Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Gesse

Lowrance Motorinterface.

Rekommendera Poster

Ingen som köpt en sådan? Jag får skriva lite om den sen då när jag har inhandlat en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beställt denna. Får den i nästa vecka och återkommer om info om hur den funkar. Blev lite dyrare är tänkt från början. För att koppla in denna till NMEA 2000 behövs först en kabel på 60 cm. Sen en T-koppling plus ett motstånd. Sen behövde jag en kabel ytterligare på 3,6 meter så det slutar ungefär på (till min plotter) 1950 kr totalt.

 

Med denna får man bl.a upp på skärmen - motortemp, flöde, motortimmar, oljetryck samt antal liter kvar i tanken.

 

Senast ändrad av Gesse | 08 augusti 2007 | 15:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer nu lite bilder till er som mailat och undrat lite om detta interface.

 

Själva kontakten (på Suzuki) kopplas in i den vita kontakten till vänster på bild. Den sitter på babord sida.

Sen är det bara att dra fram kabeln och koppla in efter bruksanvisningen som följer med. (Enkel montering)

post-22587-1394235196,7429_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på vilka funktioner man vill ha på sin display.

post-22587-1394235196,7989_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här en bild på en del funktioner som jag valt att se.

Här tar motorn 0,5 liter per timme på tomgång. Har kört upp 1,66 liter sen jag tankat fullt. Har nu drygt 118 liter kvar i tanken. Börjar jag köra med full tank på 120 liter så sjunker tankmätaren till 119 liter när jag kört upp 0,5 liter.

Motortemperaturen här är 59 grader. Går även att få upp temperatur på inkommande luft.

 

Fördelen med detta interface är att den visar flödet oavsett fart och varvtal. Det kan inte flödesmätaren EP-10.

 

Hör gärna av er om ni undrar över något mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret Geese.
 
Har du en röd eller blå T-koppling och vad mer har du kopplad på den? Jag har en blå T-koopling och på den sitter en GPS-mottagare. Kan jag alltså använda det andra T-benet till Interfacet, eller måste jag köpa ett T-ben till med tillhörande motstånd? Köper allt från staterna och de svenska återförsäljare verkar inte kunna (eller vilja) hjälpa till ... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blå koppling. Jag har bara interfacet inkopplat då jag har inbyggt antenn så jag har bara en T-koppling. Du måste nog ha en T-koppling till enligt denna bild. I en ände på T-kopplingen ska det sitta ett litet motstånd på 60 ohm.

post-22587-1394235196,9145_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ja bilden talar sitt tydliga språk. Det blir till att punga ut med pengar för de där sv*ndyra tillbehören (kabeln är okej pris på, 50$, men att ge 20$ för an t-koppling och lika mycket för ett motstånd känns som rena rånet!)
 
Hur tycker du den fungerar annars? Är du nöjd med den, verkar bränsleförbrukning mm mäta exakt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, de har vett att ta betalt. Jag fick igång mitt idag och har inte testat så mycket än men det verkar funka som det ska. Flödet ska visa exakt enligt Navpoint. Ska inte ens behövas kalibreras. Jag testade att köra i 30 knop med 3 personer. Då varvade motorn 5500 varv och flödet visade 27 liter i timmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla med din återföräljare om T-kopplingen följer med interfacet. Det följde med ett till mitt interface så jag fick en T-koppling för mycket som jag sen fick returnera. Kolla också vilken ohm du ska ha på motståndet när du har extern GPS antenn kopplat till detta. Kanske inte ska vara 60 ohm då som jag nu har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Geese,

 

ska lägga en beställning nu i helgen. Skitfiske på dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Geesse,
 
jag såg att bränsleförbrukningen i det exempel du postade är i liter/timme. Är det möjligt att få den i liter/distans (förutsatt att man har GPS eller akterspegelgivare)?
 
En annan fråga... kan den även visa temperaturen på i motorn inkommande kylvatten?
 
Jag har, som du märker, inte fått tummen ur och inhandlat en EP-20 ännu 15.gif\ 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror inte att den kan visa liter per distans eller temperatur på inkommande kylvatten. Den lilla handboken som jag fick med visar enbart hur man kopplar in interfacet och inget om dess funktioner. Men ring Patrik Söderlund på Navpoint och fråga. Tel: 0300-566344 eller maila honom på patrik.s@navpoint.se.

Jag ska försöka att knappa fram detta på mitt instrument och se om det går. Ska försöka att komma ihåg det nästa gång i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hmm, vad värdelöst om den inte kan visa liter/distans. En enkel funktion som dividerar liter/h med farten i knop är ju allt som behövs. Tycker det vore konstigt om det inte fanns (borde ju vara en ren mjukvarufråga!) eller finns stöd i nya versioner av Firmware.


 
Jag är mest intresserad av var min båt går som snålast, även om det vid långa pass naturligtvis även är intressant med konsumtion/timma. Detta utan att behöva sitta och dividera siffror fram och tillbaka smiley-yell.gif\


 
Ska ta och snacka med Patrik. Tack! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Geesee,
 
Om man tittar lite mera noggrannt på den bild du postat som visar  vilka valmöjlighetern din EP-20 ger dig så har du under Fliken Fuel Management ett alternativ som heter Fuel Economy: GPS respektive Fuel Range: GPS. Det känns som om du genom att klicka i dessa skulle få fram liter/distans (alt. distans/liter) samtdistans till tom tank (Distance to empty). Eller vad tror du? Jag hoppas verkligen så är fallet 21.gif\

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops. Lite sent svar då jag först nu fick se ditt sista inlägg. Jag har inte provat det som du beskriver men ska nästa gång jag är i båten testa detta. Vore perfekt om det funkar så. Återkommer om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i båten och testade idag. Har nu bockat i Fuel Economy: GPS och Fuel Range: GPS. Dessa visas längst ner på displayen. Men det visar tydligen antal sjömil per liter bensin. Körde inte med båten idag utan testade bara på båtplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det sätt som amerikanarna vanligtvis redovisar i. Borde kunna få Lowrance att göra en mjukvaruuppdatering för oss nordbor, är ju bara att invertera!

 

Hur som helst, tack för informationen. NM/L är bättre än ingen info alls. Tror jag kommer bli nöjd med mitt interface och nu när jag får Yamahas nya LAN-instrument så får jag bränsleförbrukningen direkt i dem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nautiska mil/liter:

 

Har haft en bränsleflödesmätare i några år nu (en Navman Fuel 3100) och den visar bränsleekonomin som Nm/lit.

Tyckte det var en bakvänd enhet i början men faktum är att det är ganska bra enhet. Ju högre siffra desto längre kommer du på varje droppe bränsle. Så det är ingea konstigheter egentligen, bara en vanesak.

Men det blir ju enklare om man har liter/nautisk mil om man t ex vill jämföra med tester svenska båttidningar där de använder liter/nautisk mil.

 

Känns trots allt lite mer logiskt att man vill se lägre siffror på bränsleflödesmätaren när man kör snålare och då är ju liter/nautisk mil det man vill ha visat.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 september 2007 | 18:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är säkert en vanesak med nm/l. Bra detta med flödesmätare i alla fall så man har lite hum om när man kör ekonomiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ute en sväng idag och testade Fuel Economy: GPS och Fuel Range: GPS. Syns här längst ner på displayen.

post-22587-1394235232,0484_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Jag följde er intressanta diskussion ang. Suzuki interfacet, har köpt en båt med en DF140 och ska köpa plotter nu. Har tittat på i första hand Raymarine´ s plottrar och försöker få reda på om motsvarande interface finns till dessa??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte säker men jag tror inte att det finns till Raymarine.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu kollat på Lowrance Lcx -27C, har en kompis som är i USA och kan handla. Finns det någon nackdel med att köpa därifrån, mer än garantier service etc?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Jag köppte med detta interface i april och jag har en suzuki df 140 , men jag får inte liter/timme att funka den visar bara 0 medans allt annat fungerar. Har inte varit i kontakt med navpoint angående detta (hann inte i sommras) kan ju passa på att fråga Er om det är någon som vet varför. 
 
Mvh Snurran 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att uppdatera Firmwaren i plottern. Den beställs från generalagenten och laddas in på några sekunder (alternativt om du har ett tomt kort kan du få den skickad till dig per epost)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCX-27C är en kanonprodukt. Jag har själv 37C, det vill säga samma fast med större skärm. Eftersom yttermåtten är de samma skulle jag kika på 37C istället om din ekonomi tillåter, det är stor skillnad på skärmstorlek.
 
Annars inga problem med att köpa den i USA. Jag köpte den där och det är svenska menyer, worldwide garanti etc 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, ska försöka handla i morgon. Dock verkar inte 37c finnas, 27an däremot och jag tror den får plats i min lilla ngt trånga styrpulpet..Är det några tillbehör man ska passa på att köpa därifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...