Terrafobica 68 Postad 29 Maj , 2007 Här kommer en hel radda med frågor om båtel. Förra året bytte jag ut batterierna i min förbrukningsbank. Det blev två billiga fritidsbatterier på 80A styck. Så med 160A skulle man väl känna sig hyfsat trygg, eller? Uppriktigt sagt så känns det som om batterierna redan är slut. Efter att nu i helgen ha legat ute med kylskåpet som enda förbrukare, uppmätte jag 12,24 volt på banken. Kylskåpen är ett nytt Isotherm på 65 L. Det är inställt på låg kyla eftersom jag laddar det med frysta produkter och drar väl cirka 1A i timmen i snitt, det blir ungefär 50A under helgen. Då ska det väl vara mer än så kvar? Nåväl, nu funderar jag på att uppdatera igen, och även flytta banken. På Amerikanskt maner så är mina batterier placerade i motorrummet alldeles intill bensintanken på 380 liter. Laddaren sitter monterad PÅ tanken. Gott om utrymmen är det ont om, men under bädden i midkabinen finns två stuvfack som sällan används, men det finns heller ingen ventilation där. Det finns ju dyra gelbatterier som inte kräver just någon ventilation, hur är de? Om inte annat så verkar de klara av många urladdningscykler utan att ta så mycket skada. Två 100A batterier av geltyp kanske skulle vara något? Batterier i midkabin? Då kommer nästa fråga, man läste ju för ett tag sedan om magnetfält i bilar där batterierna stod i bakluckan och kablarna således gick igenom kupén. Det skulle visst inte vara så nyttigt, hur blir det då att sova ovanför dessa batterier? Om och när jag nu byter ut mina gamla batterier, kan jag då behålla delar av det gamla kablaget? Jag vet att man bör byta, men det är så in i he---te trångt och bökigt. Min tanke var att placera två rejäla batterier under bädden, koppla ihop dessa och med mycket möda försöka finna en väg för kablarna ut från stuvfacken och in i motorrummet, och där koppla ihop dem med de gamla kapade dito. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 29 Maj , 2007 Så här säger Skyllermarks tabell om batterikondition: 12,9 V fullt 12,6 V 75% 12,3 V 50% 12,0 V 25% 11,7 V tomt (Tabellen gäller när man tar ström från batterierna, inte när man laddar. När man förbrukar ström, dra bort 0,2 V.) Källa, http://www.skyllermarks.se/content/pdf/Infohafte-2007.pdf Du kar alltså gjort av med drygt hälften av batterierna, dvs 80A. Är det rimligt? Har du förbrukat ström på något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 29 Maj , 2007 Tack för svaret Peter! Nej, det känns inte rimligt att ha gjort av med 80A. Men de billiga (och kanske skräp) batterierna kanske har tappat en del, och då blir det väl bara hälften kvar efter två dygn. Iofs så har jag ju ett bärbart elverk ombord, så helt satt på pottkanten blir jag ju inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 29 Maj , 2007 Mjaej, håll lite nu. Skyllermarks tabell gäler obelastade batterier i vila. Dvs har du kylskåpet inkopplat så sjunker spänningen någon-några tiondelar. Jag skulle tro att du ligger lite över 50% i alla fall. Att flytta elprylar bort från bensintanken låter som en bra ide. Svårigheten är väl att hitta en bra kabeldragning. Så kort som möjligt och så grova kablar som går att få plats med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 29 Maj , 2007 stog det inte i inlägget ovan att man får dra av 0,2v om bateriet är belastat? Tror ni menar samma sak. Angående kraftfält så oppstår dom ju bara vid laddning/förbrukning, om du nattetid har en värmare och ett kylskåp som tar några amper så blir det nog inga kraftfällt att tala om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 29 Maj , 2007 Skyllermarks tabell är inte den enda sanningen om spänning / laddningstillstånd Åtminstone så verkar den här http://www.solarnavigator.net/battery_charging.htm tabellen vara betydligt mera rätt för mina batterier. Enligt min tabell har du då över 60 % kvar, stämmer väl bättre med vad du antog om kapacitet och förbrukning antar jag Senast ändrad av Gunnar_ | 29 maj 2007 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2007 Vad jag har hört ska man mäta med obelastade batterier som varit det i en halv timme c:a. Men det stämmer nog att man kan dra av c:a 0,2V med ungefär 10 A belastning på 3-4 parallellkopplade batterier på 75Ah. Mina helt laddade ganska nya kommer aldrig upp i mer än 12,8V. Tänder jag alla lampor och förbrukare, c:a 30A, så blir det 12,2V efter en liten stund. Så belastningen spelar ju in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 30 Maj , 2007 Se där ja! Det kanske inte är så tokigt trots allt. Just nu lutar det åt att min nuvarande batteribank får leva denna säsong ut med lite laddhjälp från elverket då och då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommiz 0 Postad 30 Maj , 2007 Hej. Jag har en likadan båt som du och har varit inne på samma placering av batterierna. Dels för att nuvarande placering känns så där samt att min båt upplevs som väldigt baktung. En tidigare ägare har nyttjat babords stuvfack i midkabinen till stereogrejjer och har i samband med installation kapat hål för kabel in till motorrummet. Därmed vet jag att du hamnar på lämplig plats i motorrummet om du sågar hål i den plywood som utgör bakvägg i aktuella stuvfack. Jag fixade lite med elen i min båt ifjol. Det blidde 4st Deka DC27(90Ah), ett för start och tre till förbrukning. Jag nyttjar skyllemarks skiljerelä och drog nya 35kvmm kablar direkt från generator till batterier. Jag kör mitt gamla originalkylskåp från -88 utan problem. Jag har iofs även en 40 w solpanel med maxpower-regulator. Jag tar tacksamt emot dina tankar runt el eller annat i vår båttyp (tommy.roininen@sogeti.se) och svarar självklart på frågor efter bästa förmåga. Mvh Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 30 Maj , 2007 Generellt och en bra regel. Är batteriet nere på 11 volt så är det tomt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser