Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
frhar

Vad välja, Garmin 292, 420, 520 eller Lowrance 5200?

Rekommendera Poster

Är i köptankarna av en ny plotter.

Har ni några synpunkter på vad man bör välja?

Har tittat på Garmin 292, 420 och 520 samt Lowrance 5150 coh 5200.

Efter att ha klämt lite på dem i affären så tycker jag att Lowrance generellt har kort som ser mer ut som vanliga korten (en vanesak säkert) men är långsamma. Garmin har lite anorlunda kort men är vesäntligt snabbare.

Det är som att vara en åsna mellan två hötappar, egentligen vill jag ha lite av båda....

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har några åsikter.

Det verkar som om de flesta här har garmin och det gör att det är många kommentarer om garmin och deras kort. De kommenterarer som finns om Lowrance verkar mest positiva men det kanskei nte är riktigt rättvisande.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte så mycket om Lowrance men jag sålde mig Garmin och kör nu med Navman och C-map kartor. Mer lika verkliga än Garmin, snabbare än Garmin och inga problem utan positionen stämmer än så länge klockrent.

Navman 6500 Trackfish har jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har förra årets modell av Lowrance (3600 med intern antenn, vet inte om 5200 har intern eller extern antenn). Innan jag köpte Lowrance, stod jag iu valet och kvalet mellan Garmin 292 och Lowrance 3600. Ansåg att Lowrance display var mycket bättre än Garmins dito. Likaså ansåg jag (och gör fortfarande) att Navionics sjökort (som används av Lowrance) var bättre än Garmins. Hur det är idag, då både Lowrance och Garmin kommit med nya modeller, är lite svårt att säga. Jag tror att Garmin stödjer AIS (tillbehör), men det gör tyvärr inte Lowrance än.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att förvirra ännu mer....

Jag stod i samma kval som du tidigare, och det slutade med att jag köpte en geonav 5.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lowrance 5300c, samma GPS som 5200 men med internantenn.

Jag är väldigt nöjd med min har dock inte använt den så jätte mycket ännu. Jag tycker att Navionics korten är behagligare att titta på än Garmins. Lowrance kan vara lite seg när zoomnar och så. Det ska komma en ny mjukvara som rättar till det. När man kör finns det ingen fördröjnig alls, funkar perfekt.

Displayen är outstanding, var ute när det var stark solljus direkt på skärmen, men man såg helt perfekt även från olika vinklar.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!

Är det någon som har Lowrance och upplever den som slö.

När jag har tittat lite på olika plottrar i butiken så upplever jag Lowrance som lite slö när man ska zooma eller skrolla.

Just nu lutar det år en Lowrance... Det känns som om man får lite mer för pengarna.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lowrance har en benägenhet att ta lite tid på sig när man vill zooma ut eller in fler steg på en gång. Annars tycker jag nog att den är ganska rapp. 

Om du ska ha plottern i en segelbåt, så fundera på om du ska en med extern eller intern antenn. Fel placerad kan mottagningen ibland riskera att bli dålig med en intern antenn, men samtidigt vill man inte dra extra kablar och borra i onödan om man inte behöver det. Ofta kan man i efterhand köpa till en extern antenn till plottern, men det är en onödig extra utgift. Bättre att tänka igenom köpet och välja rätt från början. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har redan en gammal Garmin 128 med extern antenn. Borde kunna använda samma antenn om jag väljer en Garmin. Om det inte går med samma antenn till en Lowrance så har jag i alla fall kabel dragen och hål på rätt ställen ;)

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en ny idag.. hade Lowrance 334 på förra båten o jag tyckte den va grymt seg i zoomningar precis som ni andra nämnt.

Idag föll valet på Garmin 420. Dels pga att jag har begränsat med utrymme men främst för att jag är nyfiken på deras AutoGuidance funktion..

Garmin är ensamma om denna funktion vad jag vet..

