Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
Lindholm

Funkar ProPulse

Rekommendera Poster


1. Har en Ryds Haje med 60 hk Evinrude. Har en lite halvdålig vanlig propeller idag och är inne på att köpa en Pro Pulse propeller. Är dom bra?

2. Båten har en förmåga att lägga sig lite på babord sida vid fullgas kan det funka att sätta på en trimfena på kavitationsplattan har sett att dom säljer båda på clasohlson

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

angående pro pulse bara nej jädra skitgrejor plattorna har jag ingen erfarenhet av fridenzzzzzz rillezzzzzzz

ps sök pro pulse på forat massor skrivet om det här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ, NEJ, NEJ och åter NEJ!!

 

Köp en Aluminiumpropeller istället.

 

H/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

NEJ, NEJ, NEJ och åter NEJ!!

Varför? jag har ingen erfarenhet alls, men skulle gärna vilja veta, varför nej.

tack på förhand

Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

 

Hejsan!Har erfarenhet av båda grejorna du frågar om.Har haft ProPulse på min ZodiacFutura (mycket snabb lätt gummibåt)och hade trimfena på den också.Motor var en 30Hk,2-takt-03--och den gick som bara h-vete.Där fungerade båda sakerna utmärkt.Trimfenan stabiliserade båten och den formligen hoppade upp i planing,direkt,när man vred på gasen och blev mer kursstabil.

 

 

Har också på min Ryds Camping en ProPulse på en Mariner,75Hk,(hängde med och var monterad vid köpet) och det fungerar,men jag kommer nog att sätta tillbaks orginal,alumíniumproppellern.

Inbillar mig (och då brukar jag ha rätt..:))att proppellern vibrerar/fladdrar vid belastning,men har testat för lite för att döma ut den helt.

Så min slutsats är att- köp ProPulse om du har en lätt båt-alt./om du är ute just efter justerbarheten av proppellern och inte har råd att ha flera att byta med.

.................................................................

Tillägg kl.21.31:

Har efter att tagit del av en del inlägg i denna fråga bestämt mig för att testa ProPulsen som sitter monterad på min Ryds sedan köpet.

Skall köra med den hela sommaren.Kommer att vara ute heltid i 7 veckor.

Återkommer sedan i augusti med mina EGNA erfarenheter - om ni är intresserade då.

/mvh us104

 

 

Senast ändrad av us104 | 29 maj 2007 | 21:13

post-15005-1394235077,1648_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en propulse till min 75 hk Johnsson som satt på en Okslob T16. Min vanliga propp var rätt sliten så på min båt var propulse helt rätt (kanske en fin vanlig propp också hade varit). Gick nån knop snabbare, mycket bättre stabilitet vid långsam färd ch vibrationerna som fanns p.g.a. den slitna proppen försvann.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg din andra fråga också. Köpte hydrauliska trimplan till ockelbon... grym förbättring att kunna justera båda sidor separat och även kunna trimma upp eller ner nosen vid körning i lite hårdare sjö! Ska investera i liknande trimplan till min nuvarande båt till nästa säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga såhär att jag har rätt många års erfarenhet av plast.

Jag jobbar med produktutveckling och vi tillverkar prototyper och formsprutningsverktyg.

 

propulsebladen är av största sanolikhet gjorda av Poly Amid med glasförstärkning, troligtvis 30%glas. (pa 6.6 gf30)

 

Om man nu känner på bladen så är dom rätt stumma, glaset i plasten gör att bladen blir hårdare starkare och mindre böjbara.

 

om man tar en propulse och kör med så vid accleration så böjs bladen lite.

Likaså vid fullgas, Och det vet alla tar man en plastbit och böjer på, så till slut går den av alternativt viker sig om plasten är av mjukare sort.

 

Bladen blir lite mjukare för varje gång motorn körs.

Hade det inte varit glas i så hade bladen bara vikt sig när dom mattas ut. I stället så säger det klick och så går bladet rakt av när det är utmattat.

 

Om man tycker att det inte spelar någon roll om bladen ryker, för att det går ju köpa nya.

Javisst går det. Det kostar bara från 315kr st.

Om ett går av av utmattning, så borde man byta alla 4.

315:- X 4 =1260:- det får du en splitterny aluminiumpropeller för på vissa ställen.

 

En sak till. Råkar du stöta i en sten så går bladet eller bladen av direkt. Och du får köpa nya för 315kr st.

Hade du haft aluminium så hade den gått att fixa för en mindre slant.

 

Går du på lite mer ordentligt så vrrrrrrrrrrrr, också var bladen borta.

Då är du tvungen att klättra ner alternativt hoppa i och byta bladen.

Med aluminium så hade det förmodligen gått att tuffa lita lungt och försiktigt hemåt.

 

Det är ju rena skämtet. Först köpa propellern för mellan 1700:- - 2300:-

Sedan behöva byta bladen för 315kr st.

Realistigt hade varit max 50kr st.(det är någon som tjänar mucket pengar på detta)

 

Om vi nu struntar i att det är dyrt.

Ja ok under 50hk kan det fungera (ett tag tills bladen är utmattade) hyfsat bra. Man kan ställa stigning mm.

Men har du över 50hk så är det inte smart att sätta dit en sån propp.

 

Jag har sett i hamnen hemma någon som har satt dit en Propulse på en ny 125hk Mercury. Hur tror ni att den ser ut när han drar på samt vid fullgas?

När man vet att tom. aluminium flexar lite.

 

Jag har en bekant som säljer propulse på ett företag, och han har satt dit en Propulse (han behövde inte betala för den) Det sitter en Aluminiumpropeller på hans båt nu.

 

Så nu har du fått veta varför jag skrev NEJ NEJ NEJ och åter NEJ till Propulse

 

H/M

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

ProPulse är gjorda av komposit.

Har du egna erfarenheter av att använda denna propeller?

Vore intressant och ta del av dessa i så fall.

/mvh us104

post-15005-1394235077,5508_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner många som har testkört med den här proppen.

Samtliga kör med stål eller ALU idag.

Vissa har kört sönder, andra har varit missnöjda med båtegenskaperna som de fått.

 

Men som jag skrev tidigare. Proppen kan funka till motorer under 50hk.

över 50hk finns ingen anledning att sätta dit en plastpropeller.

 

Jag har aldrig en funderat på att köpa en plastpropeller, det har räckt med det man har fått reda på av bekanta som gått på den niten.

 

Då kan jag likagärna spola ner ett par tusen i muggen.

 

 

Senast ändrad av BoatBruce | 29 maj 2007 | 18:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej BoatBruce

tack så mycket för dina förklaringar.

Nu är det lättare att förstå varför du skrev:

Så nu har du fått veta varför jag skrev NEJ NEJ NEJ och åter NEJ till Propulse

Tack

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag monterade en propulse på min yamaha 40 hk som jag hadde på en 175 kg tung styris.hur än jag vred dessa blad så tappade jag 4knop i toppfart med pro pulse.så jag pratar av egen erfarenhet fridenzz rillezzzzzzzzzz2.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidningen Båtnytt har i senaste numret (7-2007) ett test av 10 olika modeller av propeller, på en styrpulpet med 100 hk. Det är främst 7 st stål och 2 modeller aluminium, men även Pro Pulse är med.

 

ProPulse ger klart sämst toppfart, men hyfsad acceleration om stigningen sätts lågt. Det enda riktigt positiva jag kan hitta är något lägre bränsleförbrukning i marschfart (25 knop) än standardpropp, troligen tack vare lägre slip.

 

Min slutsats efter att ha läst Båtnytt var att köpa en aluminium för 1400 kronor, men med lägre stigning och större diameter för att få bättre acceleration (jag har en Ryds 478GT med 50 hk 4-takt). Har inte hunnit provköra ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

En sån liten motor ska ha en Alu prop

 

 

 

Senast ändrad av knoptoken | 30 maj 2007 | 20:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Har nu testat ProPulse (förutom det jag kört tidigare)på min Ryds Camping.Har kört drygt 500 sjömil sedan slutet av april och 200 med alu.

Mina samlade erfarenheter är att propellern inte håller måttet,är långsammare än orginal,Alu-proppen och mycket,mycket känsligare.Dessutom oerhört dyr.Man får mer än 2 aluproppar för priset av en ProPulse och det är ju inte krånligare att byta än att ställa om vinkeln på ProPulsen.

En fastkörning i fin sand resulterade i att alla blad gick av.Här har jag tidigare brukat köra rakt upp på stranden och även om jag inte tiltat upp max och propellern tagit i något så har det knappt synts på Alu-proppen.

Propulsen--eller resterna av den vilar nu tryggt i en sopmaja i södra skärgården.Skall jag köpa någon mer propeller så blir det Alu eller stål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propulse fungerar jättebra på vissa båtar medan den fungerar väldigt dåligt på andra. Inget konstigt med det. På båtar upp till max 50-60 hk motor så fungerar detn (oftast) mycket bra, men därefter så rekommenderar åtminståne jag att välja en annan propeller. Den bästa mest-för-pengarna-propellern enligt mitt tycke är en vanlig aluminium-propeller om vi talar om nyare sådana. De är idag tillräckligt bra för de flesta medan stålpropellrar i regel kostar mer än det smakar. För de flesta.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst us104

Alltså Lindholm:Mina EGNA erfarenheter är följande:Har haft ProPulse på min ZodiacFutura (mycket snabb lätt gummibåt)och hade trimfena på den också.Motor var en 30Hk,2-takt-03--och den gick som bara h-vete.Där fungerade båda sakerna utmärkt.Trimfenan stabiliserade båten och den formligen hoppade upp i planing,direkt,när man vred på gasen och blev mer kursstabil.

Har nu testat ProPulse (förutom det jag kört tidigare)på min Ryds Camping.Har kört drygt 500 sjömil sedan slutet av april och 200 med alu.

Mina samlade erfarenheter är att propellern inte håller måttet,är långsammare än orginal,Alu-proppen och mycket,mycket känsligare.Dessutom  dyr.

:)us104

post-15005-1394235155,2872_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...