mickeh 0 Postad 29 Maj , 2007 Hej! funderar på att skaffa solceller till min Flipper 700, jag behöver el främst till kylen men även stereon. Kylen är av gammal typ och ska dra 6 amp/timme om den skulle gå hela tiden. Har 3 st 75 amp till förbrukningen men vill kunna vara ute längre innan jag behöver landström. Så frågan lyder: hur stor panel behöver jag i watt? och vilken central till detta är bäst? MVH Micke.H Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 29 Maj , 2007 Skulla jag vara dig, så skulle jag satsa pengarna på att installera en ny kyl istället för solceller. Har själv en Flipper 700 med 85 liters kyl och SP systemet. Båten är utrustad med 3 st batterier, start 120 Ah och drift 2 x 105 Ah. Jag kör kyl, stereon och värmare utan problem. Din gammla kyl går inte hela tiden, så man kan kanske säga att den drar i snitt 4 Ah. Detta ger 24 x 4 = 96 Ah. Vi säger att det är gynnsamt, så ger en solcell kanske 10 timmars laddning. På 10 timmar ska du ladda 96 Ah, alltså 9,6 amp/timme. 9,6 amp x 12 volt = 116 Watt. Detta är bara en grov beräkning, men tittar du på vad delarna kostar så är du snabbt uppe i vad en ny kyl kostar som drar 1 Ah. Nu vet jag inte vad du har för generator, men om det är en klen så satsa på att byta ute den mot en nyare som ger hög laddström. Senast ändrad av Diesel_Pelle | 29 maj 2007 | 17:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst us104 Postad 29 Maj , 2007 Hej!Beräkningarna är alldeles riktiga-på pappret-I verkligheten och med dess begränsningar dels i panelen,dels i soltillgång och dels i andra saker som inte är fulländade så får du nog upp i en panel på över 200W om det ska fungera.Den blir ju opraktiskt stor.Så det återstår att rätta mun efter matsäcken och skaffa energisnålare och moderna prylar som drar mindre ström. I min Ryds Camping har jag installerat kylbox (Isotherm) samt en Naps solpanel på rufftaket (54W),och en Naps MaxPower-booster-regulator. Detta gör mig självförsörjande på el /kyla utan att ha motorn igång.Vilket är en överlevnadsfråga på sommaren.Kylboxen har nu varit igång i drygt två veckor(20070529),den drar c:a 0,6Ah--ändå är batteriet fulladdat! Kunde nog haft en större kylbox,för elen räcker till mer än kylen,men har begränsat utrymme ombord.Kan faktiskt ladda startbatteriet via strömbrytare om det skulle behövas.Skall ju också köra en MinnKota 46,elmotor för mindre manövrar vid stilla,lugna sommarmornar ex. i hamn Har tidigare haft liknande arragemang och varit mycket nöjd med dem.Bekymmersfritt men en väldig åtgång på dricka och många nya vänner! P.s. lägger till några fakta om solpaneler som kan vara bra att veta om du planerar köp:Placeringen är ju en faktor som är viktig men det finns fler. Ex.lutning--Rent generellt skall en panel sitta solbelyst läge samt i ung. 25 graders lutning mot solen-sommartid.Höst--vinter ökar man succesivt upp till 90 grader för att ha bäst effekt.Vinkeln varierar ju med solhöjden och tiden på året varför någon absolut sanning ej finnes! Skuggning - Ang. skuggning av solpaneler så är det skillnad på paneler och paneler.Ta och kontrollera om du skall köpa paneler om du får mono eller polykristallina solceller.Det är skillnad!! Skuggning av panelen tar bort oerhört mycket--även om det är bara en liten del som skuggas så kan ända upp till 95% av effekten försvinna! Det finns då,om man beräknar att ofta ha panelen i skugga helt eller delvis,tunnfilmsceller som har by-passdioder eller en kombination av serie och parrallelkopplade kiselceller som delvis kompenserar de skuggade cellerna. Dessa skuggningseffekter uppstår p.g.a att cellerna är seriekopplade.D.v.s en skuggad cell stryper strömmen från alla celler att komma till laddningsregulatorn och ladda batteriet. Sedan är det dessutom kvalitetsskillnader hos olika leverantörer.För min egen del och efter många års användande har jag erfarit att Naps solpaneler håller en mycket hög kvalité. Verkningsgraden för monokristallina solpaneler är c:a 15%,polykristallina c:a13% medans tunnfilmssolpaneler har en verkningsgrad på endast c:a 7%,alltså knappt hälften. Detta skall man ta med i beräkningen när man beräknar effekter och effektförluster och kanske väljer en tunnfilmscell p.g.,a att de fungerar bättre vid skuggning. Det är inte heller så att man måste köpa de dyra,böjbara panelerna som kallas Marina.Standardpaneler duger lika bra på en båt och fungerar utmärkt. Med en Monokristallin solpanel,som har en hög långtidsstabilitet och i det närmaste konstant moduleffekt under hela livslängden (c:a 20 år),i rätt lutning och helt solbelyst så kan man alltså välja en mindre solcell p.g.a av högre verkningsgrad.Med en tunnfilmscell så måste man välja en större — men får då effekt även vid partiell skugga. Kombinerar man detta med en boosterladdningsregulator(upp till en fjärdedel mer laddningseffekt) av typ NapsMaxpower får man en mycket effektiv solanläggning. Vad är det för skillnad på mono- och polykristallina celler? Båda består av kiselceller som pressats ihop till en solcell.Mono(enskild)cellen består av en stor kristall.Poly av flera.Tunnfilmsceller är konstruerade på annat sätt med en mängd kiselceller som man lägger på t.ex. en stålskiva Sedan finns ju en del att tillägga om vikten av att hålla panelen ren.p.g.a effektförluster för att paneller,särskilt tunnfilmspaneler som är monterade så man går på dem blir repiga och smutsiga o.s.v. För att ytterligare poängtera skötsel så är vikten av rätta sortens och rätta arean på kablar samt rengjorda sådana utan korrosion samt riktiga reläer ex. Skyllermarks reläer och plintar, till solcellsanläggningen oerhört viktigt. Det går att köpa kiselceller/solceller och bygga sin egen panel så att man får den precis så stor man vill ha den, enl. konstens alla regler.Ex. Polykristallina solceller, max strömavgivning: 0,5 A/st c:a 60kr på: Klicka här ... Allt för nu... :)mvh us104 Senast ändrad av us104 | 29 maj 2007 | 16:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 29 Maj , 2007 Solpanel eller ny kyl? Valet beror nog delvis på hur du använder båten. Om du som jag mest använder båten för att vara ute några dagar i sträck, och däremellan inte har möjlighet att ladda via landström, så skulle jag satsa på paneler framför ny kyl. Då har du alltid fulladdat när du ger dig ut och klarar dig några dagar utan problem. Det är ju heller inte bara kylen som drar, du kanske ska ha dator/TV, några lampor, VHF etc. Du behöver inte ha kylen igång i veckorna när båten ligger vid bryggan och dessutom kan man spara en hel del ström på att se till att maten som läggs in i kylen är kall (eller till och med frusen) samt att man plussar på med några nedfrysta kylklampar. Jag har likadan båt (och antagligen kyl också, Engel?) och mitt intryck är att kompressorn går betydligt mindre än halva tiden. Du har dessutom rejält med förbrukningsbatterier. Har du kollat hur länge du i praktiken kan ha kylen ingång, jag tror det rör sig om åtminstone ett par dagar. Senast ändrad av Flipperskeppare | 29 maj 2007 | 21:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jailbird 0 Postad 13 Februari , 2011 Funderar på att byta kyl till en Isotherm 65L ASU och en solcellspanel 50W http://solarlab.se/solpanel/solceller/12volt/solcell-50w.html Nån som har nån erfarenhet på denna panel Är monokristallin bättre då än Poly.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 23 Maj , 2011 Det där med skuggning var ju himla intressant... Om man monterar solpanelen på däcket på en segelbåt så är det ju i princip omöjligt att inet åtminstone någon del är skuggad... .-( Detta är ju em gammal tråd. Har det kommit bättre produkter idag? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Maj , 2011 Hur menar du, om det har kommit solpaneler som laddar i skuggan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tokfort 0 Postad 24 Maj , 2011 Jag har ett 65 liters Isoterm med ASU funktion och en 32 W ihoprullbar solpanel. De funkar utmärkt, även vid delvis skuggning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2011 Vi har en Isoterm ASU och c:a 70 l box och körde först med 25W panel. Det fungerade inte. Utökade med 32W, funkade inte heller alltid. Men ett bra tillskott. Fläskade i med 85 W till och då blev det annat. Alltid fullt i batterierna, även rätt tidigt på morgonen. Nu har det inte varit sommarvarmt ännu men jag tror att det räcker med de 140W vi satt upp. Den minsta panelen har jag bara ställt upp i sittbrunnen vinklad mot söder medan de andra sitter horisontellt oskuggade i stort sett. Ska flytta på radarn som ger lite skugga på 32-wattarn under några timmar med södersol. Typiskt är att laddströmmen är 6A under dagen. Mellan kl. nio och tre blir det då c:a 35 Ah och det är nog lite mer än vad kylen drar per dygn. Laddar mycket mindre när det är molnigt så det har inte testats ännu. Men 2 A verkar det bli vid inte alltför täta moln. Då räcker det inte för flera regniga dagar. Men är man ombord så blir det landström eller motorgång som lätt fixar den ev. bristen. Har inte satt i nån batteriladdare sen den sista gick sönder. Kanske inte kommer att behöva nån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 24 Maj , 2011 Forgus 31, tack för det mycket användbara svaret! Dags att ut och leta efter typ 100W då verkar det som.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 24 Maj , 2011 Mmmm precis. Helst på natten också... Men åtminstone kanske lite mer toleranta på partiell skuggning så att de inte tappar all effekt om bommen skuggar ena hörnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Maj , 2011 En intressant detalj: Kan man spegla in sol på panelen? Med lite aluminiumfolie kan man kolla det. Skuggiga ställen kunde då kompenseras med lite strategiskt placerade speglar. Nån som försökt? Man får ju inte belysa för mycket kan jag tänka men på våra breddgrader ska det väl gå att hotta upp solbelysningen lite med speglar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chaparral265 0 Postad 25 Maj , 2011 Den här panelen köpte jag i fjol tillsammans med en Maxpower regulator till min Bella Falcon. Har funkat fantastiskt bra hittills och känns som ett prisvärt alternativ bland större paneler. http://www.benns.se/solpanel-125w-p-17025-c-295.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser