Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gesse

Lowrance Motorinterface.

Rekommendera Poster

Det räcker gott och väl med ett billigare filter. Filtret ska du helst byta en gång om året. Dessa går väl inte att göra rent så det är bara att sätta dit ett nytt per säsong.

Det finns på de flesta marinor ett filter som är till Johnson motorer. Det kan jag rekommendera.

post-22587-1394235324,8013_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hejsan igen.

 

Nu har jag införskaffat ett bllligt filter, 14:- på biltema.

 

Har i helgen installerat både flödesmätaren och bränslefiltret samt dragit alla kablar. Inget märkvärdigt alls får jag säga att montera dit grejerna.

 

Nu ska det bli intressant att se hur allt funkar när jag lägger båten isjön och kopplar ihop det med ekolodet via NMEA kontakten.

 

Tack för all hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Kul att det gick bra.

Skriv gärna igen efter sjösättning och test och berätta vad du tycker om flödesmätaren.

Bra att ha lite koll på flödet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har beställt ett dylikt motorinterface mellan min zuke och Lowrance 27C. Tror det skall bli användbart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

läst att man måste ha adapter till motorkabeln för att den ska passa suzuki 2008 -

om man kör med Lowrance egna mätare måste man då ha extra ström genom T-kopplingen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Påväg att inhandla Lowrance 5200  med extern gps antenn samt motorinterface till Yamaha 115 , kabel YAMAHA-RD.

Vilka T stycken samt ändmotstånd samt kablar medföljer? Kolla bilden jag ritat och kommentera, enligt numrerade.

Plotter kommer jag att köpa från ett ställe och resten troligen från ett annat så därför skulle jag behöva lite hjälp.

 

post-20006-1394235461,6683_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bara som en liten upplysning: Jag håller precis nu på och installerar till min Suzuki, har en Lowrance LMS-527, intern antenn. När jag packade upp mitt paket med interfacet igår så var det själva interfacekabeln och ett enkelt T-stycke med, inget motstånd. Kollade upp detta idag och fick följande besked: Navpoint har precis uppdaterat hårdvaran, så för mig som bara kopplar interfacet till GPS:en behövs inget T-stycke eller motstånd längre, motståndet är inbyggt i kablarna numer. Däremot hade dom inte hunnit uppdatera manualen......

Så kolla innan du beställer, nu har ju du Yamma, men ring killen på Navpoint, tel numret står i ett inlägg längre upp i den här tråden, han är bra på detta!

//Thomas

Ps! Gesse, var sjutton drog du ut kabeln från motorn? Kan man plocka in tryckloggslangen som hänger som en blindtarm idag genom gummibussningen, och dra kabeln där istället??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag drog kablarna samma väg som alla andra från motorn. Smidigt att få alla kablar på ett ställe. Tryckloggslangen vet jag inget om.

Edit. Aha. Nu kom jag på vad du menar med den slangen. Men det går nog inte för kontakten på interfacekabeln är säkert mycket för stor.



Senast ändrad av Gesse | 07 maj 2008 | 17:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK!

Jag har inte kollat riktigt än, men undrar om inte gummibussningen är delad, snittad, även där loggen går ut, måste kolla det. I så fall skulle det ju gå att bara lägga in interfacekabeln i det snittet.

//T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad har T-kopplingen för funktion?

kan man inte ta interface kabeln direkt till skärmen?

finns LMF400 med röda kontakt eller är det bara blå som kommer ut från den sen får man bygga vidare med den röda?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T kopplingens funktion ses här på bilden. På den jag har är det blå kopplingar. Det har nu ändrats färg och på dessa vet jag inte hur det funkar. Bäst är att ringa Navpoint och fråga dom hur det ska vara.

Jag tror att det borde gå att koppla direkt till skärmen utan T-koppling, men säkrast är att höra med Navpoint om det med.

post-22587-1394235461,8792_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla mitt inlägg ovan. Tydligen ska det vara nya kablar nu som är märkta med 120 på själva kopplingarna, dom ersätter alltså motstånden, dom kan man dra direkt till skärmen utan T-kopplingar. Men som Gesse säger, kolla med Navpoint, det är alldeles nytt.

//T.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har mina kablar kommit till min Suzuki DF50 2008
leta säkert efter kontakterna 1tim innan min bryggkompis fråga om jag hade tittat under pulpeten
efter som jag har tillt o varvräknare

självklart satt båda kontakterna där så man slipper dra från motorn
men min fråga är
efter som dom har gjort om kontakterna på DF 2008 var jag tvungen att köpa adapter oxå
så den runda interface kontakten från interface kabeln blir till fyrkantig kontakt med 3kablar den runda kontakten har 7kablar

varför har 7kablar blivit 3
visar den ändå lika mycket info?

allt ska kopplas ihop med Lowrance LMF-400
får den motor timmarna från när man kopplar in eller får man timmarna som har gått innan oxå?

 jag har 25L löstank kommer den att visa hur mkt bensin det är kvar då?
får man skriva att man har 25L sen räknar den ut hur mkt det är kvar genom förbrukningen?
eller måsta man ha givare i tanken

 

 

 

 



Senast ändrad av 2HOT4U | 08 maj 2008 | 19:52

post-28015-1394235462,5842_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den kontakten är till för att verkstaden ska kunna koppla in sitt testinstrument. Dom får upp antal körda timmar m.m m.m. Det får du också. (fast inte all information som verkstaden får) Alltså får du upp antal timmar sen motorn var ny. Sen det där med bensinmängd får du  knappa in själv så det behövs ingen givare. När du tankar måste du antingen knappa in Fill Tank eller antal liter du fyller på. Har du 25 liters tank och tankar fullt klickar du Fill Tank och interfacet visar full tank på 25 liter. Fyller du däremot på t.ex 10 liter klickar du in på ett ställe 10 liter och klickar sedan på Add Fuel och interfacet plussar på antal liter med 10.

Att du enbart har 3 kablar kan bero på att det skiljer på vilken storlek på motor man har och därmed vilka funktioner man får. Alla motorer ger inte samma funktioner konstigt nog.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tackar för mkt bra info

dum fråga hur vet den att det är 25L tank får man säga till att det är en 25L tank jag har så den visar rätt
eller visar den bara hur många liter man har kört sen får man dra av det från 25L

jag har båda varvräknare och tiltvisare
men jag måste koppla bort båda och tabort varvräknaren helt för att stoppa dit LMF400 
så tiltvisare kommer inte att ha någon funktion
vad tror du om att köpa en LMF200 oxå så får man två mätare av samma utseende
sen kan man kanske ha två olika visningar samtidigt

måste man ha T-koppling för varje grej man kopplar
alltså foten på T ska kopplas till varje grej ?

kan jag koppla som på bild 2 och 3 om jag skaffar LMF200
eller är bild 1 o 4 som är rätta kopplingen

 http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/11239lmf.JPG



Senast ändrad av 2HOT4U | 08 maj 2008 | 21:16

post-28015-1394235462,6464_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute och sjösatte båten igår och testkörde den nya suzukin DF 150, så tyst den var, helt otroligt.

Däremot fick jag inte bränsleförbrukningen att fungera. Den visar många gånger för mycket. Vid marchfart visad den 60-70 liter/timme (28 kn) och på tomgång där också vilket skulle innebära att den drar 2 liter sjömilen i march, vilket jag inte hoppas på=)

Vad kan vara galet. jag skall ha senaste versionen av mjukvara i plottern. Kan den behöva nollställas för att den skall acceptera tillägget av motorinterface. Jag har förövrigt extern antenn som kopplats på grann T-kopplingen. Kan motstånden ha något med det hela att göra, finns om jag inte mins fel flera olika kraftiga motstånd.

Mätaren visar varvtal, motortimmar, spänning osv på ett korrekt sätt, så signalen i övrigt verkar fungera. Däremot har jag inte lyckats få upp motortemp/tryck.

Modell är Lowrance LCX 27C 2007 års modell, Suzuki DF 150 2007 års modell.

/K

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en reset calibration eller vad det heter och se om det hjälper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med Navpoint, och han förordade samma tillvägagångssätt. Sedan sa han att själva interfacet och plottern gör inget annat än att visa de värden som motorn skickar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du får knappa in hur stor tank du har. I detta fall alltså 25 liter. Själv har jag knappat in 120 liters tank och sen räknar den ner hur mycket som gått åt samt hur mycket bränsle det går åt just för stunden samt hur mycket bränsla det finns kvar i tanken. Går också att se hur många sjömil du kan åka per liter bränsle.

Tiltkontakten ska gå att koppla bort och istället ska man kunna få tiltmätare på instrumentet istället. Detta har jag själv inte provar utan kör med original trimmätaren.

Efter vad jag har förstått har du i stort sett samma funktioner i LMF 200/400 som i interfacet. Dessa mätare passar i så fall bäst på passagerarsidan om man vill ha dessa funktioner synliga där. Men till dessa går det nog bara att koppla in flödesmätaren EP-10. http://www.navpoint.se/PDF_files/Lowrance/2006/lmf_200.pdf Kolla detta med Navpoint.

Du behöver en T-koppling till varje extra sak du kopplar in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dom ska kopplas till förarsidan efter dom finns redan två mätare där dom ska bort
onödigt att göra två hål till,
tiltmätaren måste jag koppla bort för att få den till LMF400 eller LMF200

men om jag kopplar Suzuki interface ihop med LMF 200 och 400 får jag inte då bränsle info?
menar du att jag måste ha EP-10 för att få info om förbrukningen?

eller vad menar du?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är detta jag är lite osäker på men enligt länken ovan om LMF 200/400 så står det att om man vill ha dessa mätare som bränslemätare ska man köpa till EP-10. Kolla upp detta med Navpoint innan du köper mätarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa produkter kan även användas som rena bränslemätare. Man köper då önskat instrument tillsammans med en flödesmätare EP-10.

 

Jag skulle tolka detta och informationen om LowranceNET som att dessa kan kopplas in i ett LowranceNET med alla dess sensorer och givare, ELLER enbart tillsammans med EP-10 för att få bränsleinformation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

konstigt
måste kolla upp det på måndag

men vad har man då för nytta av EP-20 Motor-interface
är det bara timmar och varvtal den visar då eller ?

jag skulle tippa att EP-10 är till för alla andra motorer som inte har NMEA2000



Senast ändrad av 2HOT4U | 09 maj 2008 | 22:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

prata med Navpoint idag
det räcker med motor interface för att få ut all info man behöver om förbrukningen
spridarna har koll på det sa dom

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hjäälp

hämta ut LMF400 idag o koppla den med suzuki interface
men fick ingenting att fungera
När jag trycker på Bus Device hittar den ingenting

har 2st T-koppling 1st Ström kontakt 1st Motor interface 1st LMF400 mätare

vad kan det va för fel?

 enligt Lowrance koppling ska det vara 3st T-kopplingar och 2st motstång en på varje sida
men då går inte att stoppa i 12volts kabeln efter som kopplingen inte passar om man ska köpa den i toppen

se bild

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/30409lmf.JPG 



Senast ändrad av 2HOT4U | 17 maj 2008 | 00:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, har du en GPS-antenn på nätverket? Jag har ett vagt minne, efter mina tidigare efterforskningar, av att man ska ha ett motstånd per ansluten NMEA2000-enhet. Jag skulle prova att ta bort en T-koppling och ett motstånd, sen koppla interfacet där istället. Jag bifogar en bild på hur jag har kopplat. Det funkar för mig. Min plotter har inbyggd spänningsmatning av nätverket därför behöver jag inte nån separat spänningskabel.

MVH Benny

post-27706-1394235474,5356_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Benny

Motståndet jag har är 120Ohm
har varken GPS-antenn eller Ekolod
interfacet ska kopplas direkt till Lowrance LMF400

har 60cm kabeln någon funktion eller är det bara förlängning
var kopplar man in strömmen som LMF400 ska ha efter som den inte har egen matning
kanske där motståndet ska sitta ?

funkar det här eller är motstånd ett måste?
http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/1895030409lmf.jpg

Interface o LMF400 går att byta plats på men strömmen måste va där



Senast ändrad av 2HOT4U | 17 maj 2008 | 20:59



Senast ändrad av 2HOT4U | 17 maj 2008 | 21:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

60cm kabeln är bara till för att göra en mjuk koppling mellan instrument och T-koppling samt komma igenom instrumentpanelen, bakom den sitter T-kopplingen och Resistorn.

Vet inte om jag missförstod men du måste nog ha en resistor med i nätverket.

Enligt Lowrance hemsida kopplas LMF400 enligt följande
Vit - Belysning plus
Svart - Belysning minus
Blå - Summer plus
Gul - Summer minus

Vad gäller nätverket skulle jag prova att koppla så här.

Motor
Interface
Eventuell förlängning
T-koppling med spänningsmatning
T-koppling med resistor
Eventuell kort förlängning
LMF400

Jag har gjort en snabbskiss (bifogas)

Ta nu det här jag skriver som ett förslag, jag har bara utforskat det för min koppling men jag har nog läst det mesta via Lowrance Self Service-sida angående Lowrancenet, NMEA2000 och inkoppling av Suzuki-interfacet.

MVH Benny



Senast ändrad av bejoh | 18 maj 2008 | 10:52

post-27706-1394235475,0608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KG knutsson teknikerna kan gå o hänga sig
inte hjälpsamma för ett öre
fixa allt själv o det fungerar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni vet väl om att man kan flytta på overlaydatan och lägga dom precis var man vill på skärmen? Kan vara bra om man har en liten skärm så man inte får allt på samma kant. Här syns bl.a motortimmar längst ner till vänster och lokal tid längst ner till höger.

post-22587-1394235501,9202_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...