Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
palmer

Monark 585 - motor o hastighet

Rekommendera Poster

Har en Monark med B20 - 130 Hkr och 280 drev. Tycker inte att motorn varvar som den ska. Den svarar inte på gas som jag tycker att den borde. Motorn går annars tyst och fint, inget rassel i onödan inte.

 

I helgen var vi ute, 4 vuxna och 3 barn. Båten vill INTE plana...borde den det???

 

Oerhört tacksam för svar och eventuella tips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har också en Monark 585 som jag haft ett år. Jag upplever samma sak. För det mesta är vi bara två ombord och då är det inga problem alls, men med fler i sittbrunnen så blir den baktung och planar inte ut. Jag slängde in min flickvän och hennes kompis i hytten så planade det fint och de tjoade rejält. Så tyvärr verkar detta vara ett problem med dessa båtar. Kanske kan man fixa det med lite mer justering av trimplanen. Jag hade vid det tillfället en läcka på trimplanspumpen så jag körde inte den aktivt. Det går lite bättre efter att motorn fått värma upp lite.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har en monark 585family. när jag är ensam i båten varvar den 5500 varv per minut. vad varvar din ?. jag kan ha fyra vuxna och två barn och det går bra att få upp den i planing men det är tack vare trimmplanen. du bör nog kolla tändningen och tändstiften om den inte svarar på gas. mitt drev 280 står instält med mitten hålet i skölden. har du mer frågor du undrar över får du höra av dig jag kanske kan hjälpa dig med dom.

 

hälsningar claes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...