AudiTQ 1 Postad 29 Maj , 2007 ...vet bara att jag aldrig kommer förlita mig till 100% på en gps ...kommer alltid ha ett papperskort till hands. Läste om nån höjdare här i Stockholm som varit ute med sin miljonklass daycruiser och kört rakt upp på en kobbe ....trodde gpsen visade rätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 29 Maj , 2007 Skickade ett meddelande till Garmins Sverige om denna tråd, trodde i min enfald att dom skulle skriva några rader och förklara. Nå ja, det var ju igår jag skickade meddelandet. Vi får se, men jag tycker det talar sitt tydliga språk, om dom inte försöker klargöra vad som gäller ang. deras plotters.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 29 Maj , 2007 Sportmanship är inte direkt kända för att ge support och svar på frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 29 Maj , 2007 Nä, man kanske valde fel när man slog till på en Garmins.....? Tycker det stinker när distributörer in våga backa upp sina produkter. Det säger en hel del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Maj , 2007 Vad skrev du till dom då? Kolla vår tråd o var vänlig kommentera i den? Har man fel på sin GPS så är det ju bara att kontakta supporten. Tror inte Garmin bryr sig om att svara på frågor i olika forum, lika lite som Volvo gör det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skrapan 0 Postad 29 Maj , 2007 Ang bluechart detta är flera praktiska tester vi gjort med de vanligaste sjökorten på marknaden. Självklart kan ett vektoriserat sjökort aldrig vara bättre än förlagan som många beskrivit i denna tråd. Men... försök zooma med ett papperskort... Plotter är ett hjälpmedel och inget annat och som det är den alldeles utmärkt. Min senaste plotter är en Garmin 172c som fungerat utmärkt. Har hjälpt till med installation, handhavande och utbildning på många andra. Min erfarenhet av plottrar är att minst problem är det med Garmin. Tyvärr måste jag instämma med en tidigare inlägg att serviceviljan hos Sportmanship är mycket dålig. Har varit i deras serviceverkstad man möts i dörren med deras öppet tider, kafferast morgon, lunch och kafferast eftermiddag. Men har man kommit ikontakt med deras tekniker är de mycket hjälpsamma. /skrapan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 29 Maj , 2007 Ehh. Jag skickade en flaskpost, den borde väl ha kommit fram, eller? Det är väl för övrigt ganska vanligt att producenter och distributörer gör inlägg i debatter som denna på div forum. Jag tycker det är bra! Tycker du det är dåligt? Senast ändrad av ljud | 29 maj 2007 | 16:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 29 Maj , 2007 Det vore väl jättebra, men jag tror inte dom gör sånt. Det var allt:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 29 Maj , 2007 Nä, du har nog tyvärr rätt, men trådar som dessa kanske ändå kan leda till bättring. Det verkar ju ändå vara många som läser/skriver på detta fora. Ha en bra dag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 31 Maj , 2007 Inget svar från Garmin ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wildstar 0 Postad 3 Juni , 2007 Nu har jag återigen varit ute och hård testat min GARMIN GPSMAP 520 Nu lät jag den vara igång 15 minuter innan jag stack ut, fick tips om att första gången kunde det vara nödvändigt, drog en repa till Vaxholm, visade nu sig vara klockren hela tiden. Ända gånge nden flipprade till ett par sekunder var när jag åkte och det blev en skarv/övergång på kortet. Så nu är jag inte alls lika skeptiskt som jag var första gången, hoppas den fortsätter vara lika exakt framöver, tack för alla tips. Bra sida detta ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 3 Juni , 2007 Jag råkade ut för felet idag, för första gången! Hade väl gått en kvart och i inloppet mo Strömma Kanal, efter Djuröbron, började den flippa ur. Kan kanske ha med bron jag just passerade? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 3 Juni , 2007 Knappast! Sportmanship svarar inte på mail. Jag skickade ett par mail för ungefär ett år sedan, men har inte fått svar ännu. Vänd er till riktiga Garmin (garmin.com), där får man hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 4 Juni , 2007 Broar kan stöka till det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 4 Juni , 2007 Eller så var det en svävare.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 4 Juni , 2007 Har en 525 S som också flippar ut och vandrar på land mm. Testade att starta om den med återställningsfunktionen och vips så funkade den klockrent. Nästa dag så var skiten uppe på land och röjde igen. Återställning av systemet och så funkade den igen. Inte f-n ska man behöva nolla inför varje resa för att få den att funka. Nä, Garmin måste nog ge oss support och inte vara iskalla när man ringer som privatperson. Kul om någon av er hittar felet som tydligen ett antal av oss har drabbats av. HALMSTAD Senast ändrad av Kotteking | 04 juni 2007 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 4 Juni , 2007 Jag har en Lowrance LMS-334c som funkat klockrent hela tiden. Har inte haft någon större avvikelse som jag märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 4 Juni , 2007 Hallå. Låter som ett mjukvaru problem. Brukar vara ganska vanligt på nya plottrar. Kolla med återförsäljaren om det inte kommit ngr uppdateringar till den, annars kan man prova att göra en reset och se om det gör ngn skillnad. Oftast e det så att plottrarna inte e riktigt färdiga när de släpps och att det ganska snart kommer en uppdatering. Brukar kunna lada ner den och lägga in på ett minneskort som man sedan startar om plottern med, då brukar det ge sig. Vet att bla Raymarine C serie hade liknande problem när den kom. Lycka till alla. // Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikW 0 Postad 4 Juni , 2007 Nu har jag uppdaterat min Garmin 520 från ver 2.30 till 2.50. Får se om det gör någon skillnad. I vilket fall som helst så är det väldigt lätt åtgärdat. Det tog typ 2 min. Det enda bökiga är att man får ta sig till en återförsäljare. Men eftersom produkten är ny på marknaden så är det viktigt att man uppgraderar rätt frekvent i början. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lucretias 0 Postad 4 Juni , 2007 Hej jag upplevde samma sak som du en kort stund i helgen. Jag har en Garmin 182C som alltid brukar visa en noggrannhet på omkring 5-8 m. I helgen låg båten över land i Villingearkipilagen öster om Kymmendö. Nogrannheten uppavs trots allt 5 m. Förmodligen inget antennfel då PC kartprogrammet Seaclear som vanligt visade exakt position. Jag lät för någon månad sedan Erlandssons brygga uppdatera programvaran. Möjligen har det inträffat ngt. Alla inställningar är rätt. felet försvann efter en stund och därefter visade GPS rätt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_510_HT 1 Postad 4 Juni , 2007 Har någon av er fått in EGNOS på sista tiden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 5 Juni , 2007 Jag har också en Lowrance (GM3600). Problemet med Lowrance produkter är att de visar felavvikelsen eller missvisningen i fot och inte i meter. Har mailat Lowrance i USA och frågat varför de inte kan fixa så att man även kan se missvisningen i meter, men det är lite av goddag yxskaft över deras svar. Amerikanerna verkar inte veta hur man stavar till service. Senast ändrad av Macsailor | 05 juni 2007 | 09:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 5 Juni , 2007 Tycker det är skamligt att dom inte kan ge sig in i tråden och klargöra vad som gäller ang deras produkter. Det är ju inte så många båtforum i Sverige, så nog borde dom ha tid och dessutom tjäna på att skriva i denna tråd. (Om dom inte har nåt att dölja) Senast ändrad av ljud | 05 juni 2007 | 11:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 5 Juni , 2007 Bara av intresse-är det några av er som enbart kör med plotter, dvs inte har nåt pappers-sjökort med er på sjön? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pebbenp 0 Postad 5 Juni , 2007 Självklart inte! Jag kör dock ofta med bara plottern i kända vatten där jag igentligen ändå inte behöver den. Eller på platser där jag hela tiden har visuell koll på att navigatorn visar tillräckligt rätt. Ex. där det inte finns några grynnor i närheten men jag ändå vill ha lite koll på vilken riktigt jag åker. Men är det okända vatten stämmer jag alltid av mot papperskortet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kotteking 0 Postad 5 Juni , 2007 Är mycket nyfiken på om det hjälpte med den nya programvaran. Tacksam om du har tid att svara. Sedan är det surt att man inte kan lägga in filerna på ett minneskort utan man ska behöva skaffa en datakabel. Vart ska den pluggas i förresten? Säker bakom så jag får plocka ner allt då jag har flushmonterat???!!! Kotte, Halmstad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljud 7 Postad 5 Juni , 2007 Ja, ganska ofta. Senast ändrad av ljud | 05 juni 2007 | 21:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macsailor 3 Postad 5 Juni , 2007 Har både papperssjökort och plotter med mig i båten ute på sjön. De ersätter inte varandra, utan kompletterar snarare varandra. Senast ändrad av Macsailor | 05 juni 2007 | 21:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AudiTQ 1 Postad 5 Juni , 2007 Är inte det rätt dåligt ??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 6 Juni , 2007 Har en Garmin 172c inköpt 2005, har vid två tillfällen kört på land.Dock aldrig när jag kört i farleder. Förklaringen jag fått är, att papperskorten inte är exakta,om strandlinjen på kortet är 2-3mm fel så vandrar gps:en upp på land. Så i mitt fall är det papperskorten som visar fel. Däremot så stämmer den exakt när man går efter Hydrographicas bilder, 1:10000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser