Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
hajenhajen

Alpha One gen 2 Frågor m.m

Rekommendera Poster

HAr idag ätnligen fått bort under huset, efter en hel del problemn, men funkade. Skulle byta impeller, för trodde den var bränd men såg helt okey ut, men bytte ialla fall, nu till frågorna.

 

1. När jag plockade bort impeller huset m.m...så var där inte så mycke packningar m.m...hur ska de vara..1 packning på botten först, sedan en stål skiv, sedan en pckniong igen? är det rätt? sedan bara skruva fast?

 

2. När jag plockade loss underhuset, så trillade det ner en pinne, med böjd på toppen, på bilden me pil 2. Har nu satt den i underhuset igen, och framåt pekandes, ska den vara så när jag monterar tillbaks underhuset ? växeln är i Neutal läge.

 

3. Verkar fått över lite packningar, vet vad de två större ringarna ska sitta, men de andra 3 mindre, 2 gula 1 röd ? 

på bilden vid 2:an, ska där in slangen som sitter i övre drevet in där eller? knop mätare ?

 

 

Sista fråga. Vad ska jag tänka på när jag monterar underhuset tillbax. 

finns nått anvisning på det? eller nån kan berätta, vill verkligen inte göra fel....

 

Hoppas på svar. Mvh KRistian

 

  

post-6838-1394235077,6276_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du kan ha stor nytt av att köpa servicemanualer. Själv köpte jag en till motor och en till drevet. båda är ca 4 cm tjocka i A4-storlek och på svenska (köpt hos LG Marin i Göteborg). Dessa kostade 400:-/st. Värd varenda krona!

 

Innan du köper manualen kan du kolla här (vet inte om beskr på dina problem finns):

http://www.boatfix.com/merc/mainmenu.pdf

Hoppas du hittar lite information.

 

Lycka till!

 

/Steinar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Som sagt, skaffa servicemanualerna. Kan inte vara rimligt att gissa sig fram.
 
Jag tog av underhuset och bytte impeller i våras -- med hjälp av servicemanual och MG -- så från minnet kanske jag kan göra ett försök på dina frågor:
1. Jepp, packning, stålskiva, packning, impeller, impellerhus (och sist en gummiring?) Enligt manualen skall packningarna limmas fast.


2. Pinnen med böj är växelföraren. Se till att den hamnat rätt. Åt ena hållet fram, åt andra back, däremellan friläge. Känn på propeller om den kommit rätt.
3. Jepp det är knopmätaren. Slangen skall på prylen vid växelföraren. Satt den inte där när du demonterade? Den kanske bara ramlade av. Ringarna: Vet ej.


Sista frågan: Jag hade överdelen kvar på båten och upptäckte att det var mycket enklare att få tillbaka underhuset om drevet var fullt uttiltat (trailerläge). Det var en del problem med att få splajnsen på axeln i underhuset i rätt läge. Annars bara att baxa.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla röda packningen ser ut att vara för det lilla oljehålet mellan drevhalvorna.. Mycke viktig med andra ord....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk också på att packningarna vid stålskivan inte är liksidiga och kan vändas fel.. Om du håller stålskivan och packningarna ihop så ser du vad som är rätt när hålen stämmer överens..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De båda gummiringarna skall sitta i vattenröret som är till vänster om impellerhuset på bilden.

 

/Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...