utrustning så finns det inga risker med det så länge jag inte kan lokalisera vem du är eller var du har båten någonstans. Men en bild kan ju i vissa fall ge en viss ledtråd var man håller till någonstans. Ta inte den risken!

Själv ser jag till att jag är oerhört anomym på forumet/internet just av säkerhets skäl. En del vet vad jag har för båt och motor men de vet inte på vilken ort jag bor och/eller verkar i och ingen vet vem jag är. 

Så länge det inte går att förknippa ens båt/motor/tillbehör med en plats eller en person(er) så är det helt okay. Det är den princip som jag följer benhårt för jag tar inga onödiga risker. 

Passa gärna på att läsa de andra dagsfärska trådarna här på forumet...dels om stölder och dels om försäkringar...om du inte redan har gjort det. Ha det så bra så länge

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Roddarn

Jag läste det andra trådarna efter jag skrev här och visst håller jag med dig. Jag gick genast in och kollade bland mina bilder och min information.

Vad jag kan se så är det inget på bilderna som avslöjar min hemmahamn (om man inte har väldigt god lokalkännedom om området omkring (och då har man ju redan sett min båt!). När det gäller min information så framgår det bara att jag befinner mig i Stockholm...och vad är det som säger att jag har min båt där jag bor? ;)

Nej, jag tror inte att någon kan, utifrån informationen här, hitta min båt, men jag kommer vara lite försiktigare men vad jag skriver i forumet och direkt till andra här, hoppas att andra också tänker till en extra gång.

Mvh

/Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara nämna att jag för några år sedan blev bestulen på luckan till akterhacket på min Seacat. Inget som förvarades i hacket blev stulet, inte ens bensindunkar m.m.. De som utförde stölden skulle ju självklart ha den till en annan seacat, med gissningsvis fulare lucka en min.

Det börjat bli smart att ha en uddabåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det känns onekligen rätt surt att bli bestulen på delar till en båt som ej tillverkas längre. Dessutom har jag fått reda på att de saker som blivit stula kostar mer än hela båten att köpa nya. Dvs, mer än vad jag tilläts att försäkra båten för. Så nu återstår bara att sälja båten i befintligt skick. Sen tycker jag att det känns lite extra jobbigt att Svindyra marinan på Bullandö bara skiter i de stölder som begås på deras mark och avfärdar det med att Sånt händer vi kan inte göra något. Bullandö är ju ingen klubb det är en komersiell marina, och dom har inte ens sagt att dom tycker att det är trist att detta händer, dom tycker bara att man är jobbig när man ringer och berättar om en stöld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För jävla trist det där!

Blev själv bestulen i år har en Triss Magnum på mastbulten samt sprinten till bommen, samt ett fall till seglet. Enkla och inte så dyra saker att ersätta. Men man blir lite *morr morr*

Mvh M

Senast ändrad av velum_navia | 04 juli 2007 | 20:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...