/en annan Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har också gått i valet och kvalet angående gps-plotter.

var länge inne på garmin, då jag känner igen märket från bilnavigatorer.

tittad väl främst på 520 tills jag såg skillnaden på displayen jämfört med 525 (obs! inomhus i en testmonter!), 525 har högre upplösning... så jag hade i stort sett bestämt mig för en garmin 525 vision plotter.

efter att ha pratat med personal på www.tecopt.se så beställde jag istället en lowrance 5300c igps plotter. dels pga lägre pris och dels för folk verkar nöjdare med displayen på lowrance-plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Lowrance LMS 334c kombiplotter. Den funkar kanonbra tycker jag. Har inte upplevt den som slö på något vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Garmin 420s och jag är helnöjd med den. Enkel att använda...man behöver inte lusläsa manualen för att den ska funka...
Uppdaterar sig bra...åker inte fortare än 24 knop i och försig men den hänger med utan problem i kartbilden. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde en Lowrance 5150. Tyckte skärmen var bättre än Garmin..snabbare uppdatering. Navionics kort är bra men jag föredrar ändå Bluechart men man ska inte vara för kräsen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jack Sparrow! Synkar du din Garmin Gpsmap 420 med datorn eller använder du den bara i båten? Har du koll på hur man gör för att planera sina turer, lägga upp rutter och waypoints och annat på sin dator? Vet du var man kan hitta information om det? Jag lyckas nämligen inte...

Mvh

/The Walk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha provat flera olika märken och då jag äger/ägt såväl olika Garmin som Navman köpte jag en 292:a nyligen. Orsaken var att endast 525 hade bättre skärm i mitt tycke men där var uppdateringen alldeles för slö, alltså när man zoomar in eller ut med lagom med detaljer påslagna.

Det där med att korten till Garmin ser annorlunda ut än papperskorten vänjer man sig snabbt vid. Min Navman har nästan likadana kort som papperskorten men jag tycker den är hopplöst långsam. Funkar dock bra så det är svårt att byta :-)

Så för mig var valet enkelt: 292

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips!

Efter att ha varit och tittat på alla alternativ så lutar det åt en Lowrance 5200C.

Nu kommer nästa fråga:

Det bästa priset jag hittat i Sverige är på Tecopt, 6350:-.

I USA på PGSDiscuont går det att få den för $ 520 inkl frakt o försäkring. Det blir ca 4700 SEK inkl moms o tull. Är det värt att ta risken med sämre garanti med en USA importerad.

Det verkar som om de flesta på forumet är nöjda med både GPSDiscuont och Tecopt.

Inte lätt det här....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har säkert två års garanti, men om du vill få den lagad på garantin så kan du inte lämna in den i någon butik eller verkstad i Sverige. Så är bestämmelserna från Garmin i Sverige. Dessutom så är garantin 3 år i Sverige om jag inte minss helt fel.

Personligen skuile jag hellre lägga till några kronor extra för att få en smidigare garantihantering i fall olyckan är framme. Och eftersom det handlar om just elektronik så är det ju inte helt omöjligt att ett fel faktiskt kan uppstå. En lödning kan ju släppa eller vad som helst.

Hur mycket garanti-delen är värd är ju upp till var och en att avgöra, men jag skulle nog har gått på TECOPT-alternativet. Då har man uppnått en rätt bra balans mellan en bra garanti och ett mellanläge rent prismässigt om man jämför USA och vanliga svenska butiker. En rätt bra avvägning tycker jag i alla fall.

Hälsningar:

Roddarn

Senast ändrad av Roddarn | 18 juni 2007 | 18:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lowrance LMS 334C iGps jag haft en tid använder jag mest för ekolodet.

Den är seg på många sett, omständigt att göra rutter och få plats med alla sedan i minnet. Jag kör istället med min gamla Garmin GPSmap 176C som trots sin mindre skärm är betydligt enklare att hantera (rutter med Fugawi)

/Kepparn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte värre att skicka en produkt till Storbritannien än till någon webbutik i Sverige. Värre är det förmodligen med köp som görs från USA. När det gäller garantin på Lowrance produkter, så är det först i år som det är 3 års garanti på de som säljs i Sverige. Fram till förra året var det 2 år, vilket är samma som i UK. I USA är det väl 1 år om jag minns rätt.

Men visst, det är alltid ett vågspel att köpa elektroniska produkter från utländska återförsäljare. Om prisskillnaden hade varit lägre mellan utlandet och Sverige, hade det förmodligen sålts betydligt flera produkter genom de svenska återförsäljarna.

Senast ändrad av Macsailor | 18 juni 2007 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu beställt en Lowrance 5200C från gpsdiscount. Ska bli spännande att se hur det går... Återkommer när grejorna har kommit hem.

/Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...