Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024
AudiTQ

Montering plotter

Rekommendera Poster

Hej båtfolk,

har precis köpt en plotter (Lowrance 5150c) är det något speciellt jag bör tänka på vid installationen ? 

Placeringen av GPS mottagaren bör väl vara så högt som möjligt ? (har en Buster XL) Tänkte dra kablage o dylikt lite diskret bakom paneler osv..men mottager gärna lite generella råd o tips.  

Tack på förhand!

Mvh //-// N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja det är väl inte så mycket att tänka på. Sätt mottagaren högt och fritt från andra föremål för bäst mottagning. Sätt inget gummi under GPS fästet. Det gjorde jag en gång för jag hade ingen plan yta och byggde upp med gummi. Det blev inte bra. GPS:en skakade då så man höll på att bli tokig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte dubbelhäftande mattejp, så jag kan ångra mig ang. platsen jag sätter den på. Den sitter stenhårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har också en lowrance. Om jag minns rätt så står det i intsruktionsboken om var och hur du placera den på det bästa stället. Annars är det väl bara att använda sikaflex och elstripes som gäller. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Funderar också på att köpa dubbelhäftande mattejp....lättare att ändra placering osv.

Sån tejp säljs väl var som helst ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..dubbelhäftande mattejp fungerar klockrent! sitter stenhårt och ger mig alternativet att INTE behöva borra i båten- samt att det är lättare att kunna ta med dig plottern till nästa båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske dum fråga --- men om mattejpen sitter stenhårt, hur får du bort plotterfästet utan att skada detta, eller underlaget?

Skruvar är ju ganska lätta att lossa ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det skadar inte underlaget men däremot så satt det inte så länge :-D

Fästet satt stenhårt men när det blev varmt o solen låg på så släppte det....

blir la till att skruva ändå ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd en bättre tejp. Mitt plotterfäste är fasttejpat för att slippa borra hål. Den har aldrig lossnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du råkar inte ha rullen kvar så att du kan se vad din tejp heter -- eller kommer du ihåg var du köpte den?

Dessutom kanske det skiljer mellan olika typer av fästen. Till min Garmin 172 är det bara en liten rund (7 cm) och halvhård plastbit som jag skruvat fast.

Och den sitter med cirka 60 grader lutning, vilket ger vridmoment vid varje stöt i vågorna --- verkar kräva en tuff tejp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... å hur har du tänkt göra för att få loss tejpen, när du vill flytta fästet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tesas Monteringstape fäster på rengjorda underlag.
Om ni sen vill ta bort det ni monterat så funkar det med en pianotråd mellan  2 träpinnar som en ostskärare ungefär.  Det tipset funkar även på grejor satta med Sika.
 /B
Ps. akta er för springa omkring med ostskäraren på fel ställe, folk som sett för mycket på Amreikans våldsfilm kan bli lätt nervösa.   Ds.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...