Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
wildstar

GPS MAP MISSVISNING

Rekommendera Poster

Testade min nyköpta GPS MAP igår, den hade en missvisning på 50-100 meter

vilket jag hoppas bara var en tillfällighet, den kanske måste vara igång länge innan den hittat alla satteliter etc, någon som har någon erfarenhet av detta ?

Hoppas på bättre visning framöver annars kan jag ha den som ankare

Wildstar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställt in att den ska visa enligt kartdatum WGS84?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nix, tror ej det, har som vanligt inte plöjt igenom den medföljande manualen, ska titta efter detta, var ute och snurrade i en timme så nog borde den ha hittat alla satteliter.

-tack för tippset !

Wildstar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, brukar ta max några minuter för den att få in satelliterna, vart fall om du inte har gpsen under tak.

Dina symptom stämmer på att du har fel kartdatum konfigurerat i plottern.

Senast ändrad av Yadis | 28 maj 2007 | 15:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del GPS(inte alla) behöver också initieras första gången dom används. Hur man gör det står i manualen. Så läs den ordentligt innan nästa tur.

Vilken plotter har du?

Senast ändrad av Yadis | 28 maj 2007 | 15:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova också att koppla på WAAS/EGNOS, förbättrar positionssäkerheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har GPS 420 (lillebror) den verkar vara klockren när det gäller positionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också en Garmin 520 och har råkat ut för samma problem som dig, dvs att positionen ibland visar ett fel på ca 50-100 m. Jag har rätt kartdatum (WGS84) inställd så det felet är det inte. Jag tror att det beror på dålig satellitmottagning. Kan inte komma på nått annat fel.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt.. Låter ju helt sjukt! Om den har så pass dåli mottagning borde den säga till. Vad ska man annars ha burken till, om den inte visar rätt position??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkligen....hur kan det vara så illa ? diffar det på 50-100 meter...vad har man för användning av en gps...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FredrikW har du märkt ifall den alltid visar fel när du är på ett visst ställe ?   är det permanent missvisning på en viss plats eller var det en tillfällighet ?

Det måste finnas någon förklaring annars är det som sagt inget att ha.

Wildstar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är komiskt att dom skickar med halvtaskiga flygbilder över div. marinor men inte fixar det viktigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg en märklig sak med min 172:a nyligen. Den visade en noggrannhet på 7 ft men enligt sjökortet körde jag över land. Jag stängde av och på, då blev noggrannheten 20 ft, men då visade den rätt på kortet.

Sen observerade jag också att den inte fick kontakt med EGNOS, vilket flera andra GPS:er också visade. Är det någon som har haft kontakt med EGNOS senaste två veckorna?

Senast ändrad av Flipper_510_HT | 28 maj 2007 | 17:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Felet är inte permanent. När jag i helgen körde igenom en kanal så visade plottern att jag körde 100 m uppe på land. När jag sedan körde tillbaka så visade den rätt. Det skumma är att positionen typ kan hoppa 50-100 m i sidled för att sedan hoppa tillbaka till rätt position. Detta ser rätt skumt ut när man tittar tillbaka på spåret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag valde mellan olika Garmin för en månad sedan ungefär, blev då varnad att om man köper de nya modellerna (420, 520 etc) så ska man räkna med att lämna in dem ett par gånger och få mjukvaran uppdaterad...

Det var ett av skälen att jag valde den gamla modellen 172C istället. Har testat den ett par gånger och inte haft några problem ännu ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan kan jag inte låta bli att påpeka att när båttidningarna skriver om navigering och GPS-sjökort (en serie artiklar har gått i Vi Båtägare under våren) så brukar de påpeka att man ALLTID ska räkna med ett fel på 100 meter.

Allstå, även om den GPS påstår bara 3 meter fel, så visar den troligen mer fel, upp till 100 meter. T ex om den uppdaterar bilden 1 gång/sekund och du åker 30 knop, så flyttar du dig ryckvis 15,4 meter per sekund.

Dessutom är de gamla papperssjökorten, som är avritade av Garmin, inte helt korrekta. Är skalan 1:50.000 och någon har ritat 1 mm fel, så blir det ett fel på 50 meter i verkligheten ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har version 2.30 på min Garmin 520. Såg på garmins hemsida att ver 2.50 är senaste släppta version. Hur uppdatera bäst - skaffa PC-kabel eller lämna in? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan tillfälligt få stora missvisningar om man inte har kontakt med tillräckligt med satelliter. Men om man hela tiden har missvisning så måste det vara nån inställning/fel på plottern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror båttidningarna menar att eftersom det faktiskt kan bli stora fel på t.ex 100 meter så ska man alltid utgå från att detta kan ske, dvs alltid följa med i verkligheten och i ett papperssjökort. En del stirrar kanske för mycket på plottern o glömmer att kolla om det plottern visar verkar stämma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv är jag fortfarande häpen äver hur bra även en billig GPS för några 1000 kr fungerar...

Radiovågorna från satelliterna färdas med ljusets hastighet

= 299 792 458 meter/sekund

= 7,5 varv runt jorden på en sekund

--> 100 meter tar bara 0,000000334 sekunder

Dessutom ska GPSen räkna rätt i 3 dimensioner, på ett runt jordklot, allt på en bråkdel av en sekund. Nog är det OK så länge felet är max 100 meter?

Havet är stort :-D

Senast ändrad av Jonas478 | 29 maj 2007 | 09:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har Garmin 420S i Karlstad. Massor av fel på kartmaterialet. Kör på land alltsomoftast verkar det som. Har drivrutin 2.40.

Hur uppdatera kartmaterialet tro ?

MVH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis. Har använt en 172C i 3 år. Fungerar perfekt, oftast som alltid kontakt med 7-8 satelliter och noggrannhet under 3 meter. Har dock uppgraderat mjukvaran 2 gånger, senast pga att displayen blir vit och oläslig efter 2-3 timmar i starkt solsked. Tydligen ett känt fel för Sportmanship.
//Ulf 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan nog(?) inte köra den på pc kabel.
Du får köpa ett SD kort och bränna filen på detta.
Sedan bootar du GPS:en med kortet och den uppdaterar sig själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att felet kan bli stort i en kanal är inte så konstigt. 
Med höga bergssidor omkring så kan GPS:en välja ut en eller flera satelliter vars signaler har reflekterats mot bersgväggarna.  Då läggs ju en rejäl sträcka till den kortare räta linjen till satelliten och GPS:en räknar ut en helt annan position än den man är på!
Positionen kommer då att hoppa allt eftersom GPS:en väljer nya satelliter - ibland reflekterade och ibland inte. Nästa gång man åker kanske fler satelliter finns direkt synliga och man slipper hoppandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Blue chart till Garmin anses vara det bästa elektroniska vektoriserade kortet.

Låter skumt med missvisningen.

Har själv en garmin 172c och en gammal 12:a.

Brukar kolla GPS:er mot 12:an och två fasta landpunkter, ett pirhuvud och ett hörn på en brygga som är tydliga. Sätter skalan på högsta förstoring och kör till  punkterna. Stannar noterar skillnaden väntar 30 sek noterar skillnaden. Avvikelsen på kartan ska vara konstant dvs ej ändra sig. Skillnaden är oftast under 6 m.

Felkällor är chartdatum dvs ej inställt WGS84 eller programvaran. Brukar inte bli någon diskussion om man gjort på detta sätt vid garantireperation.

Log/lat kollar jag kontinuerligt mot 12:an under hela testen.

/skrapan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma sak hände mig i går...

Körde i kanalen vid Ingarö i Sthlm och det var inga berg i närheten.

Jag var en bra bit upp på lande enligt GPS:en (Garmin 172)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blue chart till Garmin anses vara det bästa elektroniska vektoriserade kortet. Vem anser det?

Farligt att skriva så, håller inte med dig om detta. I de tester jag läst har det varit precis tvärsom. Vissa skär som saknas, öar och skär som går ihop etc. Inte så mycket med positionen, mer utseendet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dig. Anser nog att när jag jämfört Garmins och Navionics kort, så är Navionics att föredra. Men smaken är ju som …

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...