Gå till innehåll
onsdag 30 oktober 2024
wildstar

GPS MAP MISSVISNING

Rekommendera Poster

Hej

Något stämmer inte.

Min 520 ligger i serienummerintervall enligt ovan och INGEN har kontaktat mig. Nu har jag själv kontaktat Sportmanship så får jag se vad dom svarar.

Vill ha en ny maskin eftersom jag befarar att det kommer att ta lång tid att få tillbaka en som sänds till England för reparation

 

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Re Thomas
Min 520 var redan inlämnad sedan 25 maj eftersom den var helt wacko. Via Hjertmans där jag inhandlat GPS:en kom ett utskick från Garmin i torsdags. Jag kan tänka mig att det tar ett tag att leta reda på alla kunder och Garmin verkar ju inte helt pigga på att basunera ut detta då ingen info finns på deras hemsida. Jag har redan fått en enhet utbytt då min första tvärdog efter någon dag. Dennas serienr tillhörde också de felaktiga och problemet nu är väl att Garmin saknar fräscha exemplar att byta ut med. Förfarandet med utbytesenheter är ju vida känt tex fråm mobiltelefonmarknaden så det får man nog acceptera. Om man börjar läsa det finstilta så finner man nog också att man sitter där vackert på pottan. Det tråkiga är ju att båtsäsongen börjar dra igång på allvar och det är nu man vill kunna använda prylen. Läxan man kan lära sig är att aldrig köpa nysläppta produkter.
/Leif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha

Idag är det den 27:e och inget svar från Garmin ännu.

Vi får väl se?

Eller skall jag in och snacka med återförsäljaren i stället?

 

// Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fick kontakt med Garmin andra gången skickade de ett förbetalt adresskort för Postens företagspaket. Garmin skrev i sitt utskick att de skulle stå för transportkostnaderna. Jag föreslår att du ringer till supporten, jag fick vänta ca 30 min under det att de spelade Ted Gärdestad, och uppmanar dem att skicka dig ett förbetalt adresskort för Postens Företagspaket. Under tiden laddar du ned ett reklamationsformulär, finns under service, och fyller i detta och packar ner din burk i en lagom stor wellkartong. När adresskortet dimper ner är det bara att klistra på det och gå till postens inlämningställe. Att gå via återförsäljaren är bara att slösa med tid.
/Leif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Vad är det för fel på sjökort/kompass/transportör samt vinavdriftsberäkning, då får man ju ingen missvisning alls, dessutom är det mer eller mindre gratis. Eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Nej, att satteliter och all annan elektronisk felar. Den kan inte ersätta ordinär navigering. Dock tror jag inte att särskilt många människor behärskar denna lära, i synnerhet inte i den övre skolan.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är de någon här förutom Karolina som kör med pc TRANSAS??Av dom erfarenheter jag har,delat med andra inom yrkes sjöfart! fungerar de helt FELFRITT med pc och TRANSAS och en yttre antenn så LÅGT placerad som möjligt(för att slippa onödiga svängningar av sjöhävning)Dom här små plottrar tycker jag är onödigt dyra för vad man får!(men väldigt praktiska)Har erfarenhet av garmin och lowrance och då får jag nog hålla lowrance högre än garmin.Både på ekolod sidan och gps samt användar vänlighet...En garmin tål tex inte att man sitter och zoomar och kollar runt på olika områden/eller ändrar botten låsning och olika zoom eller gain efter var/vad man söker...Och Lowrance har bättre botten bilder på sina lod än Garmin.En Garmin hänger sej eller dör helt plötsligt.Men de gör inte en Lowrance eller en Pc med ett Transas program eller ett tex fri stående koden lod...Och på frågan om vi åker runt med BARA plotter och inga sjökort svarar jag JA med ett undantag=har endast en översikt med mej!(dåligt eller bra???upp till var och en)Jag känner mina vatten men ska man på andra utsvävningar ska man nog gärna ha kort på skärgårdarna i alla fall..Många säger att, men om du blir utan ström då???Hmm......DÅ har man ett för dåligt elsystem i sin båt och om de nu råkade vara så är nog risken för andra haverier större tror jag...Hur som helst så funkar ju inte VHFen heller då!...vilket jag tycker är ett större krav ombord:en väl fungerande vhf är den bästa livlinan mot land man kan ha!Men de finns andra trådar om den biten......Och vad gäller eegnos har jag mej veteligen alldrig haft den mottagningen här på västkusten,,,Men jag kan ha fel som många andra.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har satt i ett vision small-kort nu, men jag tycker att satelitbilderna är sega. Om man har satelitbilder endast land så kommer det aldrig upp några satelitbilder OM man inte står still. Men då tar det 30sek, och om man panorerar vidare så tar det ytterligare 30sek för bilderna att komma upp. Men allt det andra fungerar klockrent, sjökortet uppdateras fort.

Är det en inställning eller ett fel? Húr är det för er som har vision??

 Den upplevs som seg. OM jag inte får några svar här ska jag nog höra av mig till garmin sverige.

 

 

Mvh // Carl B

 

 

 

Senast ändrad av Beckman | 30 juni 2007 | 22:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kunna se satellitbilder fungerar bara vid lägre zoomnivåer. Och visst kan det ta tid innan bilden har hunnit ladda in även på rätt zoomnivå. Men jag tror att dessa bilden tar mycket kapacitet i anspråk samt att dessa inte har prio 1 när bilden uppdateras, dvs du ska ju kunna se sjökortsbilden först.

 

Ni som har GPSMAP 520 har ni skickat in dem för åtgärd än? Själv tror jag att jag väntar någon månad. För skickar jag in den nu så räknar jag inte med att få tillbaka den denna säsong.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Orsaken till att bilderna tar lång tid att laddas upp beror naturligtvis på att Garmin har varit alldeles för snåla när det gäller valet av processor och/eller RAM-minne. Apparaten är helt enkelt underdimensionerad i förhållande till vilka funktioner man har byggt in i den. Fotografier tar alltid stor plats och stora filer behöver mer minne och snabbara preocessorer.

 

Vad man kan konstatera är att Garmin har släppt ett antal produkter (som t.ex. 520 m.fl.) på tok för tidigt. De har inte provat maskinerna tilläckligt mycket innan de släpptes. Om de hade haft en väl fungerande kvalitetskontroll så hade den här situationen inte uppstått med att låta folk behöva skicka tillbaka sina maskiner. En sådan åtgärd kostar skjortan....totalt i onödan! Det är jakten till ännu större vinster som har lett till detta. Man vill bygga så billigt som möjligt och hoppas att det ändå fungerar, men denna gång så räckte det inte. Apparaterna blev för undermåliga insåg dem och ber nu kunderna att skicka tillbaka apparaterna.

 

Garmin har blivit på tok för stora och det är när företag blir för stora som de inte hänger med själva. Då kommer även missarna! Detta i kombination till att Garmin och Sportmanship har en skrattretande urusel service och support i Sverige gör att de håller på att göra bort sig totalt i varje fall just här och det kommer dem att kosta dem dyrt! Tråkigt och onödigt då produkterna har en del smarta funktioner om de nu bara skulle fungera lite bättre även i praktiken.

 

Vad som retar mig mest och som gäller samtliga tillverkare är prissättningen. Den elektroniska innehållet för t.ex. en 520 kostar mindre än 200 kr för varje exemplar plus kostnaden för skärmen. Den totala tilverkningskostnaden för varje 520 ligger med all säkerhet under 1000 kr.

Troligen ännu lägre. Men låt oss säga att jag nu har lite fel på summan och istället säger att varje apparat kostar max 1500 kr att tillverka istället så ser man vilka oerhörda vinster tillverkarna gör! För det är dem som kammar hem vinsten.....inte butikerna som tvärtom har en rätt dålig avans på dessa produkter.

 

I kombination med den otroliga vinstmarginalen så är det inte för mycket begärt att man då får en felfri apparat direkt vid köptillfället och att de dessutom står med en väl fungerande support! Det här är otroligt uruselt från Garmin och Sportmanship och ett hån mot alla kunder!

Jag blir riktigt förbannad på det sätt som Garmin och inte minst Sportmanship behandlar sina kunder på.....först ta hiskeligt betalt (elektronik är snorbilligt idag) och sedan skiter man fullständigt i kunden då den behöver support! Oehört nonchalant!

 

Som sagt....Garmin har blivit för stora och rik vill bli ännu rikare.

De anser väl att de inte har råd med en normalt fungerande support,

men frågan är väl om de har råd att låta bli!? Det tror inte jag.

Och Sportmanship är minst lika urusla kålsupare i det här fallet....

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Men Fredrik, när du åker i 10-20 knop så hinner den altså inte uppdatera satellitbilderna? om jag förstått detta rätt?, fins det ingen inställning som gör den snabbare?, btw, vad har ni för missvisning?jag brukar ligga på 6-10m.

 

mvh // Carl B (ska åka båt NU)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


jag testade gpsen idag igen, och när man zommar in nästan max och kör sakta fungerar satelitbilderna?, men ska de inte funka i 20knop med? och med större bild? detta är skumt. Har jag  betalat för en funktion som inte fungerar? Hur är det för er?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Var ute i eftermiddags och kollade då på plotterns missvisning i displayen. Den pendlade mellan 2,5 och 3,1 meters missvisning vid färd. Det tycker jag är tillräckligt OK  smiley-smile.gif\  eftersom man hela tiden jämför plotterns bild med sjökortet och verkligheten.


Plottern är en Garmin GPS Map 172Ci (intern antenn) som är inne på sin tredje säsong, monterad inne i doghouse.
Tror inte man tjänar att ligga i teknikens framkant, bättre att avvakta korrigeringar av barnsjukdomarna. Av det man läst i denna tråden verkar 5-serien fortfarande befinna sig på Beta-stadiet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående satellitbilderna så har jag löst det genom att om man har nord upp så går det ibland att se bilderna när man kör. Men det är omöjligt om man har kurs upp. Jag ringde supporten och frågade de visste inte mycket, och sa att det skulle vara segt att det inte var något fel. Detta tycker jag är mycket skumt att de lanserar en halvfärdig produkt. Jag menar tydligen så klarar inte plottern av all info samtidigt. Det är dåligt, man kunde ju lika gärna köpt en 198. Om inte satelitbildern nu inte fungerar. Framför allt verkar inte supporten har i Sverige ha någon koll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vecka in på semestern var vi hemma i går en sväng och döm om min förvåning, men Garmin hade skickat tillbaka burken. Det verkar som om de givit upp upplägget med att skicka den till England för nu var den utbytt igen. Nu sitter man alltså med en tredje enhet och kan bara hoppas att denna skall vara frisk.
Provade den igår och den verkar faktiskt fungera.
/Leif 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var annons om återkallande inne i tidningen (DN).

Förvånande för ett företag av Garmins kaliber, tycker jag.

Synd om er som köpt, tycker jag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TV4 morgon nyheter hade ett eget inslag om detta , ingen bra reklam för Garmin. Håller med tidigare inlägg och hoppas att Ni får nya som fungerar så fort som möjligt. Uppfattade att det rörde sig om ca 1200 st enheter modell 520. Hoppas att ni får kompensation nu när nästan hela denna sässong är över, kräv att få nya sjökort borde komma i maj 2008.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt man äntligen får en förklaring på varför 520:an hoppat till i sidled / visat fel, hängt sig, fått starta om antal gånger.....

Synd bara att semestern är slut och det inte är så många båtdagar kvar för min del.

 

en 525 skulle sitta fint !

 

grymmt bra upplösning på den.

 

/Wildstar

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag fick jag tillbaka min Gpsmap 520 från Garmin i UK (som jag skickade in får åtgärd av hårdvarufel). Enheten var inte lagad - den var utbytt, mot en 520s dessutom. Fick även ytterligare ett fäste och strömkabel. Tog endast ett par veckor från det att jag skickade in den. 

 

Så nu får jag väl köpa till en givare. Ni som har Ryds 510 GTI, vad har ni för givare?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag är nog lite sent ute med en kommentar men fösöker ändå. Jag har samma fenomen med min GPS och BlueChart ( Vänern ). Har mailat till Garmin och frågat varför det är så, men har inte fått något vettigt svar. Jag har kartor över Smögen - Kungshamn men där är den nästan helt exakt. Jag tror att det är fel kordinater på vissa kartor, för om det vore fel på GPS'n så skulle den visa fel kordinater med alla kartor. Så mitt tips är att använda den som ett hjälpmedel och lita inte blindt på den...

/ Hoppas på en bra SOMMAR.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...