Saphire 5 Postad 28 Maj , 2007 Nu när jag slipat ett tag under vattenlinjen, har jag kommit till en likadan färg som den ovan vattenlinjen. Jag har så svårt att se på ytor vilket som är vad, men det borde vara gelcoaten jag kommit ner till. (?) Dock är den i yta lite annorlunda mot den ovan vattenlinjen. Den här är tunnt krackelerad och inte särskilt jämn. Lite här och var sitter små gropar, som att det fattas en flaga i färglagret under. Jag har funderat på om den har en grundfärg i samma nyans som gelcoaten. Båten är från -73, OM det är gelcoaten som är så sprucken, behöver jag vara orolig? Botten ska grundmålas enligt skolbok före bottenmålningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micka 0 Postad 21 Juni , 2007 Även jag är ägare till en lite äldre båt =)Jag håller på med att slipa ner till gelcoaten och min är lite beige/gultonad och ytan är lite hmmm.... ska jag säg matt lätt korning.. ovanför den ligger det en grå färg som jag misstänker är någon form av primer med aluminum eller zink för att ge bätrefäste för topcoaten och skydda mot plaströta. Men har du komit till glasfibret så är den trådig i strukturn. Ta ett foto på färgen du kommit fram till och lägg in på forumet.. Fast du lär nog ha sjö satt båten redan det ärväl bara jag som sjösätter i augusti =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser