Dawa 0 Postad 7 Januari , 2009 Det sägs ju att tillverkningen av en ny miljöbil kostar så mycket i negativ miljöpåverkan att den aldrig kan försvara sin existens jämfört med att fortsätta köra en svensk normalbil som är bensindriven. Huruvida det är sant eller inte spelar inte så stor roll, men det är ju intressant att fundera på hur det ligger till när det kommer till båtmotorer. Ponera nu att jag vill vara miljömedveten och kassera min gamla tvåtaktare för att köpa en ny, aningens renare fyrtaktare. Kommer den negativa miljöpåverkan, totalt sett, kunna försvara tillverkning, inköp och kassering? För det måste väl ändå vara den totala miljöpåverkan som vi ska räkna på? Tvåtaktaren hänger på akterspegeln redan, vad kostar det i miljöpåverkan att tillverka 4-taktaren, frakta den från fabrik till återförsäljare i sverige (lastbil-båt-lastbil), utsläpp från min bil för att åka och köpa(kanske titta hos flera återförsäljare), och sedan frakta hem till akterspegeln, utsläpp från min bil igen (eller lastbil) för att frakta in den gamla till återbruket/lämplig instans...kommer den miljöpåverkan vara lägre än att fortsätta köra tvåtaktaren? Jag kör för övrigt fyrtaktare och tycker mycket om vår natur, men är så less på att miljöfrågor inte behöver innehålla något sunt förnuft? Varför får man inte kritiskt ifrågasätta miljöargument utan att bli kallad miljösvin? Tycker jag känner igen sättet att argumentera från integrationsfrågorna...alla med en seriös motfråga är rasist... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 8 Januari , 2009 Bara för att man kör tvåtaktare betyder det väl inte att man skiter i miljön även om man kanske gör miljön en otjänst? Den tvåtaktare jag använder när jag fiskar kostade mig 6000 kr, det är vad jag får från CSN på 6 månader. Jag kan ju således drömma om att skaffa en miljövänlig motor i 35-50 hk klassen. Och jag fiskar hellre med 2-takt än inte alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Januari , 2009 Ponera att din gamla 2-taktare har skurit. Är det lika miljövidrigt att åka omkring och leta efter en ny motor då? Visserligen så går det åt samma mängd bränsle, men du måste ju handla en ny motor. Föreställ dig då att du byter ut motorn innan den skär ihop. Fortfarande miljovänligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 8 Januari , 2009 Den negativa miljöpåverkan med ett motorbyte är ju lika oavsett anledning till bytet... I ditt första exempel väljer du att ta en viss negativ miljöpåverkan för att fortfarande kunna använda båten. I ditt andra exempel väljer du att ta en viss negativ miljöpåverkan för att byta ut din gamla motor till en ny. Av en personlig anledning, vad den nu än må vara. Mest miljövänligt hade såklart varit att låta båten ligga på land utan motor hädanefter. Men är du ute efter att vara så miljövänlig som möjligt eller vill du hitta en balans mellan dina personliga intressen och ditt intresse för miljöarbete? Tror ingen är villig att sälja bil, båt och hus för att istället leva i en grotta bara för att det påverkar miljön minimalt. Men ibland låter det som att man ska vara villig att göra den typen av uppoffringar när man lyssnar på de riktigt bitna miljöaktivisterna. När blir uppoffringarna absurda i vår jakt på miljövinster? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Januari , 2009 Men du kommer någon gång att behöva byta motor. Kanske redan nästa år eller om 10. Vad är då bäst? Att ta resan nu och och vara miljövänligare i tio år eller ta resan då och vara miljovänligare i tio år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 8 Januari , 2009 Hur vet du att du är mer miljöovänlig genom att använda din tvåtaktare i 10 år till när du inte vet vilken miljöpåverkan framställande av en ny motor har, och ditt byte till en sån? Det är som att säga att en volvo är billigare än en Audi för en volvo kostar 243 000 kr. Ja...men vad kostar en Audi??? Ja det vet jag inte... Ska man jämföra två saker så måste man väl ändå ha uppgifter om båda? Jämför diskussionen med bensin och diesel. Många pratar om att man kör mycket mer ekonomiskt med en diesel än en bensinare. Visst, så länge du redan har en diesel, men inte om du ska köpa och installera en diesel i en bensinbåt...då klarar du inte att köra in merkostnaden i sparad bränslekostnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Januari , 2009 Men motorn kommer att bytas, antingen gör du det eller nästa ägare när den är tillräckligt gammal och pajar. Skrovet håller ju oftast längre. Då blir det ju samma peng med inköpet. Du gör det bara några år tidigare. Och därmed kan köra miljvänligare i en längre period. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Januari , 2009 Antar att du Danne bytte till 4-takt omgående de kom ut på marknaden? Och sen bytte när nästa generation kom också, för att istället slänga din gamla på tippen. Den går ju ändå sönder om 10-20 år. Kanske tillomed imorrn.... Förstår du inte alls Dawas resonemang? ag är absolut FÖR att byta till 4-taktare. Men inte innan man gjort slut på det man har. Varför slösa med resurserna innan det man har är slut? Har man en gammal båt kanske man ska slänga den med. Den är ju gammal, har sugit åt sig vatten och går därmed tyngre i vattnet med högre bränsleförbrukning som följd ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 8 Januari , 2009 Förstår inte du mitt resonemang? Jag har faktist aldrig bytt motor, men funderar på att göra det till våren. Nu kan jag fortfarande få pengar för den gamla. Bättre då att sälja den och då köpa en ny. Inte fasiken slänger jag en fungerande motor på tippen... Det är resursslöseri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 8 Januari , 2009 Visst är det resursslöseri... men varför inte bestämma dig f att byta... Och vari ligger miljövinsten om du SÄLJER din gamla....? Visst DU släpper ut mindre, men din gamla motor lever kvar o svinar ner... Jo, jag förstod ditt resoneman, men tyckte det lät som om du förespråkade att byta motor av miljöskäl, och alltså isf kasta den gamla på tippen... och sånt förstår jag inte riktigt miljövinsten i. Visst en smutsig motor mindre, men även en till motor tillverkad.. på bekostnad av miljö. Likaså att sälja den gamla.. blir heller ingen jättebesparing iom att den lever vidare. Bästa man kan göra tror jag är att slita befintliga grejer till dom är slut, och SEN byta. Givetvis då till 4-takt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ringhede 6 Postad 9 Januari , 2009 Visst kan det verka fel att avvekla en gammal men till viss del fungerande motor ändå. Just att den är gammal pch sliten gör att den har vissa nackdelar. T.ex. större risk för motorstörningar, högre bränsleförbrukning, ryker mer, svår att köra på låga varv (surar igen), låter mer osv. En ny motor ger ett större mervärde även för sådant som inte direkt går att mäta i pengar. Minns när jag och kompisen hade var sin ny Mercury utombordare (nya båda) Jag en 60hk 4-taktare och han en 75hk 2-taktare. Han startade alltid sin med ett rökmoln och sedan stinkande från dåligt förbrända avgaser, jag med en tyst och ej rykande motor, stor skillnad. Han valde dock att få några hk med för pengarna. DÅ. Nu har han bytt båt och har en 4-taktare utombordare och är mycket nöjd. Tyst och startat fint. Fundera även på mervärdet. mvh Roland Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 9 Januari , 2009 Håller med... Mervärdet kan vara driftsäkerhet, miljötänk eller vad som helst som gör att just du känner dig tillfreds med ditt byte. Förnuftigt och välbalanserat miljötänk borde innefatta planer att byta sånt man ändå ska byta, till något mer miljövänligt. Det tänket är nog ganska utbrett och vanligt förekommande, även bland båtfolk . Att byta allt man har till det nyaste och mest miljövänliga för stunden, även om det inte behöver bytas ut, gör att vi hamnar i en slit o släng-mentalitet som talar emot hela idén med återvinning. Först köper jag Volvos GLT-motor som är otroligt ren, sen kommer en etanolhybrid nåt år senare, jag skrotar den gamla, fullt fungerande (rena) bilen och köper en ny. Sen kommer en elhybrid, jag skrotar den gamla fullt fungerande (ännu renare) bilen och köper en ny... Vi försöker vara miljövänliga till max men någonstans går gränsen för var vår iver att vara miljövänliga faktiskt orsakar mer negativ miljöpåverkan än positiv, men den insikten verkar vara som bortblåst många gånger... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser