Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
De_Ville

Hur ska min Askeladden se ut?

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen köpt en Askeladden 430.

Tyvärr så ha någon varit och kladdat med någon massa i botten som syns på bilden.

Hur skall det se ut egentligen? och varför kan de ha gjort såhär?

Köpte den på en aktion så därför fanns ingen information.

Det finns absolut inga skador under, har inte ens varit bottenmålad.

Däremot ser det ut som om de har satt igen ett hål för dyvika, vet dock ej om det ska finnas det på dessa båtar.

Hoppas någon har nån idé och vet hur det egentligen ska se ut.

Om det ska vara någon lucka eller dylikt över gropen

Tacksam för svar!

/De_Ville

post-19200-1394235077,4245_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, är uppväxt med en Askeladden 14...

På din båt verkar de ha kladdat igen avrinningen från utrymmet under golvet bakifrån. Vet inte varför de har gjort så, kölen tar väl slut strax bakom ösbrunnen. Allt vatten som blir i båten ska ju samlas upp i ösbrunnen.

Över brunnen ska det ligga en skiva i playwood, med ett centralt pethål efter ena långsidan som man kan lyfta upp den med.

Kan inte minnas att det finns en dyvika på denna båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för snabbt svar!

Är lite dålig på detta.

Menar du att det finns ett utrymme under tanklådan?

Lådan går ju inte ända ut, utan det finns ett utrymme till höger/vänster om lådan som man inte kommer åt.

Som man ser på bilden är det ett hål i varje sida av tanklådans främre vägg, de leder in i de dolda utrymmena.

Är dessa hål orginal, eller kan de ha blivit till senare?

Kan du komma ihåg något om detta?

Vilket syfte kan de ha haft att kladda igen hålet i ösbrunnen.

Kan det ha något som blivt tätt så att man ej fått ur vattnet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har också nyskaffat en likadan askeladden 430 och undrade tidigare lite om mina fyra hål (ser ut precis som på din fast alla är öppna) verkligen var orginal. Nu har jag satt gummipluggar i samtliga hål som jag skruvar bort på vintern.

Att man på din båt att kletat igen en del av ösgropen kanske beror på att det är svårt att ösa där inne och när man med vatten kvar i kölen går framåt i båten så kommer vattnet som ett brev på posten.

Jag har sågat ut en skiva av plyfa som jag bara lagt i ösgropen.

post-25699-1394235077,5685_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ännu ett svar!

Visst stämmer det att det är fyra hål!

Vad står det på din skylt på styrbord sida?

Jag har bara en på babord.

Hur stor motor har du på din? Jag använder en Mercury 20hk kort rigg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, finns nog ett tomrum under och runt tanklådan. Gissningsvis så har utrymmet med flytförmågan att göra, det skulle kunna vara fyllt med flytmaterial(typ frigolit?), eller att det används för att skapa luftfickor eller liknande, men jag vet inte säkert. Båten ska ju flyta även om den vattenfylls...

Antagligen trodde dom väl att vattnet rann från ösbrunnen och bakåt och ville förhindra detta. Men det verkar konstigt, eventuellt vatten ska ju rinna till ösbrunnen bakifrån. Vi hade inga problem med att tömma brunnen på vatten, en svamp brukade ta bort det lilla som blev (vi hade kapell över hela båten).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På skylten tror jag att det står

Max. Motor   12kw

Max. personer 5

Motorn är en Merc 9.8 som inte riktigt vill gå som den ska.

Vad gäller rigglängd så kanske nån kan tala om hur man mäter så ska jag gå ut och kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej.

Ett tips bara. Min erfarenhet av dubbelskrov som samlar upp regnvatten är att risken är stor att förr eller senare ruttnar durken. Så därför rekomenderar jag att du ordnar ex. en rostfriplåt som täcker hålet med 3cm runt om och sedan siliconar fast den. så regnvattnet aldrig kommer ner dit. se till att utrymmet är torrt när du sätter igen det sen kan man i och med siliconet ta bort det inför vinterförvaringen för att vara helt säker att det har hållt tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...