Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Code24

Spritproblem

Rekommendera Poster

Hej Har ett Origo 2000 spritkök (infällt)

Vad eldar man med? Lysfotogen. T-gul etanol eller?

Tacksam för tips, Vill inte ha hela kabinen nersotad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag använder orionol, ryker inte nått faktiskt
/Jonas 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-Gul är tändväska, dvs fotogen...

Inget bra då det ju är ett spritkök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok.Tack, har kollat lite på gamla trådar och origonol verkar

vara grejen. Var köper man det?

// Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanlig hederlig T-röd funkar bra. Samma som man hade i lumpen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använde alltid Origonol men om man vill vara lite snål och det är man ju så kan man använda T-Röd men späd ut den med ca 10% vatten så osar den inte så mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


De flesta båtfirmor säljer det. Den finns med i Watski sortimentet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-röd är bra, har aldrig märkt något os

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra att använda Tenol, i en Origo? Såg att de säljer detta bränsle på Maxi till ett ganska bra pris.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror de tog ca 45 kr/l vilket inte är något extremt lågt pris men ibland kan tillgången på bränsle på nära håll vara värt en hel del. Att slippa åka en extra sväng bara för att få tag på det blir ju en del pengar det med.

 

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

blir det inte billigare med vanlig polsk vodka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

 

Hejsan!

Elda spritköket med T-röd eller Tenol.

Blanda ut T-röden med 10% vatten så slipper du sotet.

Ett annat knep för att bli av med sot på kokkärl är att smörja in dem i förväg med lite diskmedelpå utsidan--då blir sotet mycket lätt att diska bort.

Biltema säljer 4 liters T-röddunkar för 74,90kr/st.1 liter kostar 24,90kr.

/mvh us104

P.s. Polsk Vodka är i princip rätt--men är utblandad med för mycket vatten,däremot godare att dricka än T-röd.Så..var sak på sin plats.Wyborowa,Zubrowka--Schkol!

 

 

 

Senast ändrad av us104 | 30 maj 2007 | 10:52

post-15005-1394235077,8416_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som provat att elda köken på E85 etanol som säljs i tapparna. Eller innehåller denna massor med andra kemikalier ?

 

 

/ Plarsa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

hur är det med k sprit, borde funka och hyffsat billigt eller ryker det från kräkmedlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Bara för att E85 innehåller bensin så behöver det inte diskvalificera bränslet, även om jag inte prövat. När jag går i fjällen så använder jag (och många andra) multibränslekök som kan eldas med alltifrån diesel till rom, vissa även med gasol http://www.msrcorp.com/stoves/xgk.asp. Dessa är dock konstruerade som traditionella fotogenkök, vilket innebär att bränslet sprutas ut med tryck som en dimma. Ett origokök fungerar istället som ett Trangiakök. Jag har aldrig provat att använda T-sprit i ett multibränslekök, men skulle misstänka att det sotar mindre där än i Origo/Trangia, eftersom förbränningen antagligen är effektivare.

 
Att många fjällvandrare använder bensin (jag använder arylatbensin) beror på att det går åt mindre bränsle jämfört med t-röd, att det inte sotar samt att man inte behöver förvärma lika noga som med fotogen. Sen innehåller bensin en del otrevliga ämnen, så det är kanske att rekommendera att man håller till i ett välventilerat utrymme.
 
Ett annat klassiskt alternativ till T-röd, som inte sotar, är metanol. Eftersom den som dricker det riskerar bli blind så har man inte ansett att det behöver blandas med kräkmedel. Det har den positiva egenskapen att maten inte blir förstörd bara för att man råkat få någon droppe bränsle i grytan (alla som lagat mat på Tragiakök, där brännaren förvaras i kastrullen, vet vad jag menar). Om jag inte minns fel så är väl origonol någon blandning av etanol och metanol.


 Jag skickar med en fråga till diskussionen, är det någon som testat använda bensin eller t-röd i ett traditionellt fotogenkök (jämför med multibränslekök)? Fördelen borde vara att man minskar dessa köks generella problem, risken för meterhöga gula sotande lågor pga dålig förvärmning.

Nackdelen torde givetvis vara den eventuella faran med att man hanterar bensin/T-röd under tryck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

T-Röd funkar.

Men pass på, man kan se lite dåligt efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...