laxmannen 0 Postad 10 Augusti , 2009 Hej på er. Igår skulle jag installera mitt nyinköpta interface till min Suzuki 115DF men jag förstår inte riktigt hur jag ska få kabeln genom gummibussningen. Hur demonterar man bussningen? Väldigt tacksam för svar även om tråden inte handlar om exakt detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roadster25_25 0 Postad 31 Augusti , 2009 Hej Gesse. Vet inte om du läder i den här tråden längre, men jag tar en rövare. Handlade i början på båtåkandet i år en Suzuki DF 60 2009, ett Lowranse HDS-5 med ekolod och motorinterface. Kunde ej ansluta motorinterfacet i motorn. (fel kontakt. var en stor rund och skall vara en fyrkantig. fick senare veta att Suzuki bytte kontakt till 2008:orna. Man behöver då en adapterkabel. Skaffade en sådan. Stor rund kontakt i ena ändan och liten fyrkantig i andra. Oups... det är en hona på motorns datauttag och en hona på adapterkabeln. Adapterkabeln heter 990C0-88035-1PK. Står även detta på förpackningen: Models/Yrs DF40-250 2008. Har Suzuki bytt datakontakt igen på 2009:orna? Är det någon som vet.? /Pelle Senast ändrad av roadster25_25 | 31 augusti 2009 | 17:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 20 Maj , 2010 Någon som vet vem som säljer ett interface till Suzuki.Tydligen så får inte Sportmaship sälja interface till suzuki längre utan det skall Suzuki själva göra.... Och deras interface funkar bara på 09-10 år modeller! Jag har en 140Hk-04 och är på jakt efter interfacet som Sportmaship sålde. Tips motages varmt! /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cirtap 1 Postad 30 Juni , 2010 Hej Har en Suzuki 115 koplad till en HDS 5, har fått fram det mesta jag är intresserad av från motorn. Men bränsleflödet L/h kan nog inte stämma det visar för lite, bra det !! . Man ser ju att det ändrar vid olika pådrag. Läst i tråden tidigare att det visats för mycke flöde och då hjälpt med software uppdatering. Har nån erfarenhet av att det visar för lite flöde ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 8 Augusti , 2010 Har du någon koll på om man kan alternera bränsle informationen till att visa L/nM istället för L/H? Tycker det är en rätt jobbig siffra att se då man oftast pratar i L per NM! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 8 Augusti , 2010 Hej. Hör av dig till mig så kan jag nog fixa en om du inte redan fixat detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
5756 1 Postad 19 Augusti , 2010 You got mail...... /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 19 Augusti , 2010 Du med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 20 November , 2010 Jag har nu uppdatering ver. 2.3 till Suzuki Interface om någon är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 23 November , 2010 Jag har nappat! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 23 November , 2010 Tack gärna!! //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roadster25_25 0 Postad 24 November , 2010 Hej ! Var ett bra tag sedan jag var här inne nu. Ja, jag är väldigt intresserad av vad en uppgradering kan ge. Tack på förhand Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bejoh 0 Postad 24 November , 2010 Tack Gesse. Nu ligger båten i vinterdvala och interfacet sitter kvar i båten så jag kommer inte att uppdatera förrän i vår. När man tittar ut så rycker det ju inte så mycket i båtgenen! Om ingen av dom andra uppdaterarna meddelat vad uppdateringen innebär så återkommer jag i samband med sjösättningen i vår. Måste bara säga att jag har haft väldig nytta av interfacet, framförallt förbrukningen. Känslan för nm/l istället för l/nm kom man in i nästan direkt. Nu har man lärt sig hur förbrukningen brukar vara så i år såg jag att jag hade börjat få snäckor, jag kör omålat. Jag tog upp och tvättade, sen var det ordning igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 24 November , 2010 Tack från mig också! Som föregående talare säger så blir det raport tidigast till våren, båten står inlåst i skjulet.... Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 29 November , 2010 Inget att tacka för. Om fler vill ha denna uppdatering så maila mig eran mailadress så skickar jag den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heder 0 Postad 12 Mars , 2012 Ok, jag är medveten om att jag skriver i en tråd som ingen skrivit i på över ett år, men det här var den bästa och seriösaste tråden i ämnet som jag hittat. (och jag har läst många). Jag har en Suzuki DF140 från 2003 och en Lowrance 334c, och nåt säger mig att jag borde kunna få över NMEA-data med hjälp av EP-20 motorinterfacet. I princip alla förståsigpåare på de engelskspråkiga forumen hävdar att ingen Suzuki DF före 2005 funkar med EP20. Officiella sidor hävdar att Limited engine information överförs, men ingen verkar veta riktigt vad. I den här tråden har bejoh kopplat in en DF (Johnzuki) från 2002 och bevisligen fått det att fungera, vilket ger mig hopp. Det vore intressant att veta årsmodell och motortyp som Gesse använder (om inte det stod nånstans i tråden, och jag missat det. ) Lowrance EP20 verkar sedan länge vara utgången och svår att få tag på, men den ersattes av ett Suzuki-interface med part.no: 990C0-88034. Någon som vet om detta är samma pryl, och om den fortfarande finns att få tag på? Mvh //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 12 Mars , 2012 det är samma kabel jag skulle tippa att motorinterfacet fungerar på alla DF140 från 2002 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heder 0 Postad 12 Mars , 2012 Långskott, men det finns ingen härinne som vet nån ÅF i Sverige som har Lowrance EP-20 alternativt Suzuki #990C0-88034 att tillgå. Enda stället på nätet jag hittar är ett ställe i USA. (Browns point marine service). Är väl iofs inte främmande för att beställa därifrån, men ändå. Har av tråden förstått att jag behöver minst en t-koppling och ett termineringsmotstånd också. Ytterligare en fundering som någon kanske kan svara på är om Lowrance 334c spänningsmatar databussen. Om inte behöver man väl spänningssätta bussen via ytterligare en T-koppling om jag fattat rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 31 Mars , 2012 Jag har Suzuki DF 115 hk. från 2007. Men nu använder jag inte interfacet längre då jag köpte en Lowrance HDS 5 och då hade de surt nog bytt kontakter så då passade inte interfacet längre. Måste köpa till en ombyggnadsats för över 800 kr. för att det ska passa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 31 Mars , 2012 om det är tre svarta sladdar som går ut från kontakten så är det rätt då behöver du ingen T-koppling du koppar bara EP-20 direkt till skärmen det står på kabeln NMEA 2000 Power Cabel den är Röd, Svart och en skalad kabel som ska ihop med Svarta till Jord sen har du en annan kabel med Röd, Svart och Vit den styr Lowrance 334c Vita ska inte användas o Röd är Plus och Svart är Minus den tredje kabeln med Gul,Röd,Blå o skalad ska inte användas efter som jag har en LMF400 oxå så har jag kopplat in en T-koppling ändå om jag inte har ekolodet/plottern med mig så får inte LMF400 ström annars VIKTIGT!! kom ihåg att Lowrance EP-20 finns både med nya röda kontakten och den blåa du ska ha samma färg som kontakten som sitter på baksidan av 334C men i värsta fall finns det adapter att köpa för att göra om Blå kontakt till Röd lycka till http://www.sea-kit.co.uk/pub/files/.thumbnails/1246740647_PC-26BL_w450_h400.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser