Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Gesse

Lowrance Motorinterface.

Rekommendera Poster

Hallo Sverige.

Jeg har fulgt diskusjoner om Lowrance EP-20 i lengre tid. Fant denne linken som er lettere å lese enn engelsk. Og dere hadde både  utsagn og bilder som ga mye. Nå har jeg vært heldig og fått  mine kabler. Disse er montert  mellom Lowrance LMS 527 i GPS  Suzuki DF 90.

Det funker og gir meg det jeg var ute etter.

Jeg ser dog at Sesse som jeg tror har  en Suzuki 90 eller 115.

Der framkommer på bildene f.eks.  temp på kjølvann og trykk.

Dette får jeg ikke fram på mitt oppsett.  Jeg observerte at kontakten fra motoren har

framført  færre (ikke så mange)  ledninger  som det er innganger på kontakten  i kabelsettet.  Har noen evt. kunnskap om dette ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det kan skilja på vilka funktioner man har beroende på vilken motor man har. Själv har jag en Suzuki DF 115 och det borde vara samma funktioner på en DF 90 tycker jag.

Som du skriver så har inte jag heller så många kablar som det finns hål i kontakten.

Men temp och tryck borde finnas tycker jag. Ring och hör med Navpoint vilka funktioner du ska få fram. De kan även svara på vad som är fel om det nu skulle vara fel vill säga.

 

 


Navpoint AB

Energigatan 17

434 37 Kungsbacka     Telefon 0300 - 566 340

Fax 0300 - 566 349

info@navpoint.se 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo  Sverige.

 

Takk til Gesse.

Nå er EP-20 testet og funnet  å fungere fint i min båt.

Jeg får masse informasjon , spesielt hva angår fuel.

 

Noen opplysning om temperatur på kjølvann framkommer dog ikke på min

Suzuki DF 90 / Lowrance LMS 527 C iGPS.

Jeg har funnet  at ut fra motoren går 4 ledere til kontakten.

Kanskje dette har betydning ? - at føler til temperatur ikke er koblet opp på 90 hk. ?

Dette synes  litt usansynlig  , da  115 hk viser temp. 

90 og 115 hk  skal jo være samme motor.

Kanskje forskjellige  Kartplottere  gir forskjellige  informasjon ?.

Forskjelliger i  programvare ?

Om noen fortsetter å forske / spekulere i emnet - la oss høre resultatet.

 

PS.

Undres om jeg kommer til å spare drivstoff ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallo  Sverige.

 

Takk til Gesse.

Nå er EP-20 testet og funnet  å fungere fint i min båt.

Jeg får masse informasjon , spesielt hva angår fuel.

 

Noen opplysning om temperatur på kjølvann framkommer dog ikke på min

Suzuki DF 90 / Lowrance LMS 527 C iGPS.

Jeg har funnet  at ut fra motoren går 4 ledere til kontakten.

Kanskje dette har betydning ? - at føler til temperatur ikke er koblet opp på 90 hk. ?

Dette synes  litt usansynlig  , da  115 hk viser temp. 

90 og 115 hk  skal jo være samme motor.

Kanskje forskjellige  Kartplottere  gir forskjellige  informasjon ?.

Forskjelliger i  programvare ?

Om noen fortsetter å forske / spekulere i emnet - la oss høre resultatet.

 

PS.

Undres om jeg kommer til å spare drivstoff ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En enda fråga bara

 

Jag sitter med en Mercury och innebär det att man är utanför gemenskapen om man nu vill mäta sin bränsleförbrukning??

 

Min motor är en ny 4-takt på 40Hk från Mercury och skulle gärna vilja ha detta på denna motor, har kollat lite på EP-10, men vill även ha förbrukning visad hur man än kör med motorn, sakta eller fort. Där är ju EP-10 en nackdel som inte visar korrekt om man kör sakta.

Har uttag för NME2000 på mitt ekolod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Ska kolla sen hur många kablar det är i min kontakt. Men det tar ett tag innan jag kan kolla detta då min båt fortfarande ligger i sjön och det är kanske lite svårt att se då. Men jag återkommer så fort som.

Som du skriver så borde det vara samma funktioner på DF 90 som DF 115.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bl.a Mercury håller inne med sin teknologi och släpper inte ut detta, så därför finns tyvärr inte interface till Mercury.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


 
Heey....*Nice skrivet angående Lowrance Plotter.......

Går de att ha'  koll på bränslet även på en gammal 2-tack med förgasare????

Med denna Plotter????
Jag är just på G att köpa denna produkt???

 

 

Tack på förhand!!!

Urban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Klicka på länken allra överst i denna tråd. I första inlägget alltså. Där står att Lowrance Motorinterface fungerar på -

Suzuki (från -97 ), Yamaha (-07) eller Evinrude (E-tech).

Så tyvärr går det inte på förgasarmotorer.

 

Däremot går det att koppla in flödesmätare EP-10 på en sådan motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret.

 

Är det något man kan göra för att få bränsleförbrukning angivet om man har en Mercury eller är det helt kört med allt????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det går att koppla in flödesmätare EP-10 om du har NMEA2000 uttag på din plotter. Själva flödesmätaren kopplas in genom att man kapar bränsleslangen och sätter dit flödesmätaren där som känner av flödet till motorn. Men detta visar inte rätt på låga varv då flödet är för litet.

 

Biden visar hur man kan koppla in olika saker med NMEA2000

post-22587-1394235317,1299_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser flödesmätaren EP-10 ut. Hade en sådan innan interfacet fanns.

post-22587-1394235317,1622_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du råkar inte ha kvar din gamla EP-10 och vill bli av med den?

Jag är intresserad. Hör av dig

 

När jag letar på nätet så hittar jag den inte speciellt ofta, många har istället EP-15, men inte EP-10.

Vet du skillnaden?? Kan jag ha EP-15 istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, EP-15 vet jag inte vad det är. Min gamla har jag inte kvar. Blev återköp på den eftersom den inte visade rätt i låga farter så då fick jag returnera den. Då jag trollingfiskar och kör mycket i låg fart vill då ha en flödesmätare som visar rätt även i trollingfart.

Jag köpte här. http://www.olssonsfiske.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

- Electro

 Mercury har ett eget system och har haft det sedan 02 ( Smart craft ) sitter ett sådan i min båt och den passar efi motorer. Håller koll på förbrukning - temp - oljetryck - varv och timmar Bland annat. du kan även ändra tomgångsvarvet med tio varv per min mycket bra då man trollar. Den larmar om det är något fel på din motor helt enketl och den är bättre än ovan Motorinterface då den är gjord för Mercury \Smile\ ( Mitt första inlägg tyckte att jag var tvungen att svara då jag satt inne med passande info ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OJ. Vad glad du gör mig.

 

Detta låter ju perfekt. Helt underbart.

 

Du råkar inte veta vart man kan köpa smartcraft tillbehör?

Gogglade lite snabbt och hittade inte så mycket mer än pdf filer i princip hela tiden med olika systembeskrivningar.

 

Hoppas smartcraft är kompatibelt med mitt ekolod, Lowrance X-136DF, och att det passar till min motor på 30Hk, för oftast är det ju bara till större motorer har jag för mig när jag kikat lite på dessa pdf, det nämns bara från 70Hk och sånt.

 

Tack än en gång för inlägget

 

Ps: Har skrivit till 3 olika marinfirmor i Göteborgsområdet och frågat, så vi får se om jag får svar. Men har du några svar så tar jag tacksamt emot dem.

 

Senast ändrad av elektro1 | 17 januari 2008 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går inte att koppla ihop med interface du får byta ut din varvräknare till denna då det är en varvräknare med extra funktioner. själv så skulle jag inte fylla min plotter bild med mer info då min 5 tum plotter skulle bli en 4 tummare då för mycket info döljer kartbilden. Större plotter så finns det platts för mer info.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag skall ta min runda analoga infällda varvräknare och ersätta med en likadan men som visar mer helt enkelt. Stämmer det resonemanget? Är det digital då eller???

 

Du är en otrolig hjälp, jag brinner verkligen för detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad snäll du är som anstränger dig så och hjälper mig...

 

Jag kikade på din länk men där står det att det är för OptiMax motorer, och det har inte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har nu kollat kontakterna. Från motorn till kontakten på min DF 115 hk går det 5 kablar.

post-22587-1394235322,8833_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I kontakten från Interfacet är det kablar i alla utom en.

post-22587-1394235322,9441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För info bara så var jag tvungen idag att beställa från navigon en EP-10. Detta pga att just min motor stöder inte motorface tyvärr.

 

Enligt Navigon så har de ändrat på kullagren så det är bättre att få utslag även på lägre varvtal, tex trolling som varit problemet innan. De snurrar nu lättare utan motstånd.

Detta kan ju vara intressant för alla i denna tråden att veta, att EP-10 from 2007 är bättre på att mäta bränsleförbrukningen även vid låga farter.

 

Då jag har ett litet hobbyföretag så passade jag på att bli ÅF för Navigon, så då blir det billigare också..:):)

Man måste spara varje krona. Tror priset hamnar runt 1000:- inkl extra förlängningskabel och motstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska passa alla efi motorer om jag inte har fel!!  själv så har jag en efi fyrtakt och ingen optimax. Den styr och känner av allt elektroniskt funkar skit bra när jag trollar kan öka farten 0,1 knop om jag vill. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Jag trodde samma att då jag hade EFI att motorfacet skulle passa, men inte enligt MarinePower som jag ringde idag och de bör ju veta detta då de är generalagenter för Mercury. Enligt dem så stöder motorfacet bara motorer från 40Hk och uppåt, detta from årsmodell 2006.

 

Så tyvärr fick jag ändra mig och ta vad som fanns att tillgå och det blev då EP-10

men det låter ju lite lite bättre att EP-10 har blivit uppdaterad så att säga till det bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg takker deg Gesse så mye.

Flott, med bilder og klare utsagn. Nå er jeg ikke i tvil hvorfor min 90 hk ikke viser temperatur.  Jag tackar så mycket.

T.G.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att sätta ett bränslefilter mellan tank och flödesmätaren. Har du inget filter där finns risk att det sätter sig smuts i flödesmätaren som då inte funkar som den ska. Finns små filter på marinor som sätts på bränsleslangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, efter flera månaders undersökningar med Navpoint, Bombardier, Lowrance m.fl. så har jag idag beställt Suzuki-interfacet till min 02:a Johnson 70 fyrtakt. När jag pratade med Bombardier så fick jag bekräftat att min motor är en Suzuki. Jag ska koppla ihop det med en Lowrance 3600 iGPS framförallt för att kolla bränsleförbrukningen. Nu hoppas jag att alla som sagt att detta ska gå har rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja den ska vara samma som Suzuki så det funkar säkert. Du kommer inte ångra att du köpt interfacet.

 

Senast ändrad av Gesse | 22 januari 2008 | 19:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller bränslefilter så undrar jag bara om det räcker med ett billigt, tex Jula för 19:-, eller skall man satsa på något bättre, som kanske är mer hållbart?? Hur ofta skall man byta filter eller räcker det att göra rent i gång per säsong?

 

Några förslag på bränslefilter??? Kan inte mycket om sådant här så därför frågar jag er som är experter på detta.

 

Några länkar där man kan hitta olika bränslefilter tas tacksamt emot.

 

Kan även säga jag idag fick mitt EP-60( tid EP-10), med T-koppling och kabel för 850:- totalt. Känns bara att ha detta klart inför säsongen, nu är det bara bränslefiltret kvar.

 

Senast ändrad av elektro1 | 22 januari 2008 | 22:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...