Gå till innehåll
lördag 21 december 2024
crille300

BLIR GALEN

Rekommendera Poster

hejsan.

har hållit på att rubba och vaxa båten. men efter ett litet tag så kom jag på att jag kanske skulle maskera alla svarta lister så dom inte blir vita av rubbingen. sagt och gjort efter jag gjort nästan halva båten och listerna är vita på sina ställen. men det går väl att tvätta bort tänkte jag. sen tog jag maskeringstejp och tejpade runt rutor och relingslisten (alltså den runt båten är inte säker på att den heter så). och rubbade och vaxade klart båten. skulle sen ta bort all maskeringstejp men när jag tar bort tejpen så sitter klistret kvar. har nu provat med alla möjliga medel men inget biter på det där j-vla klistret. har testat med kemisk ren bensin. händer inget. lacknafta händer inget. Aceton är ingen höjdare då blir hela listen smetig. nån som har nåt bra rengöringsmedel som tar bort klister? och även rubbing som kommit på listerna (relingslisten)?

tack på förhand.

crille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Crille,

Jag har använt en trasa indränkt med vanlig tändvätska och lyckats få

bort klisterrester på plast och glas.

Lycka till.

MVH

Lars 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett knep som funkar på gamla klister-rester från prislappar och annat är att ta en trasa med mat-olja på och gnugga. Oljan löser dels upp lite av klistret dels så tar den bort det klibbiga. Kanske kan hjälpa?

Senast ändrad av ChristerN | 29 maj 2007 | 20:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

använder rödsprit till allt, funkar nog även på klister.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du har många trasor och använder aceton och gnuggar snabbt på listerna och slutar precis när listerna börjar klibba,vänta lite och upprepa,byt trasa ofta och se till att trasen inte luddar. detta är en form av kemisk slipning av relingslister och andra gummidetaljer,man tar helt enkelt bort lite av ytan på listerna,dom blir som nya,men det kräver lite övning och tålamod.maskera gelcoaten för att inte svärta ner den,och ta bort tejpen omgående,använd ingen billig tejp för då är du tillbaka på ruta ett med att tejpa relingslisten och polera om gelcoaten,för att sedan försöka ta bort den billiga tejpen ifrån relingslisten!!!!!då kan ju hela sommaren gå åt till att hålla på med detta fenomen som kanske aldrig tar slut??????               MVH egenföretagare i bil & båtvårdsbranschen sedan 13 år!!!!!!    rätta mig om jag har fel???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag säger bara limtvätt.....outstanding!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Relingsliser som blir vita av vax o liknande går fint att få svarta igen med parafinolja, stryk tunt med en pensel,det tar några dagar för oljan att gå in,jag har prövat o det fungerar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej igen.

jag drog ner till båten och gnuggade med aceton. fick väl bort själva klistret men nu är listerna gråflammiga. provade med nåt som heter Black chrome men det var väl kanske ingen höjdare. ska prova lägga några varv annars kanske man testar med den där parafinoljan de kanske är nåt. vart köper man sånt? vart som helst kanske =) aceton är ruggigt starkt märker man. löser upp listerna ganska fort.. men jag hoppas att jag kan få dom svarta igen. har dock bara kört halva båtens list. tar andra halvan när jag sett att jag fått den ena svart först =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med glycerin.

Finns på Apoteket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ultra glozz har ett wax för just gummi lister. Kör med rödsprit först för att ta bort ev. klister.

Senast ändrad av Crona | 01 juni 2007 | 10:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nikitalord,  gäller det även på lördan!!!smiley-wink.gif\

Senast ändrad av kungsholmen | 31 maj 2007 | 21:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag har reparerat och polerat båtar i större delen av mitt liv, och kommit fram till att den metoden med aceton som tidigare beskrivits har fungerat utmärkt. Men avsluta sedan med att blanka upp listen med ex ultra gloss eller någon typ av venylglans. Detta har jag också använt. Då får du en tät och bra yta på listen som varar och ser ut som nytt. Black crom kan färga nått enormt vilket du nog lär upptäcka. Ultra gloss är tacksamt att arbeta med i många fall. Även på rutor och rostfritt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...