Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
petelars

Var finns ni?

Rekommendera Poster

Ja, just det. Var finns ni fidraseglare, själv ligger jag i Björlanda Kile under sommaren.

Vore skoj att se andra fidror och se olika lösningar.

/Lars

Senast ändrad av petelars | 29 maj 2007 | 11:56

post-1519-1394235077,1098_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger i Krossholmen, lite utanför torslanda lagun.

Är också intresserad av att kika på andra lösningar. Min har gått över atlanten fram och tillbaka(96/97) och har en hel del egna lösningar...

Slå gärna en pling eller skicka ett SMS. 0706 519259

/Per

PS. Blir lite sugen på att kika på din, så kanske tar en liten sväng förbi Björlada och kikar på bryggorna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Var ute i somras på Torslanda Lagun och letade efter din båt i ösregn, när jag hade vägarna förbi. Hittade den inte, men jag var nog på fel ställe.

Såg däremot idag att du låg ute på Björlanda Kile, kommer du att ligga där i sommar också?

Själv ligger jag på land på Tångudden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Lars och alla andra fidraseglare

Trots att jag kollar på forumet nästan dagligen, har jag missat din tråd. Ibland kan man ju va bortrest och inte ha tillgång till internetuppkoppling. Var jag var när du startade tråden vet jag inte, men när det enda svaret kom var jag i Limfjorden Danmark.

Ur vädersynpunkt var det den sämsta semesterseglingen jag haft under mina 45 år som seglare. Seglatsen från Kungshamn till Hals var mycket bra både väder och seglingsmässigt. Från Hals till Thyborgön hade jag västanvind och regn i större eller mindre utsträckning varje dag. Från Thyborgön till Hönö hade jag östanvind och regn.

Resan avslutades med att en kompis fick släpa in mig till hamnen på Hönö Klåva där Jag låg helt utslagen i tre dygn pga en av de värsta ichiasatackerna jag haft (den tredje av den digniteten sen januari 07). När kompisen skulle gå hem till Smögen baxade han mig ombord på sin motorseglare och såg till att jag kom hem.

Storfidran seglade jag hem tillsammans med min svärson en vecka senare. En härlig seglats med kryss ut till stora Pölsan varifrån vi kunde sträcka upp mot Hållö med lite slack i skotet. Det gick med 5-6 knop till i höjd med Måseskär varifrån farten ökade med en knop.

Under den perioden var min fasta övertygelse att bara jag kom hem sulle jag sälja storfidran och aldrig segla mer (utom med min lilla Hållö julle - bilden till vänster). Den tanken svängde snart över mot en motorseglare och för närvarande är väl en Adagio 27 det som ligger närmast. Har man seglat långkölade båtar hela livet och kostrar nästan halva den tiden är det svårt att tänka sig en båt som inte tål att gå på grund med. Inte för att jag brukar gå på grund så väldigt ofta, sist var nog i början på 1990-talet, men ändå.
Långkölade båtar är trögare och som man säger förlåtande och behöver ju inte så mycket passning när det är lite sämre väder. Jag seglade en Albin Express ett par veckor för några år sen. Det var pigg upplevelse speciellt på kryssen, men jag skulle nog inte vilja ha det så alltid.

Att Storfidran är en härlig båt att segla har jag fått många bevis på genom de år jag seglat henne. Under seglatsen i Limfjorden (gick mycket med motor) seglade jag från samhället Thisted, som ligger längst upp i nordväst, till ön Jegindö som ligger ca 25 distansminuter söder om Thisted. Det blåste bra så jag gick, till att börja med, dikt bidevind med enbart kryssfock som jag rullat in ett par varv. Lä toppvant slakade, vilket jag aldrig har varit med om tidigare. Det gick i 5 -6 knop, vilket ju är maxfart.

När hamnkaptenen kom och tog upp hamnpengen på Jidingsö, frågade jag om han visste hur mycket det blåste, blev svaret; mellan 20 och 25 m/sek.

Någon sjögång att räkna med hade det inte varit, så jag missbedömde nog vindstyrkan pga detta. Den danska vädeleksrapporten lyckades jag aldrig begripa nåt utav och tur var väl det. Hade jag vetat att det skulle blåsa uppemot 25 m/sek hade jag nog legat kvar en dag och då missat en härlig seglats.

Vill passa på att beklaga att jag inte hört av mig till er medlemar som jag har skrivit att jag skulle göra angående hur vi vill att klubben skall fungera. Veckan efter att jag startade klubben blev bägge mina gamla föräldrar sjuka med en veckas mellanrum, var av den ene med en bruten lårbenshals. Under ett par månaders tid åkte jag ett par ggr i veckan de 30 milen fram och tillbaka till Göteborg i olika akututryckningar, och det har blivit många resor dit, i stort sett varje vecka, under det senaste året.

Är det någon som har ideer om hur klubben skall fungera och utvecklas går det ju bra att det tas upp i en tråd.

Önskar alla fidraseglare en God Jul och ett Gott nytt år

tommy

Senast ändrad av toaen | 18 december 2007 | 15:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...