Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
andre

Elmotor?

Rekommendera Poster

Nu börjar det bli dags att byta ut den gamla innombordaren från tidigt 80-tal. Det är en MB10 som varit till mer bekymmer än hjälp de senaste åren. Nu misstänker jag att avgaskröken börjar ge med sig och jag börjar få nog.

Eftersom jag är seglare och mån om vattnet jag seglar i och motorn inte går många timmar per år, borde valet vara enkelt. En elmotor! Nu finns det fler saker som lockar med en elmotor enligt broschyrerna än bara att det är ett miljövänligt alternativ. Så gott som undrhållsfri självförsörjande drift genom laddning vid segling. Saker som bekymmrar mig; Hur länge håller batterierna? Det är ju knappast miljövänligt eller ekonomiskt om man ska behöva byta batteribank vart 5-10 år. Vad är andrahandsvärdet? Jag vet ju att de flesta vill ha en stor disel de kan förlita sig på, men för de som även vill att andra i framtiden ska kunna njuta av sjö och hav kanske kan tänka sig att även en eldriven båt?

Är det någon som har erfarenhet? Vad tror ni fördelar och nackdelar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det sällan är någon batteribank som håller så länge. Även bilbatterier som ju är laddade på topp behöver bytas ut efter c:a 5 år.
 
En batteribank som ofta är halvladdad håller inte länge, kanske 2-3 år i bästa fall. Men seglelbåt kan ju seglas in och ut ur hamnarna efter lite träning så rätt använd behöver batterierna inte användas så mycket. Sämst blir det väl i motvind i leder där man bör köra motor för att inte störa trafiken. Där kommer elmotorn till korta. Där behövs effekt. Andrahandvärdet blir troligen sämre då bara några procent av spekulanterna är ute efter en elseglare. Man får då bara en liten del av möjliga köpare.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn brukar inte gå mer än några minuter per dag, med en elmotor skulle den kunna gå än mindre då tomgång inte finns. Men det är precis som du skriver att batterier behöver bytas ut. Vi har fått en offert med en batteritank som ska räcka i 6-8 tim på halvgas och 1,5 - 2 timmar på fullgas. Så länge har jag aldrig behövt gå på motor, men det är ju när man verkligen behöver som man saknar om det inte finns.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det Oz Marine du pratat med?

Jag är också sugen på en elmotor i min nästa båt.

Det jag ser som främsta argument är givetvis miljön men också att slippa serva och underhålla en dieselmotor som jag inte vet nåt om och inte bryr mig om heller. Tänk också att slippa drälla med diesel i en trång gästhamn, plugga istället in 230 så för du full laddning över natten.

Nackdelen är givetvis räckvidden men jag hade nog tänkt köpa en bensingenerator typ Honda EU 10i/20i och köra den på alkrylatbensin i nödläge.

Vad har du att förlora? En massa dyra servicar på motorn du har idag?

I värsta fall få du installera en ny diesel den dag du säljer den igen:-(

 

Hör av dig hur du gör för jag är som sagt själv sugen på att skaffa en elmotor.

 

Lycka till / Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft elmotor (OZ marin) i 6 år nu och det fungerar hur bra som helst! Jag skall sälja båten och har monterat ur el-motorn för att ta med mig den till nästa båt.

Jag köpte begagnade datorbatterier (slutna) 12 st 42AH. Dessa räcker ca 9 timmar i lågfart. Jag körde i stiltje några gånger - i slutet slocknade GPSen, så spänningen var inte hög... Dock fullladdade efter en natts laddning (45A laddare). Jag har inte märkt av att de har blivit så mycket sämre. Jag antar att datorbatterier har ganska bra kvalitet (dyra som nya...)

Fördelen med elmotor är att slippa olja, rök och oljud samt att kraften finns när den behövs - direkt! Man behöver inte starta motorn och varva upp.

Enda nackdelen jag sett är att när det inte blåser alls (förra sommaren...) så kommer man inte så långt. Idealbåten har både elmotor, för manövrering, och diesel, för lång transport i stiltje. Detta går bra att fixa (tror jag) på tex Scampi eller Maxi 95, som har motorn fram och plats framför rodret.

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett lite dieselelverk vore väl bra. Kineserna har sådana nu för knappa 10000. Då får man några kW. Räcker för att både ladda och försörja elmotorn.
 
Blir elmotorn varm när man kör på högeffekt, eller går den att köra kontinuerligt? 
 
Vilken fart får du i motvind och 10 m/s i smult vatten resp. motsjö med din båt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid högfart blir motorn rejält varm. Utan fläkt rekommenderades inte att köra mer än 10-15 miuter åt gången...

 

170A vid 24V motsvarar 4080W eller 5,5 hkr. Små elverk levererar inte så mycket, utan det blir ett av de större modellerna. Om man går från 220V så måste man dessutom räkna med verkningsgraden då man går till 24V...

 

Min båt väger ca 6 ton och gör ca 2-2,5 knop i lågfart och ca 4 knop i högfart i stiltje. Då det blåser seglar jag!

 

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många katamaraner börjar få elektriska motorer. Kolla på t.ex. http://www.cata-lagoon.com/420_pres_uk.php eller googla lite. Har sett att många kör med 72 volt på motorerna och ett dieselaggregat som tickar igång automatiskt.

 

Viss skillnad dock då man har två motorer med halva effekten vardera.

 

Angående värme så genererar en elmotor en bråkdel av värmen som en diesel gör. Verkningsgraden är otroligt mycket högre på en elmotor. Vad jag uppfattat behöver man inte ens kylning på elmotorerna de sätter i kattorna.

 

Fördelarna är ju många: tyst, miljövänligt, driftsäkert mm.

 

En nackdel som jag dock funderat på jämfört med en vanlig diesel är ju att det troligen är mycket svårare att få tag på reservdelar runt världen tills det blivit mycket vanligare med eldrift.

 

Utbytet av batterier är helt beroende på vilken batterityp du använder. Kolla noggrant på livslängderna på andra batterier än vanliga blybatterier. Bly håller ju garanterat inte längre än 6-8 år men jag tror att andra typer kan ha klart längre livslängd.

 

Så om du funderar på långfärd avråder jag från eldrift men om du tänker ha den här i Sverige tycker jag det är en mycket bra och trevlig lösning. Har själv funderat en hel del på eldrift men har pga långfärdsplaner nästan räknat ut den. Möjligen om några år.

 

/janoz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

såg kines verken på chaparall men priset är en nolla mindre kanske beroende på att de är impotör av dessa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara bra att könna till att man faktiskt kan köpa alla delar och tom få MB10A renoverad av tillverkaren. Det är faktiskt ingen Volvo motor utan en norsk kontruktion. Det var Mandahls Motor som numera heter Marna Motor som konstruerade och tillverkade motorn, de har fortfarande tillverkning och kan även renovera din gamla MB10 s att den blir som ny.
http://www.marna.no/
Lycka till. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har också en Oz marin motor. Bytte ut en gammal Yanmardisel. Funkar bra. Ångrar mig inte.

 

Att (åter)ladda under segling går nog inte lika fort som de påstår i reklamen. Det är först när det böjar gå runt en 6 knop vid segling som jag får riktig bra laddning.

 

Jag klarar mig ca en vecka utan att behöva ladda mha landladdare i normalfallet. Då kör jag både GPS, stor kyl & bärbardator en hel del. Att gå för motor inskränker sig emmellertid oftast till att gå in/ut i naturhamnarna.

 

Jag håller med om att det krävs en hel del kylning om man går med maxfart. Se till att montera en kylfläkt till motorutrymmet.

 

Har idag 6 st 100Ah i form av fiberbatterier, Har dessutom 2 normal 75 Ah blybatterier som reservtank. Min båt är 40 fot och väger ca 4 ton. Toppfart ca 6,5 knop i 1,5-2 timmar. Faller till ca 4,5 knop i hård motvind/sjö. I ekonomifart på 3 knop så uppskattar jag ca 7 timmar räckvidd...

 

Snabb extrakraft under segling - tex för att kunna ta höjd i smala sund - är en av de absolut bästa (säkerhets)fördelarna med elmotor.

 

Tror inte man får igen investeringen när man väl säljer - då elmotor är lite udda fortfarande. Men å andra sidan får man sällan igen pengarna för andra uppdatering av sin gamla trotjänare.

 

Mvh

David

 

Ps Någon som har ett beg storsegel att sälja? Mastlik ca 12,2m och bomlik ca 3,6m? Ds,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var har du för båt dadde66?

Nåt gammalt långsmalt?

 

Är det nån mer som har elmotor?

 

Mvh / Håkan

 

Senast ändrad av hhedstrom2369 | 01 juni 2007 | 11:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad roligt att det blev så mycket input också så mycket possitivare inlägg än jag väntat mig. Jag vill gärna höra mer från er som redan har elmotor i båten. Har den lagt av någon gång. Har ni varit tvugna att byta batterier osv.?
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min snipa kommer gå på el och jag tror stenhårt på att det kommer funka kanon. i en segel båt e det idealiskt

post-25071-1394235086,1636_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Ang fråga typ av båt - det är en Flamingo 40. Bredd ca 2,4m.

 

Mvh

David

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...