Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
Gesse

Lowrance Motorinterface.

Rekommendera Poster

Tydligen mjukvarubugg som gör att min flödesvisare visar fel. 08-interface är inte kompatibelt med 07-motor, ÄN!?!

Däremot fortfarande kneppigt att jag inte får upp data som motortemp, motorn skall ge info om det, samt att interfacet skall kunna det, ändå får jag inte upp något. Lätt irriterande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gesse, kan du få upp vattentrycket i motorn på din skärm?

Har fortsatt inte fått ordning på mitt interface, men just nu orkar jag inte ägna mig åt det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte kan jag säga. Det finns Barometric Pressure9 samt Manifold Pressure89 men frågan är vilken som är oljetryck och vad den andra är till. Har inte lagt ner någon tid än på att urskilja vad som är vad. Får återkomma om detta om jag kommer på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har Suzuki  DF 90 og Lowrance LMS 527 C igps, koblet med interfacekabel. Det fungerer bra.  Noen ganger har kartplotteren blitt slått på lenge før start av motoren. Dette har medført   en eller annen  feilvarsling til motoren som dermed ikke  vil gå med høyere turtall enn ca 3500. En restart av både plotter og motor har gitt normal funksjon igjen. Jeg bruker vanligvis  å slå på plotteren og la den være på ett til to minutter før jeg starter Suzukien.  Jeg har  også ved ett tilfelle opplevd at utsagn om drivstoffforbruk viste ca. 50 % mere enn normalt.  Foretok da en restart av motor og alt ble ok. igjen.  Noen med samme/lignende  opplevelser  ??

Torbjørn G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har haft liknande fel: Suzuki DF90 och Lowrance 5300. Vid två tillfällen har motorn stoppat vid ca 3000 varv. Ena gången var vid tankning (motor avstängd, GPS på), den andra gången kommer jag inte ihåg, men jag brukar precis som du köra igång GPSen ett par minuter innan motorn. Det löste sig genom omstart av motorn. Det stör mig dock lite. Man märket inte felet vid hamn, utan först när man drar på. Påtalat vid 20h servicen, men det var givetvis omöjligt för dem att felsöka det.

Vid leverans visade interfacet att motorn drog ca 3000 liter / h (vilket gudskelov inte var sant *smile*), det löste sig med reset calibration i NMEA-dialogen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla kanske inte vet om att man kan ändra siffrorna på displayen till en analog mätare. Här är siffrorna på kvarvarande bensin nu utbytt till en analog mätare. Färgen och nålutförande går att ändra. Onödig funktion kanske men ganska kul. Flyttar man ner den i hörnet ser det nog ändå bättre ut. Testa detta under Overlay Data.

post-22587-1394235586,9747_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går även att lägga in annan analog Overlay Data än enbart från Lowrance motorinterface. Behöver man inte kartfunktionen för tillfället kan man lägga in lite andra analoga mätare under Custom Gauges. Djupet har jag lyckats ändra till svensk text men har hittils inte lyckats få knop istället för MPH. Någon som vet om det går att ändra till knop?

post-22587-1394235587,0354_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fart og distanse i knop ?

På LMS-527cDF i GPS:

Hovedmeny -systemsetup-units of measure.

Gå inn der og endre til nautical.

 

Torbjørn G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tryck 3 ggr (ganska snabbt) på Exit ska ni få se!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja där kan jag ändra till knop och har redan gjort det. Men den där analoga mätaren visar MPH och den måste ändras på annat sätt. Frågan är bara varför inte denna mätare följer med övriga inställningar som jag redan har knappat in knop på. Kanske rent av inte går att ändra just denna till knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har läst igenom hela tråden ch blir ju helt klart intresserad av att köpa ett sådand interface.

Jag har en Yamaha 2-takt från 05 (90Hk) har ingen aning om det är förgasare eller insprutning .Är det möjligt då att för mig att ha ett enterface?

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite googlande så vet jag nu att det är en förgasare motor så är ju frågan om det funkar ihop med det?

/Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja varför inte...............

Jaja blir till å byta till en 100 4t isället.

/jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på Navpoints hemsida vilka motorer Lowrance motorinterface passar på.

 PRESSMEDDELANDE Lowrance lanserar Lowrance Motorinterface Lowrance kan nu erbjuda motorinterface till de flesta av sina nya och äldre produkter som har ett nätverksuttag på baksidan av instrumentet. Detta gör det möjligt att avläsa en mängd intressanta data tagna direkt från din motor. Vad sägs om möjligheten att direkt kunna läsa av exakt aktuell bränsleförbrukning från insprutarna i din utombordare av fabrikatet Suzuki (från -97 ), Yamaha (-07) eller Evinrude (E-tech). Detta ger full kontroll över många intressanta motordata direkt i din Lowrance skärm. Funktionerna varierar beroende på motorfabrikat. Data som är av stort intresse är varvtal, motortimmar (hur många timmar motorn varit i drift), varvtal, bränslemängd (liter/timma) vid aktuell fart, samt hur mycket bränsle man har kvar i tanken. Det sistnämnda är en smart Lowrance funktion som ger dig möjlighet till att knappa in hur stor din bränsletank du har i båten. Tack vare att man vet aktuellt flöde så får man direkt en nedräkning i displayen om hur mycket bränsle man har kvar i tanken. Interfacet pluggas enkelt in i motorns diagnosuttag och kopplas in i instrumentet. Priset för ett motorinterface ligger från 995:- beroende på vilken Lowrance produkt man har i båten. För ytterligare information kontakta 34 37 Kungsbacka Navpoint AB Energigatan 17 434 37 Kungsbacka Tel: 0300 – 566 340 Fax: 0300 – 566 349 info@navpoint.se www.navpoint.se



Senast ändrad av Gesse | 20 augusti 2008 | 15:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har, som jag berättat tidigare, en Johnson 70 -02. Som de flesta vet är det en vit Suzuki. Jag har ju berättat att jag att jag monterat ett Interface på den ihop med min Lowrance 3600 iGPS. Efter en massa trixande hit och dit har jag fått det hela att funka precis som jag vill.

Att mäta bränsleförbrukningen är kanonbra. Från hemmabryggan ut på fritt vatten har jag ca 1 nm och fartbegränsning 7 kn. Om jag ligger i 7 kn får jag 0,8 nm/l (naturligtvis beroende på hur många vi är i båten osv) om jag lägger mig i 4-5 kn hamnar jag på 1,6-1,7 nm/l. Samma ute på öppet vatten, full fräs ca 1,1 nm/l dra ner varvtalet till 4500 innebär 1,4-1,5 nm/l utan nån större fartförlust. Det gick fort att vänja sig vid nm/l istället för l/nm.

Hur mycket det är kvar i tanken är också s..tbra att ha.

Jag har dessutom lagt upp varvtal och motortimmar i displayen, och som vi Lowrance-innehavare vet kan man ju välja var man vill lägga presentationerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det fixat så det är knop på mätaren. Jag uppdaterade till senaste programvaran och vips så fanns där mycket fler funktioner. Skrattande

post-22587-1394235598,9522_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort krysset i Show caption får du ännu snyggare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På denna sidan tycker jag att det kan vara som det är, men på kart och ekolod sidan har jag gjort det. Där skymmer det mer än det gör nytta tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vill köpa Lowrance LMF-400
den är knappt använd
1495:-

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan nu delvis förklara varför vissa inte fått motortemp från sitt Interface. Efter min senaste uppdateringen av mjukvaran till plottern försvann möjligheten för mig att få motortemp. Efter en hel del mailande visade det sig att denna möjlighet skulle egentligen inte finnas. Inte ens Lowrance i USA kunde förklara varför jag fick upp motortemp. Men nu finns denna motortemp om man uppdaterar mjukvaran till Interfacet. Jag har letat på Lowrance hemsida efter denna uppdatering men hittade inte den. Jag fick denna uppdatering skickad på mail och är det någon som vill ha den så maila eran e-post adress till mig så kan jag maila över den. Men efter denna uppdatering försvinner Barometric Pressure9 och Manifold Pressure89. Men dessa visar bara tryck för bränsleblandning har jag fått reda på och dessa har man ju inte så stor användning av. Bättre då med motortemp. Efter denna uppdatering står allt på svenska.



Senast ändrad av Gesse | 19 september 2008 | 20:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva ovan att denna uppdatering jag har är endast avsedd för Suzuki motorer. Enligt uppgift ska även bränsleflödet visa mer exakt efter denna uppdatering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen Gesse, nu har jag uppdaterat mitt interface och allt gick utmärkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo.

Nu har jeg, takket være Gesse, fått oppdatert interface Lowrance EP-20 på min Suzuki DF-90 og den viser kjølvannstemperaturen i tillegg til det jeg hadde. Kjølvannstempen er veldig grei å ha da vi veit at saltet i sjøen vil krystalisere og legge seg i kanalene dersom temperaturen overstiger 66-67 gr. C (?) Ser også for meg at beregning av bensinforbruket blir mere korrekt.   Har ved manuell overvåking sett at motoren bruker mere enn interfacet beregner, uten korreksjon. Og vi er kanskje mange som har forstått bedre nå enn før at å kjøre på høgt turtall koster mye mere enn det gir. (JEG hadde litt  problemer og spekulasjon med oppdateringen og oppsettet av interface EP-20)  , men lyktes og er glad.

 

En stor takk til Gesse som har vært foregangsmann .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag såg också efter en tid att bränsleförbrukningen inte stämde. Nu däremot efter uppdatering visar Interfacet att motorn tar mer bränsle så nu visar det säkert exakt som det ska göra.

Kul att det lyckades. 47b20s0.gif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tog en bild på plottern idag när jag var på väg hem. Jag har bara en fundering, efter att jag uppdaterat interfacet så fick jag konfigurera om tankmätaren. Min tank är på 70 liter men jag har lagt in den som 68 liter. Har nån av er med EP-20 kommit på hur man tar bort bränsle. Plottern visar ju efter konfig. att jag har 68 liter kvar, men skulle vilja minska den till dom 30 liter jag hade kvar innan uppgraderingen.



Senast ändrad av bejoh | 24 september 2008 | 18:15

post-27706-1394235627,2114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha, bara att sälla sig till skaran över lyckade uppdateringar!!

Tack som f-n Gesse, både för vänligheten att skicka filen och inte minst instruktionen!
Lite problem med tanken o soppaförbrukningen som jag inte lyckats lösa, mest p g a tidsbrist, men det får vi fixa vid ett senare tillfälle.....

//Thomas

post-6639-1394235628,624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Klart man hjälper till så gott man kan. Hoppas det löser sig med tanken och förbrukningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det en till som får tacka Gesse för vänligheten att få uppdateringen och många bra råd o tips.

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...