Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
sm7bpm

Flytta förstag

Rekommendera Poster

Jag har planer på att flytta förstaget på min Johnson 26 från fästet nere i ankarboxen till ett nytt fäste uppe på däck så långt fram som pulpit tillåter.

Det rör sig om ca: 40 centimeter, anledningen är eventuell montering av rullfocksbeslag.

Min fundering är om seglingsegenskaperna förändras märkbart, båten är väldigt välbalanserad idag och man vill ju inte försämra egenskaperna.

Det brukar finnas experter här på forumet så jag hoppas på  kommentarer.   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hans

Jag är väl ingen expert på området, men om du flyttar fram förstaget minskar lovgirigheten. Om den redan är välbalanserad kan det ju, i värsta fall, innebära att den blir fallgirig i stället.

Jag vet inte hur din båt ser ut i detalj, men går det inte att montera rullen nere i ankarboxen, det finns en del båtar som har så.

Om du inte får mer kunniga svar här, kan du ställa frågan http://www.sailguide.com Där finns det många kunniga och prat- och debattglada seglare.

tommy

Senast ändrad av toaen | 30 maj 2007 | 07:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teoretiskt borde du väl kunna släppa ut genuan lite mer och länka av vinden bakåt även med lite större försegel? Har du otur kommer inte att skotskenorna att räcka till framåt. Mät noga och diskutera med segelmakaren. Kan du ta kort från sidan där hela riggen syns, även skotskenorna är det troligtvis till hjälp för segelmakaren att se var skotpunkterna hamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Har också en Johnson 26:a. Min rullfock är monterad i ankarboxen med rullen över däck. Det fungerar bra. Jag har också vänner med en Johnson 26. Deras rulle sitter under luckan till ankarboxen och är också fäst i ankarboxen. Varför vill du flytta fram fästet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...